Löpningen går framåt, sakta men säkert! Det kommer behövas i höst!

Basfasen fortsätter och de två senaste veckorna har det blivit mer än 14 mils löpning. Det blandat med både inne och ute cykelpass och 6 besök i bassängens å måste jag vara nöjd! Nu är det vecka 8 och sportlov och då passar jag på att ta en lite lugnare vecka eftersom jag är hemma med barnen mycket och oftast brukar simhallen vara väldigt välbesökt under sportlovet.

Löpningen har fått lite extra fokus dels för att det är enkelt när det är tråkigt att cykla ute och i höst har jag anmält mig till ett riktigt äventyr! Tanken är att jag och en kompis ska försöka oss på att löpa Kullamannen Ultra 160 km lopp. Vi vet nog inte riktigt vad vi har gett oss inpå men det kommer bli roligt att försöka komma på en bra strategi och tävlingsplan och följa denna. Jag vet ärligt inte riktigt vad man ska vänta sig och hur man ska förberedda sig förutom att försöka hålla sig skadefri och frisk. Det får bli prio 1 och sedan jobba därifrån! Dock har jag börjat känna lite i mina hälsenor och jag hoppas att det beror på ett par gamla skor men det vill inte riktigt släppa!

 

Snart vill jag släppa bromsen!

Det är lite så jag känner nu men det är då man behöver tålamod! Jag vill egentligen börja köra hårdare intervaller, längre pas snabbare pass osv men jag vet vart det kommer sluta då! Då kommer jag känna mig stark i april och maj men när triathlonsäsongen börjar känner man sig trött och seg. Jag vet att min kropp reagerar så för jag har gjort det flera gånger! Det gäller att ha tålamod under basperioden! Detta är ju grunden som jag sen ska bygga vidare på!

Förra veckan fick jag ihop runt 70 km löpning och tanken var att ligga där denna veckan med men det blir ändring då på det eftersom jag misstänker att simhallen kommer vara ganska full under sportlovet så blir det kanske färre pass då och utomhus aktiviteterna fler. Nu vill jag börja kunna cykla ute på allvar än har det bara blivit till jobb men jag längtar efter de lite längre utomhuspassen!

Då var period två igång!

Då var det dags att dra igång med period två av basen eller det var det i måndags. Det är inte mycket som skiljer sig egentligen men jag siktar nu på att löpa minst 50 km i veckan vilket inte alls känns omöjligt. Tanken är att ha ett långpass på minst 90 minuter och sedan ha  dag i veckan där jag kör dubbla löppass. Detta är enligt mina erfarenheter ett utav de bästa sätten att åka volymen på ett bra sätt. Idag blev det 7 km innan jobb på löpbandet och sedan ny löpning på fysen och helt plötsligt har man samlat ihop några kilometer i benen.

Cyklingen blir ganska lik men jag bygger på distansen men vädret gör att det blir lite svårare än jag först trodde nu med snö och allt. Men våren kommer att komma och det är ingen stress.

Simningen är ungefär samma jag har svårt med tid men får jag till tre pass i veckan är det bra för att vara i min situation. Jag kan ju sätta in 4-5 pass i veckan men det löser jag inte med familjen och de tider jag tränar på det går kanske men då blir mycket annat lidande.

 

Löpbandet

Även om vädret är ganska milt har löpbandet varit min vän denna helgen. I fredags fick jag till två löppass på bandet där det första var 8 km innan frukost på cirka 36 minuter och senare på eftermiddagen körde jag ett litet intervallpass på 12 km med 10 stycken 800 m intervaller i ganska hårt men kontrollerat tempo.  Nu i januari/februari blir det inte några riktigt hårda intervaller men dessa hårda men kontrollerade intervallerna bygger en bra bas och jag tycker de bygger en hårdhet inför våren när man kan öka intensiteten.

På söndagen blev det 20 km på löpbandet igen på morgonen med en kopp kaffe i kroppen och det är inga problem för mig att köra dessa passen tidigt utan att tillföra några mängder energi. Till passet dricker jag vatten ibland tar jag lite sportdryck för smakens skull men absolut inga mängder. Dock ska man tänka på att dessa passen ska bygga bas och inte vara rekordpass. Farten på dessa passen kommer att gå fortare ju mer du tränar men ansträngningen blir det samma.

Nu blev det 40 km på löpbandet denna helgen och jag tycker inte det är speciellt roligt men det är tidseffektivt och enkelt att få till. Framförallt slipper man mängder med kläder! På bandet räcker det med skor, shorts och tröja jämfört med utomhus behöver man tre lager på överkroppen, två lager på underkroppen och det är mörkt och kallt. Helt enkelt kan man säga att löpbandet är min vän på vintern men på våren/sommaren skippar jag helt det. Men ibland är det enkelt att köra vissa pass då det är väldigt kontrollerat med fart, yttre omständigheter, terräng där man kan styra det enkelt.

En intressant podcast!

Igår när jag var ute och sprang dagens sista pass lyssnade jag på en bra podcast om träning. Den har lite av min träningsfilosofi (min nya filosofi) och mycket av vad Joe Beer säger känner jag igen med. Kortfattad kan man säga att många tränar för hårt vid fel tidpunkt på året och jag känner igen mig i mycket av det han säger! Det var egentligen först förra året när jag hade Christian Malmström som tränare som jag ändrade mitt upplägg och även om det tog emot så följde jag hans schema.

Tidigare år kunde jag köra en massa hårda intervaller under vintern speciellt på trainern gillade jag att köra korta superhårda pass (45-60 minuter) men förra året var nästan alla de passen borta från schemat och även om jag var tveksam till att inte köra tre Sufferfestpass i veckan så följde jag det och det var nog första året som jag inte kände mig stark som björn och snabb som en örn i april. Något jag annars har känt flera år efter att ha kört ganska hårt inne kommer man ut i mars/april och sen har jag upplevt.

Nu ska man förstå att jag har hårda pass men nu undre vintern är de inte speciellt många eller långa. Självklart svarar man olika på träning och det finns säkert lika många som har haft precis motsatt effekt så jag säger inte att detta är en total sanning för alla! Men för mig och förra året märkte jag stor skillnad när jag gav mig själv tid att bygga en ordentlig bas och inte stressa sönder mig.

Podcasten kan man hitta här:

http://cyclingtimetrialpodcast.com/2017/01/92-coach-joe-beer-using-hard-workouts-effectively/

Vad tycker ni? Lyssna gärna på podcasten!

Små steg i rätt riktning!

Då var det ny vecka igen och dags att fortsätta med träningen! Nu börjar jag känna mig lite bättre och starkare och det är skönt när man kommer in i dne lite mer organiserade träningen igen. Dels känner jag att kroppen blir lite starkare för varje vecka som går och även om det är små steg så vet man att det går åt rätt håll! I helgen var det ganska lugnt då jag och frun var på en minisemester men jag hann med ett löppass på hotellet. Det kunde slutat illa när jag lite förvånad tryckte in hastigheten och max var 12 km/h. Jaha tänkte jag då blir det ett lite lugnare pass men löpbandet var programmerat på miles och inte kilometer och 12 miles/h är snabbt men som tur var klarade jag av att hålla mig kvar annars hade hotellpersonalen fått sopa upp mig från golvet!

Nu börjar det bli lite ljusare med och om vädret är fint ska jag försöka få till lite cykling utomhus denna veckan! Dock måste vägarna vara hyfsat torra och det ska ju helst vara ljust då jag inte är förtjust i att cykla med lampor när det är mörkt.

Årets första träningsfas!

Nu har den börjat! Årets första träningsdel och den är inte speciellt spännande utan mer en period som ska förberedda mig inför våren/sommaren. Fokus ligger på att börja få lite kilometer i benen och de lite hårda passen ligger i simbassängen. Cyklingen blir det lite tid till men inte super mycket för jag gillar inte att cykla i mörkret och det tar några veckor till innan det blir lite ljusare. När jag planerar ser jag till hela året och jag har tagit mycket av upplägget jag körde förra året och ändrat lite men grunden är kvar. De fem första veckorna ser ut så här:

Jag sätter alltså en grund som jag i stort sett kopierar varje vecka. Men det är naivt att tro att jag kommer att köra alla passen. Familjen, jobb, sjukdomar och mycket annat kommer att göra att det är omöjligt så jag försöker att träna 80-90% av passen men jag har vissa pass som jag anser ger mer än andra och då prioriteras dessa. Detta var som sagt bara grunden efter att den är satt planerar jag veckovis och börjar flytta passen för att det ska passa vanliga livet så en vecka kan se ut som denna istället:

Men jag är väldigt flexibel med att flytta och försöka fixa passen så gott det går. Det ska bli roligt att se hur mitt upplägg kommer att fungera!

Mellandagar och lugn vecka!

Det blir en lite lugnare vecka nu och det passar bra! Förskolan är stängd och både jag och frun jobbar (växelvis) och förra veckan var första veckan med över 10 timmars träning. Det var längesedan jag var över 10 timmar men sen så cyklar jag inte speciellt mycket nu och inte utomhus som annars står för den större delen av träningstiden. Det är inte vädret som ställer till det utan det är mer ljuset. Det är mörkt länge på morgonen och blir mörkt snabbt men nu går vi åt rätt håll igen!

Nu i veckan anmälde jag mig dessutom till Challenge Poznan dock blir det halva distansen i nästa år och det ska bli roligt att återvända speciellt eftersom vi hade det så bra sist vi var där! Nu börjar med andra ord 2017 ta lite mer form med Challenge Poznan, Malmö triathlon och Kullamannen 22 km klara. MEn det kommer säkert fler snart!

Nu är det snart dags för jul!

När jag tänker på det så undrar jag egentligen bara vart hösten tog vägen? Det känns som om dessa månaderna bara har flugit förbi dels har inte riktigt julkänslan kommit men det beror kanske lite på vädret och att jag egentligen skulle jobba den 23 och sen hela dygnet på julafton men jag har lyckats få semester några timmars semester så jag kan vara med barnen och familjen några timmar vilket ska bli roligt! Men annars börjar jag få en ganska skön känsla i kroppen och det känns som om den har börjat komma igång igen efter den lugna hösten. Som jag skrev i mitt förra inlägg sprang jag och Sebastian Häckeberga runt och nu med lite mer än 10 dagar mer träning tycker jag att jag blivit lite starkare och det är en skön känsla när man gör små steg vecka för vecka!

2017 års säsong blir utan coach för min del och en anledning till detta är att jag inte har någon direkt A-tävling utan det blir med all sannolikhet lite medeldistans lopp och några kortare lopp. Dock lägger jag upp träningen väldigt likt förra året och med samma metoder då jag var väldigt nöjd med resultatet. Jag kommer nog att köra Poznan igen fast halva distansen och vi passar nog på att ha en familjesemester där samtidigt. Jag är lite sugen på att kanske löpa ett maraton i höst men det är inget jag vill boka nu för jag vet inte hur det känns i augusti/september. Jag ska löpa Kullamannen 22 km och det ska bli roligt! Tjörn vill jag nog också köra och den ligger i slutet på augusti så den kanske kan vara starten till träningen för ett maraton?

Långpass runt Häckeberga.

Idag var jag ute på ett långpass runt Häckeberga och jag tror det är fjärde gången jag löper den rundan och jag börjar verkligen tycka om den. Den följer Skåneleden och är runt 23-24 km lång och det brukar ta runt 2 timmar att ta sig runt lite beroende på formen och hur det ser ut i spåren. Idag var spåren bra men formen är inte bra men det ska det inte vara i december. Detta var första långpasset sedan Kullamannen och det märktes då jag kände mig tung de sista kilometerna men jag är tungt nu i december och det brukar jag vara. Jag fick kämpa på för att hänga med de sista kilometerna men nu känns det bra och roligt!

Idag passade jag även på att anmäla mig till Malmö triathlon då de har ett bra erbjudande fram till och med den 1 januari. Nästa år blir jag master vilket jag ser fram emot så det blir 750 meter simning 20 km cykling och 5 kilometer löpning på Malmös gator nästa augusti! Det kommer bli super kul!

×