Äntligen!

I fredags bestämde sig vår dotter att det äntligen var dags att komma ut från fruns mage. V har nu blivit storebror och en mycket stolt sådan! Själv är jag nu en mycket stolt man och pappa till en underbar fru och två små minst lika underbara barn! Det blev alltså en flicka trots att H hade en spetsig pojkmage osv. Vi visste inte vilket kön det var och helt ärligt så när barnet föds bryr man sig inte ett dugg man är bara så glad att allt har gått bra och att barnet kommit ut och skriker. De närmsta dagarna som har gått har vi varit hemma och tagit det lugnt och allting känns verkligen super bra!

Vi väntar än!

Det har fortfarande inte kommit någon bebis här hemma och hela familjen går och väntar. Det är lite konstigt att det ska vara så jobbigt att vänta resten utav ens liv ligger lite i paus eller det känns inte så viktigt för tillfället. Idag har jag semester från jobb så jag och V har passat på att åka och bada på Oxievångsbadet nu på förmiddagen för att sedan i kväll åka på Hasse gympa i Svedala! Hasse gympan är verkligen rolig både för V och för mig! V:s kusin och några utav hans kompisar går också på gympan så det är roligt att se hur de far runt!

Min träning har kommit till en lugnare vecka och tanken var ju att det skulle vara perfekt i tid men det är skönt att ta det lite lugnare en vecka. Annars har min träning sett bra ut i mars och ifall det kan fortsätta på samma sätt kommer det bli ett snabbt år! Det som kommer att ändras ju varmare det blir är att det blir mer cykling och kanske lite mer fart på löpningen.

mars

Mitt träningsupplägg bygger på en ganska enkel idé med att köra hårdare i 2-3 veckor och sedan ha en lugnare för att sedan upprepa. Det som bestämmer om det blir 2 eller 3 veckor är hur jag känner mig i kroppen. Träningen skiftas lite ju närmare tävlingarna man kommer man jag skiftar inte överdrivet mycket. Om jag får alla delar kommer jag att fixa min tempocykel i veckan så jag slipper köra runt på landsvägscykeln. Jag har haft problem med BB30 systemet och ska byta ut det mot ett klassiskt system men jag väntar på några verktyg för att kunna fixa det men jag hoppas de kommer idag!

Nu orkar vi inte vänta längre!

Idag den 22:a mars var vårt andra barn beräknat att komma men det verkar som om vi får vänta några dagar till. Personligen trodde jag att den lille skulle komma några dagar tidigare eftersom V kom några dagar tidigare än beräknat. Det är så mycket man vill veta om den lille varelsen som nu ligger i fruns mage. Det är många saker som man går runt och undrar över! Vilket kön är det, kommer den att likna V, hur kommer den se ut osv! Med tanke på hur jag går runt och väntar och vill att den ska komma ut så kan jag bara föreställa mig hur det är för frun!

bild(17)

Under hela graviditeten har H varit flitig med att röra på sig främst har det blivit simning och styrketräning men en axel som är lite öm och gör ont gör att det inte är lika enkelt att träna för henne nu. Dock är det mest på natten den stör henne då hon vaknar av att ha ont i axeln. Igår var vi och simmade tillsammans och det ser ganska roligt ut när man ovanför ytan ser att H simmar på som vanligt men under ytan så bromsas hon upp utav en stor boll på magen!

 

Det hela började med ett mail från Danmark!

Eller egentligen kom mailet från Bkool.com. Bkool är namnet på min cykeltrainer och för er som inte vet vad en cykeltrainer är kan man enkelt förklara att det är en ställning som man sätter sin egen cykel på så att man använder sin egen cykel som en motionscykel. Det finns flera olika varianter i skiftande prisklass allt från 900 kr till 10 000 kr. Min trainer heter Bkool och när jag använder den kopplar jag den till min dator och sedan kommer det upp information om hur jag cyklar hastighet, kadens, puls, watt osv. Eftersom jag kopplar trainern till datorn så får jag automatiskt en bana på datorskärmen och jag kan sedan tävla mot andra som också har cyklat samma bana! Datorn sköter motståndet beroende på hur banan ser ut om det är uppför är det tung belastning och om det är nedför lättare. Det roliga med Bkool är att man kan tävla mot andra som också har en Bkool trainer och det var så allt började. I januari cyklade jag en del utav en etapp på Vueltan (Spanien runt). Jag körde inte max men fick ändå en bra tid. Sammanfattningen blev så här:

vuelat1

Men helt plötsligt fick jag ett mail från Bkool och det såg ut så här:

bkoolslagen

När jag fick detta mailet tänkte jag direkt det ska jag slå! Jag visste inte vilken bana det var då jag har cyklat en hel del men 4 minuter är ganska mycket tid. Dock tänkte jag att om det var en 50-60 km bana så fixar jag det men när jag laddade upp banan så jag att det var en kort bana och att det var en klättring på lite mer än 30 minuter och jag hade blivit slagen med fyra minuter! Det var bara att lägga ner kedjan på den lilla ringen fram och börja trycka ner pedalerna ordentligt! Efter halva låg jag nästan helt jämnt med Søren men efter en kortare del med lite lättare cykling lyckades jag cykla till mig en liten ledning som jag sedan lyckades hålla hela vägen till mål! Mitt nya rekord ser ut så här:

Vuelta2

Jag var överst på listan igen med 24 sekunder tillgodo! Men idag fick jag ännu ett mail från Bkool. Jag var nervös när jag öppnade det och det stod att jag hade blivit slagen igen! Det första jag tänkte vara att jag kan inte cykla snabbare men när jag loggade in och tittade på listan såg jag att Søren hade slagit min gamla tid och inte min nya! Listan på etappen ser just nu så här och jag hoppas att inget ändras på den!

listan

Tidigare har jag haft andra cykeltrainers men med min nya har min inomhusträning på cykeln tagits till en ny nivå. När jag kombinerar tävlingar mot andra eller om jag kör Sufferfest videor (cykeltränings videor) blir min träning mycket bättre än vad den tidigare var!

 

Negativt är inte alltid negativt!

Inte när det gäller löpning! En del utav min träning i år är att bli starkare på andra halvan utav lopp. Tidigare har jag haft en förmåga att starta lite för fort och det som har hänt i löptävlingarna är att jag har startat starkt för att sedan tappa lite mot slutet. Men i år ska det bli ändring på det! Senast jag löpte i Köpenhamn hade jag jämna och fina tider och tanken är att försöka ha det i halvmaran den 13 april.

För att enklare lyckas med det tränar jag lite annorlunda i år då jag gärna kör fortare i slutet på mina pass. I lördags var jag och familjen ute i Torup och jag löpte 10 km slingan två gånger det första varvet tog 45:56 och det andra 43:01. Benen kändes bra och i backarna känner jag mig stark! Det ska bli roligt att se hur det går i Köpenhamn. Mitt nuvarande personliga rekord på halvmaran är 1:19:28 och det blir svårt att slå det! Me hjälp utav negativa splits (andra halvan går fortare) så hoppas jag kunna klarar det!

 

Det fina vädret får en att röra på sig!

Det gäller i alla fall för mig! Nu har det varit riktigt fint vårväder i några dagar och jag har passat på att köra två långpass. Långpassen är viktiga träningspass inom långdistanstriathlon och jag försöker få till minst tre varje vecka helst ett i varje gren. Det tråkigaste utav dessa passen tycker jag simningen är. För mig är långpasset 4 km i bassängen och då jag simmar på  Oxievångsbadet blir det 160 längder vilket är exakt så roligt som det låter! Det är kanske en utav anledningarna att detta passet är det passet som jag slarvar mest med även om jag har varit flitig i år.

Cyklingen blir bara skönare och skönare ju bättre vädret blir men det är också det mest tidskrävande passet då långpass egentligen startar vid 3 timmar och för vissa håller på i några timmar till. Löpningens långpass brukar man säga att det startar vid cirka 90 minuter och sedan kan det vara upp mot tre timmar för vissa.

20140312_145208

De senaste dagarna har jag hunnit med två långpass i löpning (25 km) och cykling (135 km). Bägge passen har genomförts i  fint väder men man märker att det fortfarande är tidig vår då det blåser kallt ute på de skånska fälten!

Cykelpasset startade i Oxie och gick lite runt Svedala för att sedan ta sikte mot Häckeberga och därifrån hade jag Slimmingebacken som nästa mål! Efter det att jag hade cyklat uppför Slimmingebacken var det en skön och snabb tur ner till Blentarp där jag sedan cyklade mot Sövde. I Sövde hålls en utav Sveriges tuffaste triathlontävlingar på halv Ironmandistansen (1,9 km simning, 90 km cykling och 21 km löpning). Jag cyklade ett varv på cykelbanan som är cirka 30 km och stannade sedan i Blentarp för en liten fika (är man ute och cyklar i 4 timmar måste man stanna för att  fylla på med vätska och energi).

20140313_114802

Vägen hem gick över Romeleåsen igen och det är inte roligt att man märker att man kommer att ha motvind de 50 km man har kvar hem. Benen börjar bli trötta och cykelformen är inte lika bra i mars som den brukar vara framåt sommaren. Trött och hungrig var jag hemma efter 4 timmar och 20 minuter cykling. En dusch och lite mat sedan var det dags att leka på en lekplats med V och frun. Efter en hård med rolig dag sitter jag nu i soffan och ska försöka gå upp och sova.

Årets andra tävling avklarad!

Då var årets andra tävling avklarad! Det var 15 km löpning i Köpenhamn som var på schemat och det hela började lite nervöst då det på lördags eftermiddagen inte verkade som om tågen inte skulle gå från Eslöv till Köpenhamn på grund av en nedriven kontaktledning. Eftersom jag skulle jobba hela lördagsdygnet (08:00-08:00) blev det  lite nervöst men på lördagskvällen var prognos ändrad till att tågen skulle gå på morgonen men helt säker var jag inte förrän jag vaknade på söndagen och tittade på Skånetrafikens app. Morgonen kunde dock startat bättre då jag vaknade med lite ont i halsen och en rinnande näsa. Konstigt nog tycker jag att detta är ganska vanligt efter det att jag har simmat på Aq-va-kul men frun simmar där flera gånger i veckan utan att få samma symtom så jag är förmodligen lite klenare än vad hon är!

Jag tog tåget från Eslöv 07:47 (tack vare en kollega kom tidigare) och skulle då vara framme på Österport i Köpenhamn 09:00. Från Österport brukar jag jogga ner till starten som går vid Parken (fotbollsstadion) vid Faelladparken. Jag brukar vara framme runt 9:15 så det är egentligen inte optimalt men det går (Sparta som arrangerar loppen Nike maratest skickar hem ens startnummer så man behöver inte klydda med det på morgonen)! Idag fick jag även lite hjälp då min fru och son hoppade på tåget på Hyllie och kunde ta lite utav mina saker under vagnen.

Jag kom fram som vanligt lite över 09:00 och precis som tidigare år har min GPS klocka mycket svårt att hitta satelliter vid starten och det är en enda platsen jag har varit med om det! Uppvärmningen blev ganska kort men helt ok och jag kom iväg bra i starten. Den första kilometern gick lite saktare än normalt men det var lite planerat idag då ett utav målen var att ha ett jämnt fint lopp och inte sakta ner på andra hälften utav loppet. De första 5 kilometerna gick bra och det kändes bra. Det vare en del som sprang om mig men jag bestämde mig för att köra på enligt planen. Klockan visade helt ok kilometertider 3:41, 3:41, 3:47, 3:43 och 3:41 på de fem första kilometerna dock stämde inte distansen på klockan och markeringarna (det är vanligt att klockan visar längre alltså piper till innan man har kommit fram till km markeringarna).

 

ia

Benen kändes bra och jag började nu plocka några placeringar vilket alltid hjälper en speciellt mentalt. De näst kommande kilometerna fram till och med 10 km markeringen blev 3:42, 3:42, 3:47, 3:42 och 3:40.  Den officiella tiden visade att jag hade löpt de första 10 km på 37:25 alltså lite långsammare än vad klockan visade men det beror på att GPS visar fel och oftast lite för kort vilket gör att kilometertiderna blir lite för snabba. Jag kände mig stark och att slå nytt personligt rekord skulle inte bli några problem och de 5 sista kilometerna gick på 3:41, 3:46, 3:46, 3:44 och 3:38. Den officiell tiden blev 56:07 och plats 42 utav lite över 3000 startande vilket jag är nöjd med.

Efter loppet stannade jag och familjen kvar i Faelladparken eftersom den verkligen är barnvänlig! Det finns flera olika stora lekplatser i parken med lite olika teman och jag hoppas att man någon gång kan få till något liknande i Malmö (nu har Malmö många fina och bra lekplatser men inget som riktigt kan mäta sig med Faelladsparken förmodligen för allt är samlat på en plats) ! I parken finns det flera konstgräs fotbollsplaner, lekplatser för olika åldrar, skateboardpark, vattenlekland (dock för kallt nu) och en ”cykellekplats” för barn där man helt enkelt har gjort lite mindre vägar med skyltar osv för att lära barnen lite trafikvett!

fp fp2

Nu var det fint väder som säkert lockade extra mycket folk men ifall man ska åka över till Köpenhamn med barnen och inte vill gå på Ströget kan jag varmt rekommendera en tur till Faelladparken. Mer info kan man hitta här:

http://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/playground-with-towers-in-faelledparken-gdk570166

 

Det är bara att lyda chefen!

Chefen i fråga är min snart 3- åriga son som är inne i en lite trotsig period och vill helst inte göra något som man själv vill. Plocka undan leksakerna, borsta tänderna osv har blivit en stor ”maktkamp” där hemma.Den lilla vilden tror helt enkelt att det är han som bestämmer och så är det inte där hemma!

Jag fick en fin födelsedagspresent av honom nämligen ett träningströja där det står: Run faster! Det är precis det jag planerar att göra imorgon när jag ska löpa 15 km i Köpenhamn. Detta är årets andra tävling och målet är enkelt nämligen att slå 56:48 vilket är mitt personliga rekord på distansen. Tanken var att ta tåget från Eslöv direkt till Köpenhamn men det verkar vara problem med tågen men jag hoppas att det löser sig tills imorgon! Men jag ska lyda chefen!

Våren är på gång!

Det känns verkligen att våren är på gång! Det börjar dyka upp lite blommar här och där men för mig och många andra triathleter är det äntligen dags att börja cykla utomhus. Man kan nu efter månader inomhus börja cykla utomhus utan snö och minusgrader. För mig blir det jobbpendling de dagar det går men nu kan man utan problem köra i två timmar utan att man behöver frysa. Förra veckan fick jag ihop nästan 200 km på cykeln vilket jag är nöjd med eftersom det bara är början på mars.

På söndag är det dags för årets andra tävling och det 15 km i Köpenhamn som står på schemat. Jag hoppas på fint väder för då kommer frun och sonen över och hejar om det blir bra väder och om barn nr 2 inte vill titta ut innan dess! Denna veckan kommer jag att dra ner lite på träningen då jag har haft tre bra träningsveckor. Ibland kan det vara svårt att medvetet dra ner på träningen. Man får inte glömma bort att njuta när man tränar! Många tränar inför en speciell tävling och all fokus ligger ibland 9 månader på en dag problemet är att man enkelt glömmer ha kul på resan till målet!

×