Dag 5, etapp 6 och inga bra ben!

Ja så kan man enkelt säga att det känns nu! Dag 5 på touren och efter två starka etapper hade jag en ordentlig svacka idag. Benen ville inte idag och jag var trött efter några dagar med lite sömn. Men det är bara att attackera imorgon istället! Idag var det en video som heter Angels och under de första intervallerna som är över under följer man Contador när han trampar igenom och alla kör bara ifrån honom men på den sista 8 minuters intervallen uppför Alp Du Huez kommer han tillbaka och attackerar hela tiden idag kände jag mig som Contador under den första intervallen men jag kunde inte kämpa tillbaka på de tre 8 minuters intervallerna.

Två dagar, tre etapper och benen känns bra!

Nu har det gått två dagar utav Tour of Sufferlandria och tre videos är genomförda och det känns bra i benen! Jag ska försöka få alla pass med min Bkool trainer eftersom jag då får mer data då det loggas och laddas upp på internet. Än så lnge har det som sagt gått 2 dagar och det första passet var ett som heter Element of style och egentligen är det ett teknikpass och ganska lugnt men efter det passet var avklarat var det dags för The Long scream som är ett pass där man kör i stort sett i samma tempo i 30 minuter precis i tröskeltempo. jag siktade på att köra The Long scream på 330 watt men räckte inte riktigt dit men jag tror jag har legat runt 320 watt vilket är ok.

dag1

Strecket visar 300 watt så jag kom inte riktigt upp där jag ville men det var ändå ett ok pass

Dag 2 var det dags för Blender som är ett lite längre pass med mycket varierande intervallerbland annat har de över/under intervaller med 40 sekunder över 20 sekunder under vilka jag verkligen fruktar. Det är till och med så att jag dagen innan gick och tänkte på dessa intervaller, det är egentligen lite sjukt! Dag 2 såg ut så här:

dag2

Imorgon är det dags för Fight Club och jag tror att det var en andra videon jag köpte med Sufferfest. Fight Club innehåller dessutom Cancellara när han kör hem tempo Vm genom att köra ikapp och förbi Wiggins och sedan är Cadel Evans med och cyklar hem titeln med en härlig utbrytning men imorgon ska jag hindra honom!

http://www.thesufferfest.com/training-video/fight-club/

Ovan kan man läsa mer om Fight Club!

Vilodag innan touren börjar!

Idag har jag haft vilodag efter det att mitt andra träningsblock tog slut i torsdags och nu kommer det ett lite speciellt block där fokus utan tvekan ligger på cykeln. Det är nämligen dags för Tour of Sufferlandria. Om ni inte känner igen namnet är det inte konstigt för det är en Tour som pågår i 9 dagar och man kör minst ett träningspass från Sufferfest varje dag i 8 dagar. Det är ett riktigt roligt sätt att få lite cykelfokus mitt i vintern! Imorgon börjar det med två pass där det första är ett teknikpass och det andra är ett pass med fokus på tempocykeln och jag har för mig att videon är ifrån Köpenhamn då cykel Vm gick där.

tos

Jag ska försöka logga alla pass på min bkool trainer men det kan bli svårt då vissa pass måste ske på jobb. Upplägget för touren ser ut så här:

tos2

 

Detta kommer bli riktigt roligt!

 

 

Bra känsla i kroppen!

Tiden går och nu känns det som om jag har ett litet flyt i träningen. Kroppen känns bra och träningen är rolig så man känner sig själv lite som ett nyårslöfte! Men nu börjar suget komma på allvar och det är roligt när man får bra resultat utav passen man kör. Vädret skämmer bort en för att vara i januari! I lördags hann jag med en 55 km utomhuscykling och fick några bra intervaller enligt min watträknare. I år ska jag försöka få en mer strukturerad cykelträning och få in ett mål med varje pass och inte bara vara ute och cykla som jag oftast är annars! Mina nya klingor på tempocykeln (ovala) känns riktigt bra men jag har cyklat för lite på de för att jag ska kunna göra en riktig recension men jag ska försöka göra det!

Nu är det bara att hoppas att känslan kommer att finnas kvar!

Vilodag med ett kort litet test!

Det är precis vad jag har haft idag! Inom tio dagar ska jag helst ha en vilodag och det låter kanske inte så svårt men det är det för mig svårt men något som behövs. De senaste dagarna har jag sovit lite därför passade det bra med en lugnare dag med bara 30 minuter träning varav 20 minuter var hårt, riktigt hårt.
Idag var det nämligen dags för ett FTP -test och enkelt kan man förklara det som ett test där man cyklar allt vad man har i 20 minuter och sedan tar man snittpuls eller snittwatt för de 20 minuterna och för in summan i en tabell så får man ut olika zoner. Jag använder British cyclings uträknare som man kan hitta här: FTP -uträknare
Idag höll jag 340 watt i snitt och jag hoppas kunna fixa 350 watt om 5 veckor men nu går det egentligen inte ut på att klara så hög snittwatt som möjligt på tävling utan det är mycket mer som spelar in. Ett bättre tal är egentligen watt/kg eftersom ju större man är desto mer kraft behövs för att föra en framåt. Det här med watt och cykling är ganska svårt att förklara på ett enkelt sätt men jag ska försöka göra det i ett annat blogginlägg.

Planering planering och planering!

Det är en viktig del utav min träning kanske till och med den viktigaste. Det är främst tiden jag tänker på för tid är något de flesta utav oss har för lite av men har vi egentligen det? Enligt mig handlar mycket om prioritera.
När jag planerar träningen går de sakerna som är viktigare först som till exempel familjen. Ska jag vara ärlig hade det varit mycket enklare att genomföra all träning om man hade levt själv utan barn men min familjen är det som ligger absolut närmast mitt hjärta och jag skulle aldrig vara utan der. Det är därför jag aldrig kör riktigt långa pass (cykelpass på 4-6 timmar) eftersom jag får dåligt samvete när jag är borta på en ledig dag för att träna. Nu tror jag inte frun hade sagt något men det känns bara fel för mig så därför kör jag inte de passen eftersom jag inte mår bra utav de.
I min planering gäller det att ta vara på tiden därför kommer jag till exempel vara i poolen på Aq va kul 06:00 imorgon för att hinna med att simma innan jobb. Som de flesta kanske vet eller läst i kanten på sidan så arbetar jag som brandman och visst har vi fystid på jobb men om man tror att det enda vi gör på jobb är att väntar på larm och tränar då har man en helt sne bild över vår verksamhet. Vi får 60 minuter fystid per arbetsdag och det är super men det räcker inte till min träning och man går aldrig ”säker” på jobb och verksamheten styr över fystiden. Därför försöker jag att uttnyttja tiden till och från jobb och lunchen för att ha träningen klar när jag kommer hem.
Men ibland är jag hemma med barnen när frun jobbar och hur löser jag det då? Det gör jag inte när bägge barnen är hemma! Då får träningen vänta men när Vilmer går på förskolan går det att lösa genom att träna när dottern sover middag. Det har jag till exempel gjort idag. Jag förberedde trainern och tog på mig träningskläderna imorse gav barnen frukost och gick och lämnade Vilmer på förskolan och på vägen hem somnade Matilda i vagnen så när vi kom var det bara att köra igång direkt. Idag blev det ett ganska hårt trainerpass som kallas medium och som jag har hämtat från ”Macca” och han rekommenderar passet som ett grundpass vilket jag har på schemat idag!

image
Babyvakten står på i bakgrunden!

80 minuter senare är jag klar och redo för dagen!

Mitt nyårslöfte!

Jag är egentligen inte speciellt förtjust i nyårslöften. Det är egentligen utav flera anledningar för januari är den månad då det helt plötsligt blir fler folk i bassängen, på gymmet osv. Det brukar hålla i 1-2 månad sen är det samma gamla ”gäng” som dyker upp:
Mitt nyårslöfte är att jag 2015 ska träna mindre och sova mer!
Det låter kanske enkelt men det så himla lätt är det inte. Tanken jag har är att träna hårdare och ha ett mål med varje pass. Jag hoppas att det ska gå bra! Mitt nya schema kommer att gå från ett 7 dagars till ett 10 dagars scheman. Det kommer säkert bli bra och det ser roligt ut!

×