Familjen Carr

Nu är fyra i familjen Carr riksspelmän

Pappa Laif var först ut och blev riksspelman 1995, sedan följde mamma Ninni 2001 och redan som 17-åring nådde dottern Elna utmärkelsen 2005. Att bli riksspelman är inte enkelt – på tio minuter och med tre felfria låtar gäller det att visa juryn att man behärskar sitt instrument och sin tradition. – Uppspelningar sker dessutom bara en gång om året så det finns all anledning att bli nervös och vi har kämpat hårt, säger Ninni när Skånskan hälsar på hemma hos familjen på Spelmansgården i Simontorp utanför Hjärnarp.

Ale och Elna har spelat så länge de minns och började ta lektioner i fyra-femårsåldern. –Det viktiga har varit att hitta pedagoger som passat barnen medan vi som föräldrar mest försökt se till att lusten finns kvar, säger Laif. Det gemensamma för de båda syskonen är fiolen och de skånska låtarna, men sedan har de följt olika vägar till den professionella karriär som hägrar. Ale har lärt sig hantera en lång rad instrument och när han i höst börjar på folkmusikerutbildningen på musikhögskolan i Stockholm är inte fiol utan cittern huvudinstrumentet. – Det blir folkmusiken som kommer att gälla, i olika konstellationer, säger han. Bland det bästa med den genren är att det inte finns några generationsgränser.

Elna är mitt upp i sin utbildning till klassisk violinist vid musikhögskolan i Malmö – inklusive studier i London i höst – men har redan väckt stor uppmärksamhet och bland annat vunnit tävlingen Öresundssolist två gånger. Hon ger också klassiska konserter tillsammans med sin pojkvän, pianisten Håkan Quennerstedt. – Jag siktar på att frilansa för olika orkestrar och även på att spela kammarmusik, men överger aldrig folkmusiken, säger hon. De båda syskonen har också erövrat utmärkelser tillsammans, exempelvis har de vunnit Musik Direkt, landets största tävling för unga musiker.

Ninni kommer från en släkt som alltid ägnat sig åt dans och sånglekar. Hon började spela fiol i kommunala musikskolan i Lund och utbildade sig till rytmikpedagog vid Musikaliska akademin i Stockholm. Laif förklarar däremot att han hamnade i musiken av en slump. – När jag var 16 år var det några bekanta som saknade en person för att få i gång en studiecirkel i fiolspel – jag blev tillfrågad och sedan har jag aldrig släppt fiolen, berättar han.

De båda träffades på Fridhems folkhögskolas musiklinje och har nu ägnat sig åt folkmusik på heltid i närmare 20 år. Mest kända är de nog för sina skolprojekt kring folkmusik, som Skånska spektakel, och sammanlagt har nu närmare 30 000 barn hunnit vara med. Därutöver är Ninni metodiklärare på folkmusikutbildningen vid musikhögskolan i Malmö, medan Laif är producent på Musik i Syd och driver instrumentverkstad.

På hemmaplan finns Åsbo Spelmanslag, med ett 30-tal aktiva, och sedan slutet av 1980-talet har paret Carr även lagt ned väldigt mycket ideellt arbete inom Skånes Spelmansförbund, bland annat genom att arrangera kurser, läger, festivaler och resor, och genom utgivning av flera notböcker. – Men där har vi nu trappat ned lite grann – det har kommit fram så många yngre som kan ta över, säger Laif.

Det betyder att det blir mer satsningar på ridelever och turridning med de islandshästar som är en annan del av verksamheten på Spelmansgården. Och så fortsätter spelningarna som Familjen Carr i olika sammanhang, trots att det blir allt svårare att samla alla. Då kommer även gethorn, såg, träskofioler, mungigor, snatterpinnar och durspel fram, och i familjebandet ingår också sjuåriga Alma på sång och fiol. – Det är roligt med musik – det kommer fina toner och de som lyssnar blir glada, förklarar hon.