Här skall det bli revy. Repetitionsarbetet är i full gång på Arlövs teater. Gänget består av Kent Nilsson

Miljövänlig revy i Arlöv

Det är Kent Nilssons fjortonde revy i Arlöv. Och det är inte alls otänkbart att rekordet från i fjor ryker all världens väg. Då spelades 72 föreställningar och redan nu är 60 i stort sett utsålda. Det kan bli 80 hus innan punkten sätts i vår. – För att inte behöva spela ända fram till midsommar testar vi med dubbla fredagsföreställningar i år, säger Kent Nilsson. Och det är ett väldigt sug efter biljetter. Det är inte omöjligt att vi slår rekordet från i fjor. Som vanligt har han samlat ett starkt gäng omkring sig. Hans Peter-Edh och Jennie Olofsson är veteraner med vardera fem år i revyn. Nya i år är Lasse Brandeby och Marianne Mörck. Båda har länge stått på Kent Nilssons önskelista och nu föll allt på plats.

Efter tre års övertalning kapitulerade Marianne Mörck. Och hon om någon är svår att få loss. Hon jobbar jämt dubbelt eller mer. För att få in revyn i sitt redan mycket pressade arbetsschema, lämnar hon Zorba på Malmö Opera vid årsskiftet. – Jag vill så gärna spela revy, säger hon. Det har inte blivit så mycket sånt tidigare. Jag har gjort två gästspel hos Bröderna Lagerståhl och ett i Helsingborg, men det är allt i revyväg. Nu känns det härligt att få ta ut svängarna igen. Lasse Brandeby har också länge attackerats av Kent Nilsson. – Det är sju år sedan vi pratade om det första gången. Men det har inte passat förrän nu, säger Lasse. – Min erfarenhet av att spela revy är inte så stor. Två gånger spelade jag hos Kent Andersson på Aftonstjärnan i Göteborg. Och så gjorde jag lite i Borås på 80-talet. Men det är ungefär allt. Fast jag känner mig ändå väldigt hemma i revyvärlden. – Under hösten har jag förresten spelat annat på Aftonstjärnan. Jag har varit med i Strindbergs Dödsdansen. Och det är allt annat än revy. Fast folk skrattar rätt mycket ändå. Och det kan man gott göra, för pjäsen är fullständigt vansinnig.

Och vad heter Lasse Brandebys roll i Dödsdansen om inte Kurt! – Det är faktiskt sant. Och det är inte vi som hittat på det utan Strindberg själv. Men det är en annan Kurt än Olsson. – Många tycker det är lite märkligt att jag spelar Strindberg. Men jag gör det på allvar. Inte som Kurt Olsson. Dödsdansen fortsätter för Brandeby efter årsskiftet. Han spelar pjäsen parallellt med Arlövsrevyn. I den senare lär det också bli någon form av dans. Inte apropå Strindberg utan TV4-succén Let’s dance, som höll på att bli en dödsdans för Lasse Brandeby. – Jag ångrar inte min medverkan en sekund. Men när det var över lovade jag mig själv att aldrig mer dansa. I Arlöv får publiken se hur långt det löftet håller. Revy är ju lite dans i sig. Eller ”kroppar i rörelse”, som Hans-Peter Edh uttrycket det. Förmodligen och förhoppningsvis lär också Lasse Brandeby röra sig. – Fast att parodiera Let’s dance går bara inte, säger han. Tävlingen var ju en parodi i sig.

Säkert är i alla fall att gamle Kurtan dyker upp i Arlöv. –Han hänger fortfarande med och jag trivs med honom, säger Lasse. Kurtan är vital, han gör sju åtta framträdanden i månaden. Mest företagsjobb. Arlövsrevyn bjuder på en kompott som innehåller allt ifrån Schenström-affären och Bonde söker fru till skvallerpressgissel och en nyskriven musikal med hemligt innehåll. – Och så Ladies Night med tre förtjusande herrar, tillägger Kent Nilsson. Inte en stol kommer att vara torr. Adde Malmberg svarar för en stor del av texterna. Andra författare är Jan Richter, Krister Claesson och Monica Forsberg.