Klippan duathlon!

På lördag är det dag för en utav mina favorittävlingar nämligen Klippan duathlon! Denna tävlingen hittade jag av en ren slump för snart 2 år sedan och jag har sedan dess verkligen tyckt om alla deras tävlingar! Klippan duathlon är ett perfekt exempel på hur enkelt och fantastiskt roligt det är med multisport! Till en början har de en tuff och lite lång banan vilket är ovanligt inom multivärlden där de oftast vill ha korta och platta banor. Växlingsområdet och tidtagningen är kanske inte världsledande men det är fullt tillräckligt för alla som tävlar! Men det bästa med Klippan är utan tvekan stämningen runt tävlingen! Det är ett härligt gäng som arrangerar tävlingen och alla deltagare är vänliga (de jag har träffat!) och det är verkligen en tävling för alla! Har man inget planerat i helgen rekommenderar jag verkligen Klippan duathlon! I år verkar det som om jag får släppa titeln på standarddistansen då jag inte hinner upp till starten på grund av jobb men det ska bli kul att tävla med frun på sprinten! Vill ni ha ett tips från mig så skippa träningsrundan på lördag och kör ett tävlingspass i Klippan istället!

Årsdebuten är avklarad!

Då var årsdebuten avklarad! Tyvärr för min del gick det inte bra utan det gick riktigt dåligt. Debuten skedde på Heleneholms IF halvmarathon en distans som jag tidigare gjort på 1:19:28 och förra året gjorde på 1:19:57 och då hade jag ramlat med cykeln veckan innan och hade ont i låret. Igår blev det 1:24:20 en tid som jag inte alls är nöjd med. Men varför det blev så vet jag inte riktigt. Visserligen är jag förkyld men det borde inte göra så mycket tycker jag. Loppet i sig var inget speciellt jag kände redan efter 4 km att det skulle bli en tung dag och fick släppa de andra och resten av loppet sprang jag själv så det var sådär kul men det var fint väder!

Nu är det 10 veckor kvar till VM så det finns gott om tid att vända detta på vilket jag tror att jag kan göra. Tio veckor utav riktigt strukturerad träning kommer att räcka. Om jag dessutom kan köra lite tävlingar så får jag bra träning där och en hårdhet jag behöver. Nu börjar det bli ljusare på kvällen med vilket gör att jag kan träna cykling vardagskvällarna med vilket så klart är positivt. Jag ska försöka få till några långpass på cykeln med men det är svårt att få till 3-4 timmars cykling med familjenoch allt jag tror det längsta jag cyklat i år är 6.5 mil och jag skulle behöva dubbla den distansen minst några gånger innan VM men jag får se vad jag kan planer in!

Årets första tävling till helgen!

Nu till helgen är det första tävlingen för året och det blir en halvmara. Först var det tänkt att jag och frun skulle åka över och löpa i Köpenhamn där de har Nike Maratest 4 men det blir tyvärr ej det och då har jag två val på olika tävlingar i Malmö nämligen SM milen på lördag eller Heleneholms IF Maraton på söndag (de har halvmaraton med). Allt lutar mot att det blir halvmaran på söndag och jag vet faktiskt inte vart formen är. Förra året var jag i riktigt bra löpform och var säker på att jag skulle slå mitt personliga rekord i Köpenhamn men jag cyklade och ramlade 6 dagar innan loppet och hade ont när jag sprang och då blev det inget rekord men i år är jag inte lika långt fram med men min träning som jag var förra året.

Nästa helg är det också tävling men då är det duathlon i Klippan på schemat och tävlingarna i Klippan är riktigt roliga! Så pass roliga att de är värda ett eget inlägg!

Löptest-hur löper jag egentligen?

Förra veckan gjorde jag ett löptest som jag nämnde i ett tidigare inlägg här på bloggen och nu hade jag tänkt att jag skulle gå djupare in i det. Anledningen till att jag gjorde testet var att en klubbkamrat och mycket duktig triathlet Julia (läs mer om henne här http://mrsmontyironman.blogspot.se/) hade gjort testet och det lätt spännande. Testet heter Motionmetrix och jag genomförde det på Runners Store i Malmö det man får utav testet är att se hur ekonomiskt man löper och ifall man har någon direkt brist på hur man löper. Tanken är att man ska göra ett test få fram ett resultat och sedan försöka förbättra sig och göra ett nytt test för att se om ens träning har gjort någon framsteg. Vill man läsa mer om testet kan man göra det här  http://motionmetrix.se/

Innan jag gjorde Motionmetrix hoppades jag att min löpstil skulle vara helt fel och att Johan som genomförde testet skulle skälla ut mig och säga att så här kan man inte löpa osv. Jag tycker att alla behöver få kritik om man ska kunna förbättra sig speciellt om man gör något som är fel (något som verkar bli mer ovanligt för på många ställen lägger man locket på). Testet går ut på att man löper på ett löpband och blir filmad av två 3D kameror och sedan läggs det in i ett dator program och man får ut ett resultat.

RS_82_20150402T123301_12kph_

Jag har försökt lägga upp filmen på youtube men den vill inte riktigt. Hur som helst så kan man se på första bilden att jag löper ganska bra och ekonomiskt vilket ju är lite synd för om man hade hittat ett stort fel hade jag ju kunnat tränat på det och sedan löpa fortare eller inte skada mig osv. Det enda som jag kan försöka att ändra lite på var hur jag sätter i foten och sedan tappar jag ”kraft” i sidled när jag löper vilket gör att det går åt energi i sidled istället för framåt. Självklart behöver man ju kunna hålla tekniken under långa perioder med vilket kan vara svårt när man är trött men jag har ett bra utgångsläge!

Om man är intresserad kan jag rekommendera testet dels för att man kanske hittar något man kan förbättra och sedan för mig som i stort sett aldrig gjort något med min löpteknik nu har fått ett kvitto på att min stil är ganska bra!

Utmana mig eller testa dig själv!

Vill du utmana mig!? Jag har nu skapat ett Strava segment på 40 km cykel där man cyklar från Oxie till Anderslöv och sedan vänder tillbaka! Jag kanske ska börja med att förklara vad ett Strava segment är. Strava är en internetsida där man kan ladda upp olika sträckor som man har cyklat eller löpt och om någon annan med en GPS (klocka, cykeldator osv) cyklar/löper samma sträcka så jämför man. Detta gör att om man vill finns det alltid interaktiva tävlingar på varje träningspass.
Jag har nu skapat ett segment på 40 km och det ser ut såhär: https://www.strava.com/athletes/1409737

Reglerna är enkla! Man startar med en fot i marken stillastående och kör själv alltså ingen framför eller bakom sig. Eftersom det är en vändbana så spelat vädret minre roll jämfört med banor som bara går åt ett håll. Det finns märken i marken var start och mål är! Man vänder efter första övergångstället i Anderslöv precis vid Preem! Lycka till och jag hoppas på några som slår mig ordentligt! Mitt mål är att komma under 60 minuter!

Två tester denna veckan!

Denna veckan var tanken att ha en lite lugnare vecka i början och köra lite tester. Det har blivit ett FTP (tröskeltest) på trainern med tempocykeln i tempoställning. Tanken är att man ska cykla på allt man kan i 20 minuter och sedan multiplicera det med 0.95 så får man fram sitt FTP och det är efter det nummert man kan träna/tävla. Jag kunde dock ej köra i 20 minuter eftersom babyvakten började pipa efter 18 men det fick duga. Jag fick hoppa av cykeln och gå ut till en nyvaken dotter.

I torsdags var jag och gjorde ett lite lugnare löptest på Runners Store i Malmö men det kommer ett inlägg om det testet!

×