Tillbaka!

Nu är jag tillbaka med bloggandet efter en liten paus över julen. Julen har för övrigt varit riktigt skön med rolig tid med familjen och en del bra träning.
Min 100 utmaning kommer jag tyvärr få avbryta då baksidan på mitt högra lår spökar och det har gjort så den senaste veckan och det verkar inte bli bättre. Men jag har löpt 28 pass på 29 dagar så lite löpbas har jag fått. En negativ sak som min utmaning förde med sig var att simningen blev lite lidande och det var precis det jag inte ville men det kommer säkert bli bättre nu!

Men nu tar jag nya tag och jag hoppas få rätt på mitt lår! Men en utmaning ska jag göra och det är Touren! Den tuffaste av de alla och det är inte Tour de France eller Girot utan http://www.thesufferfest.com/sufferlandrian-community/tour-sufferlandria-2015/ !

En granskning utav ett utav mina träningspass!

Idag hade jag tänkt att beskriva hur ett utav mina inomhus pass på cykeln ser ut. När jag tränar min cykling inomhus på vinterhalvåret blir det oftast på en trainer (en maskin som man fäster cykelnsbakhjul på). Det finns flera olika trainers allt ifrån 500 kr till 12 000 kr och allt beror på vad man vill ha ut ur maskinen. De dyrare kan man oftast koppla till internet och även köra olika dataprogram på. Jag använder en Bkool och är verkligen nöjd med den men man kan säkert få ut samma resultat för en billigare variant. Det som är bra med min Bkool är att jag kan koppla den till datorn och få en massa data direkt på skärmen som till exempel kadens, hastighet, puls och watt. Watt är jag speciellt intresserad av då denna visar hur hårt man jobbar i varje intervall (pulsen visar även den hur hårt man jobbar men jag ska visa lite varför det skiljer sig).

Till min trainer brukar jag köra med speciella cykelfilmer som heter Sufferfest. Det finns flera olika videos med sufferfest och lite beroende på vad man är ute efter. Idag körde jag en som heter Downward Spiral som har en ganska enkel struktur med att den börjar med en 2 minuters intervall och sedan går ner 1 min 45 sek osv. Det roliga är att den är klippa så att man cyklar i Paris – Roubaix som är ett världens största cykellopp. Själva passet ser ut så här:

DSSUF

Tanken är att man ska ligga över sin FTP tröskel (FTP är ett mått på det wattantal som man orkar hålla i 60 minuter) så mitt mål med detta passet vara att försöka ligga runt 350 watt per intervall och om man jämför mina watt mot hur det är tänkt att träningspasset ska se ut blir det så här:

DSWAtt

Mina staplar ser ju ut att följa träningsprogrammet hyffsat men om jag enbart skulle köra med puls hade det sett ut så här (pulsen ligger över watt med blå färg).

DSWOP

Även här följer pulsen staplarna bra dock är det med lite ”fördröjning” och pulsen tar lite längre tid att gå ner jämfört med watt som slutar att produceras när man slutar att trampa. Men vad är då bäst att träna enligt puls eller watt? Personligen föredrar jag watt då den svarar direkt man jag tror absolut att man ka komma hur långt som helst genom att använda puls. Man vänjer även kroppen till vart gränsen går börjar det helt plötsligt kännas bra i benen är det bara att titta på ”watten” och oftast har de sjunkit medan pulsen kan ligga stabilt.

Idag tog det två försök att fixa detta passet då min tanke var att köra det när dottern skulle sova middag men eftersom hon vaknade efter 30 minuter fick det bli ett nytt försök på kvällen och då lyckades jag! Så efter en dag med ett bra simpass och till slut ett bar trainerpass är det dags för sängen och det ska bli skönt!

 

Ingen löpning idag!

Idag har jag haft en löpfri dag och bara suttit en timme på trainern och kört ett Sufferfestpass. Dessa roliga intervallpass tycker jag är super nu på vintern. Det är inte lika roligt som vanlig cykling men det passar bra när man har ont om tid och dottern sover i vagnen.

Veckan som kommer blir en mängdvecka med löpningen och jag ska försöka få till många kilometer med blandade pass!

10 dagar in i min utmaning!

Nu har det gått 10 dagar utav min utmaning där jag ska försöka få till 100 löppass på 100 dagar och komma upp i 100 mil. Jag har kommit upp i över 10 mil och 10 pass äcen om vissa har varit på riktigt trötta ben. Det roliga eller det som stärker en är när man kör lite hårdare pass och när man redan är trött men att det går att köra hårt fast man har trötta ben. Det mesta sitter kanske inte i benen utan i huvudet?

I lördags var jag ute och cyklade en runda och det är något som inte stämmer när man måste ta av  sig sina handskar för att det är för varmt den 6/12 men det gör inget ju längre det håller i sig ju kortare blir vintern!

image

Veckans triathlet!

Förra veckan fick jag ett mail från Runners Worlds triathlon om jag ville vara ”Veckans triathlet” på deras hemsida och självklart ville jag det! Intervjun kan man hitta här:

http://triathlon.runnersworld.se/artiklar/veckans-triathlet-rasmus-sellehed.htm

Eftersom jag var tvungen att skoja lite med mina kollegor så skrev jag att jag var obesegrad i innebandy och la fram artikeln på köksbordet på jobb. Det tog mindre än 24 timmar sen låg det en ny artikel lite korrigerad utav någon utav mina kära kollegor. Jag måste säga att de verkligen har lagt ner tid och jag skrattade riktigt mycket när jag läste den!

 

×