Nytt format av triathlon med start på fredag!

Nu till helgen kommer det ett nytt (eller egentligen inte) format av triathlon! Det blir tävlingar fredag, lördag och söndag och det roliga är formatet för det blir inte sprint, olympisk, halv Ironman eller Ironman utan man går ifrån standarddistanserna och gör ett helt nytt upplägg (egentligen är det ett gammalt upplägg som fanns i Australien på slutet av 90-talet). Det hela börjar på fredag och det ser ut så här:

Fredag är det Tripple mix där om jag har förstått det rätt kör tre lite kortare triathlon efter varandra med 10 minuters paus mellan varje lopp. Deltagarna får poäng efter var de slutar. Men de tre loppen är lite annorlunda med eftersom man mixar ordningen och det är bara första där man simmar, cyklar och löper. Andra omgången startar med löpningen följs av cykel och avslutas med simning och tredje startar med cykel och där startar med efter de poäng mans amlat på sig från de två första loppen. Det låter rörigt kanske men super roligt!

Lördagen är det dags för Equalizer som startar med ett tempolopp på cykeln och följs sedan av en jakt start där man tar med sig tiden man cyklat till ett format med simning 300m-löpning 2 km-simning 300m-cykel 6km och löpning 2 km som avslutning.

Söndagen som är den sista dagen av detta event är det dags för något som heter Eliminator och det är tre korta triathlon efter varandra där man startar med 16 st och de 10 främsta går vidare till omgång 2 som körs 10 minuter efter första personen gått över mållinjen i första loppet och likadant där så går 5 vidare till finalen och vinnaren är den som korsar mållinjen först.

Mer info om loppet kan man läsa här: https://superleaguetriathlon.com/

Jag ser framemot det och jag gillar upplägget! Det kommer att finnas olika dräkter beroende på hur man presterar i de olika grenarna osv det blir en annan taktik än de gamla vanliga tävlingarna. Mola till exempel är en som jag tror kommer få problem i vissa av formaten då han inte är super stark på simningen och cykeln och kanske blir exponerad om han får cykla själv för att försöka fånga in de andra.

Hela spektaklet kommer man kunna följa på Eurosport On demand om jag nu har förstått det rätt och det kommer att streamas på deras hemsida!

Det enda tråkiga är att förhandlingarna med damerna inte gick som de ville och det bara är herrar denna om gången men de skulle försöka få damerna till nästa event om jag förstod det rätt. Detta kanske är ett format som hade passat Lisa Nordén bra?

Ny cykel!

Det har blivit en ny cykel till mig eller egentligen är det en begagnad cykel men den är ny för mig! Min tanke för några år sedan när jag köpte min cyclocross var att det var den perfekt cykeln för mig för nu kunde jag spara på min tempocykel (jag kör nog med den cirka 90%) och ha en cykel som jag kan ha till jobb eller på vintern när jag bara ska pendla. Med cyclocrossen kan jag dessutom köra i skogen och på grusvägar osv jag trodde att det var en perfekt cykel för mig! Problemet vara att alla de coola och hårda offroadpassen blev aldrig av och det köptes in nya hjul att ha på landsvägarna istället så då bestämde jag mig för att sälja den och köpa en racer istället.

Begagnade marknaden börjar bli bra inom cykelvärlden (den är fortfarande mycket bättre i Danmark). Det finns många bra facebookgrupper där man kan göra riktiga fynd om man är vaken! Jag hittade en bra cykel som jag nu bara har testat några pass men det blir genast roligare med ny cykel! Nu får vi se om det leder till att jag cyklar lite mer på racern i år men det tror jag nog att det kommer att göra. Även om jag mest tycker om att cykla på tempocykeln blir det nog några lite längre pass på racern nu i mars. Jag kanske till och med ska försöka cykla i grupp något jag aldrig har gjort!

Nytt rekord gör träningen tyngre och hårdare!

Förra veckan var det sportlov och jag hade en lugn vecka inplanerad och tur var det för jag var inte form med lite hosta och förkylning. Det var inte bara jag utan även barnen var lite små krassliga vilket ledde till dåliga nätter och det hjälper inte direkt en när man behöver vila och sömn. Men det är bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre i vår.

Jag hann med ett FTP på trainern och fick ett nytt rekord trots att jag inte kört några hårda pass jag vet inte ens om jag varit över 155 i puls på trainern. Jag lyckades snitta 386 watt i 20 minuter och det är 20 watt mer än i november trots att jag är 3 kg lättare. Det är förstås bra men att vara bra på ett test 20 minuter inomhus på trainern med cyklocrossen men det är stor skillnad mot att cykla efter en simning, utomhus på tempohojen i kanske 180 minuter och sedan vara pigg att löpa.

Träningen på trainern har jag hållt väldigt enkel med i stort sett 3 pass jag alternerar mellan när jag inte kör färdiga banor på Bkool simulatorn. Passen är antingen 10×1 minuter över FTP och sedan 3×10 min vid Sweatspoot eller 3×8 min runt 300 watt med 4x1min runt 400 watt. Korta enkla pass och jag brukar alternera med kadens men ofta ganska låg. Jag tror att jag som mest har kört 3 pass i veckan men oftast bara två pass då fokus ligger på löpningen så här års.

Min tanke är att försöka få till runt 80 km löpning denna och likadant nästa vecka men livet brukar komma i vägen men jag ska försöka i alla fall! Det är en ganska konstig tanke det är svårt att få till 16 mils träning på två veckor när man i höst ska löpa samma sträcka under 2 dygn! Nu har jag inte tid att skriva mer om jag ska hinna simma innan simhallen stänger!

Löpningen går framåt, sakta men säkert! Det kommer behövas i höst!

Basfasen fortsätter och de två senaste veckorna har det blivit mer än 14 mils löpning. Det blandat med både inne och ute cykelpass och 6 besök i bassängens å måste jag vara nöjd! Nu är det vecka 8 och sportlov och då passar jag på att ta en lite lugnare vecka eftersom jag är hemma med barnen mycket och oftast brukar simhallen vara väldigt välbesökt under sportlovet.

Löpningen har fått lite extra fokus dels för att det är enkelt när det är tråkigt att cykla ute och i höst har jag anmält mig till ett riktigt äventyr! Tanken är att jag och en kompis ska försöka oss på att löpa Kullamannen Ultra 160 km lopp. Vi vet nog inte riktigt vad vi har gett oss inpå men det kommer bli roligt att försöka komma på en bra strategi och tävlingsplan och följa denna. Jag vet ärligt inte riktigt vad man ska vänta sig och hur man ska förberedda sig förutom att försöka hålla sig skadefri och frisk. Det får bli prio 1 och sedan jobba därifrån! Dock har jag börjat känna lite i mina hälsenor och jag hoppas att det beror på ett par gamla skor men det vill inte riktigt släppa!

 

Snart vill jag släppa bromsen!

Det är lite så jag känner nu men det är då man behöver tålamod! Jag vill egentligen börja köra hårdare intervaller, längre pas snabbare pass osv men jag vet vart det kommer sluta då! Då kommer jag känna mig stark i april och maj men när triathlonsäsongen börjar känner man sig trött och seg. Jag vet att min kropp reagerar så för jag har gjort det flera gånger! Det gäller att ha tålamod under basperioden! Detta är ju grunden som jag sen ska bygga vidare på!

Förra veckan fick jag ihop runt 70 km löpning och tanken var att ligga där denna veckan med men det blir ändring då på det eftersom jag misstänker att simhallen kommer vara ganska full under sportlovet så blir det kanske färre pass då och utomhus aktiviteterna fler. Nu vill jag börja kunna cykla ute på allvar än har det bara blivit till jobb men jag längtar efter de lite längre utomhuspassen!

Då var period två igång!

Då var det dags att dra igång med period två av basen eller det var det i måndags. Det är inte mycket som skiljer sig egentligen men jag siktar nu på att löpa minst 50 km i veckan vilket inte alls känns omöjligt. Tanken är att ha ett långpass på minst 90 minuter och sedan ha  dag i veckan där jag kör dubbla löppass. Detta är enligt mina erfarenheter ett utav de bästa sätten att åka volymen på ett bra sätt. Idag blev det 7 km innan jobb på löpbandet och sedan ny löpning på fysen och helt plötsligt har man samlat ihop några kilometer i benen.

Cyklingen blir ganska lik men jag bygger på distansen men vädret gör att det blir lite svårare än jag först trodde nu med snö och allt. Men våren kommer att komma och det är ingen stress.

Simningen är ungefär samma jag har svårt med tid men får jag till tre pass i veckan är det bra för att vara i min situation. Jag kan ju sätta in 4-5 pass i veckan men det löser jag inte med familjen och de tider jag tränar på det går kanske men då blir mycket annat lidande.

 

Löpbandet

Även om vädret är ganska milt har löpbandet varit min vän denna helgen. I fredags fick jag till två löppass på bandet där det första var 8 km innan frukost på cirka 36 minuter och senare på eftermiddagen körde jag ett litet intervallpass på 12 km med 10 stycken 800 m intervaller i ganska hårt men kontrollerat tempo.  Nu i januari/februari blir det inte några riktigt hårda intervaller men dessa hårda men kontrollerade intervallerna bygger en bra bas och jag tycker de bygger en hårdhet inför våren när man kan öka intensiteten.

På söndagen blev det 20 km på löpbandet igen på morgonen med en kopp kaffe i kroppen och det är inga problem för mig att köra dessa passen tidigt utan att tillföra några mängder energi. Till passet dricker jag vatten ibland tar jag lite sportdryck för smakens skull men absolut inga mängder. Dock ska man tänka på att dessa passen ska bygga bas och inte vara rekordpass. Farten på dessa passen kommer att gå fortare ju mer du tränar men ansträngningen blir det samma.

Nu blev det 40 km på löpbandet denna helgen och jag tycker inte det är speciellt roligt men det är tidseffektivt och enkelt att få till. Framförallt slipper man mängder med kläder! På bandet räcker det med skor, shorts och tröja jämfört med utomhus behöver man tre lager på överkroppen, två lager på underkroppen och det är mörkt och kallt. Helt enkelt kan man säga att löpbandet är min vän på vintern men på våren/sommaren skippar jag helt det. Men ibland är det enkelt att köra vissa pass då det är väldigt kontrollerat med fart, yttre omständigheter, terräng där man kan styra det enkelt.

En intressant podcast!

Igår när jag var ute och sprang dagens sista pass lyssnade jag på en bra podcast om träning. Den har lite av min träningsfilosofi (min nya filosofi) och mycket av vad Joe Beer säger känner jag igen med. Kortfattad kan man säga att många tränar för hårt vid fel tidpunkt på året och jag känner igen mig i mycket av det han säger! Det var egentligen först förra året när jag hade Christian Malmström som tränare som jag ändrade mitt upplägg och även om det tog emot så följde jag hans schema.

Tidigare år kunde jag köra en massa hårda intervaller under vintern speciellt på trainern gillade jag att köra korta superhårda pass (45-60 minuter) men förra året var nästan alla de passen borta från schemat och även om jag var tveksam till att inte köra tre Sufferfestpass i veckan så följde jag det och det var nog första året som jag inte kände mig stark som björn och snabb som en örn i april. Något jag annars har känt flera år efter att ha kört ganska hårt inne kommer man ut i mars/april och sen har jag upplevt.

Nu ska man förstå att jag har hårda pass men nu undre vintern är de inte speciellt många eller långa. Självklart svarar man olika på träning och det finns säkert lika många som har haft precis motsatt effekt så jag säger inte att detta är en total sanning för alla! Men för mig och förra året märkte jag stor skillnad när jag gav mig själv tid att bygga en ordentlig bas och inte stressa sönder mig.

Podcasten kan man hitta här:

http://cyclingtimetrialpodcast.com/2017/01/92-coach-joe-beer-using-hard-workouts-effectively/

Vad tycker ni? Lyssna gärna på podcasten!

Små steg i rätt riktning!

Då var det ny vecka igen och dags att fortsätta med träningen! Nu börjar jag känna mig lite bättre och starkare och det är skönt när man kommer in i dne lite mer organiserade träningen igen. Dels känner jag att kroppen blir lite starkare för varje vecka som går och även om det är små steg så vet man att det går åt rätt håll! I helgen var det ganska lugnt då jag och frun var på en minisemester men jag hann med ett löppass på hotellet. Det kunde slutat illa när jag lite förvånad tryckte in hastigheten och max var 12 km/h. Jaha tänkte jag då blir det ett lite lugnare pass men löpbandet var programmerat på miles och inte kilometer och 12 miles/h är snabbt men som tur var klarade jag av att hålla mig kvar annars hade hotellpersonalen fått sopa upp mig från golvet!

Nu börjar det bli lite ljusare med och om vädret är fint ska jag försöka få till lite cykling utomhus denna veckan! Dock måste vägarna vara hyfsat torra och det ska ju helst vara ljust då jag inte är förtjust i att cykla med lampor när det är mörkt.

Årets första träningsfas!

Nu har den börjat! Årets första träningsdel och den är inte speciellt spännande utan mer en period som ska förberedda mig inför våren/sommaren. Fokus ligger på att börja få lite kilometer i benen och de lite hårda passen ligger i simbassängen. Cyklingen blir det lite tid till men inte super mycket för jag gillar inte att cykla i mörkret och det tar några veckor till innan det blir lite ljusare. När jag planerar ser jag till hela året och jag har tagit mycket av upplägget jag körde förra året och ändrat lite men grunden är kvar. De fem första veckorna ser ut så här:

Jag sätter alltså en grund som jag i stort sett kopierar varje vecka. Men det är naivt att tro att jag kommer att köra alla passen. Familjen, jobb, sjukdomar och mycket annat kommer att göra att det är omöjligt så jag försöker att träna 80-90% av passen men jag har vissa pass som jag anser ger mer än andra och då prioriteras dessa. Detta var som sagt bara grunden efter att den är satt planerar jag veckovis och börjar flytta passen för att det ska passa vanliga livet så en vecka kan se ut som denna istället:

Men jag är väldigt flexibel med att flytta och försöka fixa passen så gott det går. Det ska bli roligt att se hur mitt upplägg kommer att fungera!

×