Hur går det med min utmaning?

Jag hoppas att ni alla har haft en bra och trevlig påsk! Själv har jag varit ledig större delen av påsk men det har inte blivit några super träningsdagar utan snarare tvärtom har jag som större delen av Sverige passat på att umgås med familjen och ätit gott. Vädret har ju inte varit det bästa men jag har passat på att löpa lite eftersom det går att få till bra träningspass på lite tid med löpningen. Jag har dessutom en ny bekanskap nämligen en Tomtom Spark GPS klocka som jag hade tänkt prova. Det största anledningen är att jag slipper mitt pulsband som jag får skav av (har testat mjuka, hårda, Garmin, Polar osv). På löpningen har det funkat hur bra som helst men på dagens cykelpass tycket jag inte det var helt hundra där föredrar jag Garmin men det kan vara en vanesak med!
I min utmaning går det framåt men jag ligger lite efter på allt tror jag!
Cykel 512 km
Löpning 91 km
Simning 5 pass
Nästa vecka blir det förmodligen tävlingsdebut i år med Klippan duathlon sprint. Jag jobbar natten innan men hoppas att jag hinner dit i tid. Klippan är en av mina favorittävlingar med en tuff rolig bana  och mycket trevliga människor som står bakom tävlingen eller träningen som det är år 🙂

Kod brun!

Idag var min tanke att simma efter mitt cykelpass så jag körde mitt igelkottpass på cykeln med en massa korta backintervaller (det finns inga långa backar runt Malmö) snabbt hem i sjuk motvind sen stack jag iväg till simhallen bytade snabbt om och hoppade i och tänkte fortsätta på den inslagna vägen och köra ett styrkepass i bassängen med mycket paddlar och drag. Men efter 200 m och 3 min och 43 sekunder kom en av badvakterna och stannade mig och sa att det hade inträffat en olycka i bassängen vis vattenrutschkanan. Det var en kod brun  så bassängen skulle tömmas och sedan stå någon timme och rengöra vattnet och så blev dte med mitt simpass idag 3 minuter och 40 sekunder och självklart ser det ganska svårt att få ihop simningen denna veckan igen.

Min april utmaning med 1000 km cykel, 200 km löpning och 10 tillfällen med simning (helst 20 km) går bra i två grenar eftersom det ser ut såhär:

Cykel 376,6 km

Löpning 47,3

Simning 2 tillfällen (kod brun räknas ej)

 

En liten utmaning i april!

Det kommer jag att ha! För att bygga lite bas och ha något fast mål att träna mot kommer jag nu i april att försöka cykla 100 mil, springa 20 mil och simma 10 simpass. Anledningen till att simningen inte är en distansutmaning är för att det är svårt att komma till ibland och få till simpassen i Oxie då jag oftast delar banan med andra lite mer vanliga motionärer och jag har haft många pass där jag frustrerat har hoppat upp för att jag inte hinner få till rätt antal intervaller eller rätt antal meter därför siktar jag på 10 pass så ett pass var tredje dag! Det låter rimligt! Jag ska även försöka få till cykelpass över 10 mil och kanske 1 pass med över 1000 höjdmeter. Nu har det redan gått 2 dagar och jag har följande på kontot:

 

Cykel: 50 km

Löpning: 17 km

Ljusare tider

De två-tre senaste veckorna har lite sådär med träningen. Trött, förkyld, mycket på jobb, mycket hemma, utbildningar på jobb, födelsedagar, fester osv. Helt enkelt det där vanliga livet och det är inte lönt att drabbas av panik för att man inte får ihop det för så är det helt enkelt som amatör. Men nu gäller det att se framåt! Jag har fått lite lugnare veckor med träning och nu är det ljust längre och mina ben börjar kännas lite bättre. Utomhus cyklingen kan börja ske med tempohojen och då går det fortare automatiskt för mig! Nej så nu gäller det att passa på att skruva upp farten lite speciellt med tanke på att SM i duathlon närmar sig!

Nytt format av triathlon med start på fredag!

Nu till helgen kommer det ett nytt (eller egentligen inte) format av triathlon! Det blir tävlingar fredag, lördag och söndag och det roliga är formatet för det blir inte sprint, olympisk, halv Ironman eller Ironman utan man går ifrån standarddistanserna och gör ett helt nytt upplägg (egentligen är det ett gammalt upplägg som fanns i Australien på slutet av 90-talet). Det hela börjar på fredag och det ser ut så här:

Fredag är det Tripple mix där om jag har förstått det rätt kör tre lite kortare triathlon efter varandra med 10 minuters paus mellan varje lopp. Deltagarna får poäng efter var de slutar. Men de tre loppen är lite annorlunda med eftersom man mixar ordningen och det är bara första där man simmar, cyklar och löper. Andra omgången startar med löpningen följs av cykel och avslutas med simning och tredje startar med cykel och där startar med efter de poäng mans amlat på sig från de två första loppen. Det låter rörigt kanske men super roligt!

Lördagen är det dags för Equalizer som startar med ett tempolopp på cykeln och följs sedan av en jakt start där man tar med sig tiden man cyklat till ett format med simning 300m-löpning 2 km-simning 300m-cykel 6km och löpning 2 km som avslutning.

Söndagen som är den sista dagen av detta event är det dags för något som heter Eliminator och det är tre korta triathlon efter varandra där man startar med 16 st och de 10 främsta går vidare till omgång 2 som körs 10 minuter efter första personen gått över mållinjen i första loppet och likadant där så går 5 vidare till finalen och vinnaren är den som korsar mållinjen först.

Mer info om loppet kan man läsa här: https://superleaguetriathlon.com/

Jag ser framemot det och jag gillar upplägget! Det kommer att finnas olika dräkter beroende på hur man presterar i de olika grenarna osv det blir en annan taktik än de gamla vanliga tävlingarna. Mola till exempel är en som jag tror kommer få problem i vissa av formaten då han inte är super stark på simningen och cykeln och kanske blir exponerad om han får cykla själv för att försöka fånga in de andra.

Hela spektaklet kommer man kunna följa på Eurosport On demand om jag nu har förstått det rätt och det kommer att streamas på deras hemsida!

Det enda tråkiga är att förhandlingarna med damerna inte gick som de ville och det bara är herrar denna om gången men de skulle försöka få damerna till nästa event om jag förstod det rätt. Detta kanske är ett format som hade passat Lisa Nordén bra?

Ny cykel!

Det har blivit en ny cykel till mig eller egentligen är det en begagnad cykel men den är ny för mig! Min tanke för några år sedan när jag köpte min cyclocross var att det var den perfekt cykeln för mig för nu kunde jag spara på min tempocykel (jag kör nog med den cirka 90%) och ha en cykel som jag kan ha till jobb eller på vintern när jag bara ska pendla. Med cyclocrossen kan jag dessutom köra i skogen och på grusvägar osv jag trodde att det var en perfekt cykel för mig! Problemet vara att alla de coola och hårda offroadpassen blev aldrig av och det köptes in nya hjul att ha på landsvägarna istället så då bestämde jag mig för att sälja den och köpa en racer istället.

Begagnade marknaden börjar bli bra inom cykelvärlden (den är fortfarande mycket bättre i Danmark). Det finns många bra facebookgrupper där man kan göra riktiga fynd om man är vaken! Jag hittade en bra cykel som jag nu bara har testat några pass men det blir genast roligare med ny cykel! Nu får vi se om det leder till att jag cyklar lite mer på racern i år men det tror jag nog att det kommer att göra. Även om jag mest tycker om att cykla på tempocykeln blir det nog några lite längre pass på racern nu i mars. Jag kanske till och med ska försöka cykla i grupp något jag aldrig har gjort!

Nytt rekord gör träningen tyngre och hårdare!

Förra veckan var det sportlov och jag hade en lugn vecka inplanerad och tur var det för jag var inte form med lite hosta och förkylning. Det var inte bara jag utan även barnen var lite små krassliga vilket ledde till dåliga nätter och det hjälper inte direkt en när man behöver vila och sömn. Men det är bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre i vår.

Jag hann med ett FTP på trainern och fick ett nytt rekord trots att jag inte kört några hårda pass jag vet inte ens om jag varit över 155 i puls på trainern. Jag lyckades snitta 386 watt i 20 minuter och det är 20 watt mer än i november trots att jag är 3 kg lättare. Det är förstås bra men att vara bra på ett test 20 minuter inomhus på trainern med cyklocrossen men det är stor skillnad mot att cykla efter en simning, utomhus på tempohojen i kanske 180 minuter och sedan vara pigg att löpa.

Träningen på trainern har jag hållt väldigt enkel med i stort sett 3 pass jag alternerar mellan när jag inte kör färdiga banor på Bkool simulatorn. Passen är antingen 10×1 minuter över FTP och sedan 3×10 min vid Sweatspoot eller 3×8 min runt 300 watt med 4x1min runt 400 watt. Korta enkla pass och jag brukar alternera med kadens men ofta ganska låg. Jag tror att jag som mest har kört 3 pass i veckan men oftast bara två pass då fokus ligger på löpningen så här års.

Min tanke är att försöka få till runt 80 km löpning denna och likadant nästa vecka men livet brukar komma i vägen men jag ska försöka i alla fall! Det är en ganska konstig tanke det är svårt att få till 16 mils träning på två veckor när man i höst ska löpa samma sträcka under 2 dygn! Nu har jag inte tid att skriva mer om jag ska hinna simma innan simhallen stänger!

Löpningen går framåt, sakta men säkert! Det kommer behövas i höst!

Basfasen fortsätter och de två senaste veckorna har det blivit mer än 14 mils löpning. Det blandat med både inne och ute cykelpass och 6 besök i bassängens å måste jag vara nöjd! Nu är det vecka 8 och sportlov och då passar jag på att ta en lite lugnare vecka eftersom jag är hemma med barnen mycket och oftast brukar simhallen vara väldigt välbesökt under sportlovet.

Löpningen har fått lite extra fokus dels för att det är enkelt när det är tråkigt att cykla ute och i höst har jag anmält mig till ett riktigt äventyr! Tanken är att jag och en kompis ska försöka oss på att löpa Kullamannen Ultra 160 km lopp. Vi vet nog inte riktigt vad vi har gett oss inpå men det kommer bli roligt att försöka komma på en bra strategi och tävlingsplan och följa denna. Jag vet ärligt inte riktigt vad man ska vänta sig och hur man ska förberedda sig förutom att försöka hålla sig skadefri och frisk. Det får bli prio 1 och sedan jobba därifrån! Dock har jag börjat känna lite i mina hälsenor och jag hoppas att det beror på ett par gamla skor men det vill inte riktigt släppa!

 

Snart vill jag släppa bromsen!

Det är lite så jag känner nu men det är då man behöver tålamod! Jag vill egentligen börja köra hårdare intervaller, längre pas snabbare pass osv men jag vet vart det kommer sluta då! Då kommer jag känna mig stark i april och maj men när triathlonsäsongen börjar känner man sig trött och seg. Jag vet att min kropp reagerar så för jag har gjort det flera gånger! Det gäller att ha tålamod under basperioden! Detta är ju grunden som jag sen ska bygga vidare på!

Förra veckan fick jag ihop runt 70 km löpning och tanken var att ligga där denna veckan med men det blir ändring då på det eftersom jag misstänker att simhallen kommer vara ganska full under sportlovet så blir det kanske färre pass då och utomhus aktiviteterna fler. Nu vill jag börja kunna cykla ute på allvar än har det bara blivit till jobb men jag längtar efter de lite längre utomhuspassen!

Då var period två igång!

Då var det dags att dra igång med period två av basen eller det var det i måndags. Det är inte mycket som skiljer sig egentligen men jag siktar nu på att löpa minst 50 km i veckan vilket inte alls känns omöjligt. Tanken är att ha ett långpass på minst 90 minuter och sedan ha  dag i veckan där jag kör dubbla löppass. Detta är enligt mina erfarenheter ett utav de bästa sätten att åka volymen på ett bra sätt. Idag blev det 7 km innan jobb på löpbandet och sedan ny löpning på fysen och helt plötsligt har man samlat ihop några kilometer i benen.

Cyklingen blir ganska lik men jag bygger på distansen men vädret gör att det blir lite svårare än jag först trodde nu med snö och allt. Men våren kommer att komma och det är ingen stress.

Simningen är ungefär samma jag har svårt med tid men får jag till tre pass i veckan är det bra för att vara i min situation. Jag kan ju sätta in 4-5 pass i veckan men det löser jag inte med familjen och de tider jag tränar på det går kanske men då blir mycket annat lidande.

 

×