Eurovision 2016 och asyllagen som går igenom idag

Det har gått lite över en månad sedan Eurovision hölls i Stockholm. Ett evenemang där Sverige visade upp för världen hur progressiva vi är med HBTQ-rättigheter och till första semifinalen hette mellanakten ”The Grey People” och handlade om de som flyr från sina hemländer på grund av krig och förföljelser. Sverige har länge setts som ett öppet, solidariskt och frihetsfrämjande land, om det är sant eller inte kan man ju diskutera. Efter att det skramlats i bössorna på galor där Sveriges kändiselit uppträdde och våra politiker pratade om öppna hjärtan så har läget förändrats. Status quo har vänts mot flyktingarna. De som flyr lämnas på gummibåtar eller i sina hemländer för att dö på grund av att det skulle vara en ”ekonomisk kollaps” om de kom till Sverige. Vid Öresundsbron görs ID-kontroller konstant, både på Kastrup och när man kommer till Hyllie. Att komma till Sverige för flyktingar har därmed blivit svårare och idag ska riksdagen rösta igenom en ny lag som gör det svårare för familjeåterförening för flyktingar. Det är en tillfällig begränsning av asylrätten som ska genomföras och det är enbart Centerpartiet och Vänsterpartiet som gått emot den nya lagen. Begränsningen för familjeåterförening menar många även strider mot barnkonventionen. För att läsa mer om vad lagen har för konsekvenser, läs här.

Det är inte min sak här att ta något politiskt ställningstagande, detta är trots allt en schlagerblogg. Men Eurovision är politik och därför måste Sverige Eurovisionvärdskap diskuteras. Mellanakten The Grey People fick många hyllningar. Showproducenten menade att numrets budskap var att ”Vi vill få folk att stanna upp och tänka till, samtidigt som vi ingjuter värme och hopp om större medmänsklighet”. Samtidigt var det lite kritik, man uppmanade om medmänsklighet och ville berätta lite om flyktingarnas situation. Även tävlingens tema var ”Come Together”. Sverige, försökte likt 2013, propagera för kärlek och förståelse. Följa en linje av svensk medmänsklighet som vi ska vara så kända för i världen.

”The Grey People” var ett fint nummer. Tyckte det var effektivt att med små medel berätta en historia. Skickligheten och dess budskap var oerhört fint, men det ställer även frågan. Vad är skillnaden mellan ett allt mer främlingsfientligt Sverige som på bästa sändningstid över hela Europa propagerar för kärlek och medmänsklighet och ett Ryssland som skickar fredsballader med harmlösa artister som blir utboade? Inte så mycket. Inte mycket. Polina Gagarina var helt oskyldig när hon förra året blev utbuad då hon sjöng A Million Voices. Samma blev Dima Bilan under en Eurovisionkonsert, trots att han är en av de ryska artister som offentligt gått ut mot antigay-lagarna i Ryssland. I efterhand kan man med Eurovision i Stockholm se att man försökt dölja de problem som uppstått. Flyktingarna i The Grey People nådde till slut ett säkert slut, men var är det ”säkra slutet” i verkligheten? Speciellt om den nya asyllagen går igenom. Inte i Sverige iallafall.

Sen är det såklart synd att likt insamlingsgalan 2015 att få av de kändisar som ställde upp nu visar något som helst intresse över vad som händer. De är inflytelserika, de kan ändra opinion. Opinion är inte bara att skänka pengar till välgörenhet lite då och då utan att aktivt deltaga i den politiska debatten.

Mahan Moin gör ledmotivet till MAX IV-labbet

 

 

För den persiska diasporan har Mahan Moin varit känd sedan hon kom trea i Googoosh Music Academy 2010. Den iranska versionen av X Factor som spelas in i London av politiska skäl. För den svenska befolkningen kom hon till större prominens när hon ställde upp i Melodifestivalen 2014 med låten Aleo. Trots positivt mottagande blev låten bara sjua i sin semifinal, men Mahan har sedan dess hållit sig upptagen med diverse projekt. Hon har samarbetat med Darude, gjorde den officiella svenska VM-låten The World Is Mine för damishockey, haft en radiohit i Polen med Azizami och deltagit i Svensktoppen Nästa. Nu har hon fullt upp  efter att ha gjort ledmotivet till MAX IV-labbet i Lund som har sin invigning tisdagen den 21/6 där hon ska  uppträda framför HKM Kung Carl XVI Gustav och vår statsminister Stefan Löfven. Schlagerhörnan intervjuade henne och ställde lite frågor mitt under alla förberedelser.

Hur kom det sig att du blev inblandad med MAX IV och fick chansen att skriva och sjunga deras ledmotiv, Elysium?
Jag blev tillfrågad förra året när Max-IV personalen hade hört min låt The World Is Mine och de tyckte då att jag skulle passa bra till att göra deras ledmotiv.

Hur skulle du beskriva Elysium?
Elysium betyder det ultimata paradiset och för mig har Elysium varit den platsen man kommer till när man funnit alla svar. Så man kan säga att för varje steg som forskarna tar med att hitta svar och botemedel så kommer man närmare till Elysium. Låten har jag också skrivit utifrån forskarfältet lite grann med vad MAX IV-står för.

Det känns som att naturen, naturkrafter och världen är ett starkt motiv i ditt artisteri? Exempelvis Aleo-trädet, The World Is Mine och många av dina musikvideos utspelar sig i naturen. Elysium faller även under den kategorin.
Jag kan säga det är någonstans omedvetet medvetet. Jag tror det man brinner för i livet dras man till. Jag brinner mycket för världsfrågor och att världen ska bli en bättre plats. Det som Max IV-labbet forskar om kan användas till många olika bra saker, som till exempel cancerforskning.

Det är två år sen du var med i Melodifestivalen med Aleo. Skulle vill du ställa upp igen?
Det skulle vara väldigt kul och få vara med igen, framförallt på grund av som det mig. Jag fick träffa bra kontakter och bra människor, så det hade definitivt varit kul att få återvända.

Efter Melodifestivalen skilde du vägar från ditt skivbolag och nu kör du eget. Hur känns det?
Att ha ett stort skivbolag bakom sig har varit väldigt positivt på många sätt. De har bidragit med hjälp etc. Men eftersom jag är så självständig och vet vad jag vill göra så kan jag i ett stort skivbolag upplevas som lite pedant. Jag är dock fortfarande öppen för samarbeten. Nu samarbetar jag till exempel med AstridE Music med vilka jag skrivit Elysium tillsammans med.

En del av din karriär som du inte pratat så mycket om är att du i början av 00-talet var med i tjejgruppen Adorus som bland annat släppte singeln Pick Up Line. Vad har den tiden med gruppen gett dig?
Jag var med i den här gruppen med fyra tjejer: jag, Mysia Englund, Mikaela Stenström och Desirée Rosborg. Det det har gett mig är att jag kom in i branschen och förstod att jag kunde ha musik som ett yrke. Innan sjöng jag och ville bli läkare, men nu förstod jag att det var detta jag kunde satsa på.


Sista frågan, vad hade varit din drömduett?
Det finns en del jag hade velat göra. En dröm hade ju såklart varit Aretha Franklin, men det hade varit att begära för mycket. Persiska Googosh och Ebi hade varit kul. Även den norska artisten Aurora hade varit superkul att samarbeta med, hon är så bra!

 

Sergey må ha förlorat i Stockholm, men Dima Bilan gör succé i Cannes

Sergey Lazarev må ha förlorat Eurovision Song Contest, men Rysslands Dima Bilan som vann Eurovision Song Contest 2008 fick gladare besked under filmfestivalen i Cannes. Han spelar nämligen huvudrollen i ryska storfilmen The Heritage of Love, som utspelar sig under ryska revolutionen och det samtida inbördeskriget som splittrar två älskare som letar efter varandra 100-år senare Paris. Filmen har blivit en stor hit i Ryssland och har nu i Cannes säkrat distribution i Asien (Turkiet, Sydkorea och Kina). Han har även besökt Cannes för att marknadsföra filmen för potentiella köpare. Trailern utlovar en episk kärlekshistoria som jag faktiskt hade velat se. Förhoppningsvis får den distribution på en streamingtjänst eller liknande i Sverige också.

Dima Bilan har dock inte lämnat musikkarriären bakom sig utan släppte ett nytt album förra året. Han har innan flörtat med att återvända till Eurovision. Han tävlade 2012 i den ryska Melodifestivalen i duett med t.A.T.u.s Julia Volkova, men blev då besegrad av våra älskade tanter Buranovskiye Babushki med klassikern Party for Everybody. Han funderade även att ställa upp 2010 med låten White Nights, men drog sig då ur. Hade varit trevligt att se honom tillbak i Eurovisionssammanhang.

Worldvision song contest – en realitet eller ett rent önsketänkande?

Från att ha startat som ett initiativ för att ena Europa i musik, har nu Eurovision blivit en global jätte som både har deltagarländer utanför kontinentens gränser och som sänds världen över. Med över 200 miljoner tittare är evenemanget det största i sitt slag världen över. En idé som börjat växa fram bland de ansvariga för Eurovision Song Contest 2016, är ett Worldvision song contest. Ni hör rätt, det handlar om att skapa en musiktävling som hela världen ska delta i. ”I framtiden kan vi ha ett Eurovision, ett Asiavision och ett Americavision – med gemensam final” – Den exekutiva producenten Martin Österdahl har stora planer med andra ord.

Men en relevant fråga att ställa sig är ju ”Hur stor tävlingen egentligen kan bli?” Martin Österdahl menar att man inom EBU diskuterat kring att ha deltävlingar på de olika kontinenterna för att sedan ha en gemensam final. Men är ett worldvision song contest en realitet eller rent önsketänkande? För mig dyker det upp en rad tankar. Räcker verkligen tiden till för att kunna anordna ett sådant stort event varje år? Hur skulle ett fungerande system se ut?

Om man ska hitta svaren på dessa frågor får man nog ta en titt på sportvärlden. Ta fotbolls-VM som exempel. Inför Fotbolls-VM genomförs kvalspel, där varje kontinent delas in i kvalgrupper. Genom kvalet kvalificerar sig länderna för huvudturneringen, VM-slutspelet. Hur många platser varje världsdel tilldelas har varierat genom åren. VM-slutspelet spelas vart fjärde år, vanligtvis under en månad. Formerna har varierat över åren, men för närvarande genomförs slutspelet med 32 lag uppdelade på åtta grupper i ett gruppspel. De två bästa lagen i varje grupp går vidare till åttondelsfinal. Efter åttondelsfinaler följer kvartsfinaler, semifinaler, match om tredje pris och därefter final.

Om ett Wolrdvision song contest skulle bli verklighet, är ett liknande system kanske en möjlighet. För att sedan spara tid kan man stryka kvalificeringsfaserna med olika finaler och bara ha en final med 32 bidrag. Men då skulle alltså finalen hållas vart fjärde år istället för varje år. I fotbolls-VM är inte heller val av värdland beroende av att landet i fråga ska vinna tävlingen, något som man också skulle kunna införa i ett kommande Worldvision. På så sätt slipper många länder oroar sig för de ekonomiska påverkningar som idag en vinst innebär. Samtidigt skulle det innebära att länder som annars inte skulle få möjlighet att anordna tävlingen få göra det. Värdlandet skulle då också få chansen att skapa ett mer kvalitativt program. Tid är guld.

Men den stora skillnaden mellan musik och sport är ju att musiktrender varierar mellan  varje år. Risken för att låtarna skulle bli omoderna är stor. Dessutom skulle Eurovision förlora greppet om musikindustrin, inte minst Melodifestivalen där man har stor makt inom den svenska musikbranschen. Vidare är Eurovision idag ett viktigt fönster för nya artister att synas och nå ut till fler lyssnare (ABBA är ett bra exempel på det). Detta viktiga fönster skulle förmodligen försvinna med det ”nya” system som nämnds ovan.

Janne Danielsson /SVT
Janne Danielsson /SVT

 

Bästa tittarsiffran för Eurovision på 16 år

I lördags när bland annat vår Frans uppträdde under Eurovision, följde hela 3 684 000 svenskar finalen på TV. Enligt MMS är detta den bästa tittarsiffran Eurovision haft sedan Stockholm hade värdskapet 2000.  Då sändes tävlingen också i Globen, Kathis Ahlström och Anders Lundin var programledare, Roger Pontare tävlade för Sverige (blev 7:a) och Olsen Brothers vann. Den första semifinalen sågs av 1 395 000,  medan den andra hade 1 467 000 tittare.

Dessutom har Petra Mede och Måns Zelmerlöw har fått flertalet hyllningar av internationell media, och fans på sociala medier. Under både finalen och semifinalerna har publiken också skanderat programledarnas namn vid ett par tillfällen.

Tittarsiffror för finalen 2013 och 2000
2000: 3 789 000 tittare
2013: 3 372 000 tittare

Janne Danielsson /SVT
Janne Danielsson /SVT

 

Pontus bilddagbok från Eurovisionfinalen

Under mitt knappa dygn i Stockholm lyckades jag knäppa några bilder. Kanske inte världens bästa kvalité men det är ju innehållet som räknas.

Lycklig över att ha fått min badge, passar på att sjunga lite till Azerbajdzjans låt också.
Lycklig över att ha fått min badge, passar på att sjunga lite till Azerbajdzjans låt också.

 

Globen i all sin glans
Globen i all sin glans!

 

En liten överblick av det stora presscentret (Hovet)
En liten överblick av det stora presscentret (Hovet)

 

Lite finalfirande fick man också uppleva,givetvis med äkta champagne.
Lite finalfirande fick man också uppleva,givetvis med äkta champagne (även om jag hade lite problem att få upp korken).

 

Vi var supermätta efter delat på två pizzor. Såklart lyckades jag spilla på min skjorta!
Vi var supermätta efter delat på två pizzor. Såklart lyckades jag spilla på min skjorta!

 

Finalen följde vi inne på Tele2 arena, där även Sanna Nielsen, Carola och Loreen uppträdde.
Finalen följde vi inne på Tele2 arena, där även Sanna Nielsen, Carola och Loreen uppträdde.

 

13225204_10153766292139773_941189148_o
Jag och Julia Eklund (Radio Active) hejade på Frans!

 

Lyckan bland den ukrainska pressen gick inte att ta miste på.
Lyckan bland den ukrainska pressen gick inte att ta miste på.

 

Det blev presskonferens med vinnaren Jamala.
Det blev presskonferens med vinnaren Jamala.

 

Ukraina välkomnade Europa till Eurovision 2017!
Ukraina välkomnade Europa till Eurovision 2017!

Australien fick fler röster än Ukraina i semifinalen!

Siffrorna från semifinalerna har presenterats. I den första semifinalen fick Ryssland överlägset flest röster, hela 342 poäng skrapade Sergej ihop. Detta var också den högsta summan för båda semifinalerna. På andraplats hamnade Armenien med 243 röster, och Maltas Ira losco blev trea med 209 röster. Det land som föll på mållinjen (alltså plats 11) var Bosnien & Hercegovina. Varken Island eller Finland var nära att ta sig vidare. Sist kom Estland med ynka 24 poäng.

Semifinal 1
1.Ryssland, 342
2. Armenien, 243
3. Malta, 209
4. Ungern, 197
5. Nederländerna, 197
6. Azerbajdzjan, 185
7. Österrike, 170
8. Cypern, 164
9. Tjeckien, 161
10. Kroatien, 133

11. Bosnien & Hercegovina, 104
12. San Marino, 68
13. Montenegro, 60
14. Island, 51
15. Finland, 51
16. Grekland, 44
17. Moldavien, 33
18. Estland, 24

I den andra semifinalen fick faktiskt Australien högst poäng. Jamala kom tvåa, 43 poäng mindre än Dami Im. Tredjeplatsen gick till Belgien, medan Serbien var det land som knep sista finalplatsen. Kaliopi från Makedonien (Jespers favorit som ni alla vet) hade inte turen med sig och hamnade precis utanför final. Inte heller här var de nordiska länderna nära ett avancemang, Danmark kom till och med näst sist.  Men allra sämst gick det för Schweiz som bara nådde 28 poäng.

13239395_1175571625849473_3005001865970950647_n

Semifinal 2

1. Australien, 330
2. Ukraina, 287
3. Belgien, 274
4. Litauen, 222
5. Bulgarien, 220
6. Polen, 151
7. Israel, 147
8. Lettland, 132
9. Georgien, 123
10. Serbien, 105

11. Makedonien, 88
12. Vitryssland, 84
13. Norge, 63
14. Slovenien, 57
15. Irland, 46
16. Albanien, 45
17. Danmark, 34
18. Schweiz, 28

Sen var det ju den här teorin om att Sverige som enda nordiska land i finalen, skulle kamma hem alla höga poäng från grannländerna?

Finland: 12 poäng (jury), 10 poäng (tittare) = 22

Norge: 0 poäng (jury), 7 poäng (tittare) = 7

Danmark: 4 poäng (jury), 12 poäng (tittare) = 16

Island: 6 poäng (jury), 12 poäng (tittare) = 18

Ser man till juryrösterna var det bara från Finland vi fick höga poäng, medan poängutdelningen från de nordiska tittarna blev betydligt högre. Frans klarade sig hur som helst mycket bra i slutändan med en fin femteplats och 261 poäng.

 

Jamalas schlagerförflutna!

Igår vann Jamala med sin dramatiska och betydelsefulla 1944 för Ukraina. Hon har dock en gång innan försökt representera Ukraina, men då åkt ut. Året var 2011 och hon med låten Smile, Zlata Ognevich med The Kukushka och Mika Newton med Angel var favoriter att vinna. Sistnämnda bidrag vann Ukrainas Melodifestivalen, men då blev det skandal. Tävlingen anklagades för att vara riggad till Mika Newtons fördel och en ny final skulle verkställas där dessa tre bidrag skulle deltaga.

Jamala drog dock ur sig innan och uppgav att det inte var lönt att tävla då rösterna bara skulle bli riggade igen. Även Zlata drog sig ur och Mika Newton blev vinnaren till slut och hamnade på en fjärde plats i Eurovision Song Contest.

Slutet gott, allting gott blev det även för Zlata och Jamala i Eurovisionsammanhang. Zlata Ognevich kom att representera Ukraina i Eurovision 2013 i Malmö med låten Gravity och kom trea. Ni vet då när hon hade med sig en jätte på scenen. Nu fick Jamala också representera Ukraina med låten 1944 och vann hela tjottaballongen.

Vill ni lyssna på hennes 2011 bidrag? Här är den!

 

 

ESC ’16: Andra året i rad tv-tittarnas favorit förlorade

Australien vann juryrösterna, Ryssland vann telefonrösterna, Tyskland kom universellt sist och Ukraina vann till sist. Årets resultat var spretigt och spännde, men vart leder det nu?

Sverige bjöd på en superb show. Petra och Måns växte i sina roller som programledare och finalen var ett spektakel för sig själv. Även om Justin Timberlake gjorde en liten besviken. Det han serverade oss var en singel från filmen Trolls (dubbel marknadsföring där) som var en reduktiv version av hans andra singlar. Hajpen var hög, men enligt mig levererade han inte helt.

De två favoriterna hette Australien och Ryssland och visst var de favoriter, men inte tillräckligt. Utan Ukrainas Jamala med sin låt ”1944” var den som drog hem flest röster. Låten handlar om deportationen av krimtatater, som mycket väl kan läsas som en kommentar om vad som händer just nu i Krim. Ska bli intressant och se hur det hela utvecklas. Har Ukraina råd med tävlingen? Kommer Ryssland dra sig ur?

Kan även nämnas att detta är andra året i rad tv-tittarnas favorit inte vann. Förra året fick Italien flest röster, detta året fick Ryssland flest röster. Sverige, respektive Ukraina vann.

Resultat:

  1. Ukraina – 534
  2. Australien – 511
  3. Ryssland – 491
  4. Bulgarien – 307
  5. Sverige – 261
  6. Frankrike – 257
  7. Armenien – 249
  8. Polen – 229
  9. Litauen – 200
  10. Belgien – 181
  11. Nederländerna – 153
  12. Malta – 153
  13. Österrike – 151
  14. Israel – 135
  15. Lettland – 132
  16. Italien – 124
  17. Azerbajdzjan – 117
  18. Serbien – 115
  19. Ungern – 108
  20. Georgien – 14
  21. Cypern – 96
  22. Spanien – 77
  23. Kroatien – 73
  24. Storbritannien – 62
  25. Tjeckien – 41
  26. Tyskland – 11

ESC ’16: Schlagerhörnan tycker till om Finalen

Douze points goes to… Sverige? Ryssland? eller varför inte Greklands obligatoriska tolva till Cypern?

Ikväll får vi veta vem som vinner Eurovision Song Contest 2016 och efterträder Måns Zelmerlöw som herre på täppan (om det nu blir Sergey, som många tippar). Som vanligt har vi i Schlagerhörnan betygsatt och tippat. Så läs vet jag!

Siffrorna bredvid sångtiteln är bidragens odds från Unibet som de var 00.00 natten mot fredag/lördag.

1. Belgien – Laura Tesoro – What’s the Pressure
 (67.00)

Jesper: 22
Lauras energiska framträdande har fått många fans bland press och publik, dock täcker det inte helt upp detta mellanmjölks försök till discolåt. Tycker ni inte också att det är lite Amy Diamond över scenframträdandet?

Pontus: 22
Härlig inledning på finalen med lite uppryckande discomoves och glada känslor. Laura har sprudlande energi på scenen och gör verkligen allt för att lyfta det annars ganska billiga hantverk som låten utgörs av. Med lite flyt kan Belgien skaffa sig sin andra topp tio placering i rad.

2. Tjeckien – Gabriela Gunčíková – I Stand (201.00)

Jesper: 2
Gäsp. Gabriela sjunger fint och de har arrangerat det fint på scenen. Den stack ut litegrann i sin semi, men i finalen faller den platt. Finns bättre och mer effektiva ballader än I Stand. Dock kul för Tjeckien som är i final för första gången!

Pontus: 222
Det är kul för tjeckerna att äntligen få lyckas i Eurovision tycker jag. Gabriela framför en bra ballad som dessvärre har hård konkurrens från andra starka kvinnliga solister med än bättre bidrag. Känns som att denna kan försvinna i mängden.

3. Nederländerna – Douwe Bob – Slow Down (26.00)

Jesper: 222
En mysig trallvänlig liten sak med vaga rötter i folkmusik. Douwe Bob charmade alla med sitt scenframträdande och Nederländerna lyckas bäst när de skickar icke-konventionella bidrag (i Eurovision-sammanhang). Kan bli topp 10-placering här!

Pontus: 22
Charmknutten Douwe Bob gör kameralinsen fuktig, han vet hur man tar en publik. Countrylåten han sjunger känns väldigt traditionell, och jag föredrar nog hellre den mer moderna countryn som Nederländerna kom tvåa med 2014. Detta hamnar någonstans i mitten.

4. Azerbajdzjan – Samra – Miracle (101.00)
Jesper: 22
Hyggligt producerad midtempo-ballad som andas lite Helena Paparizous Survivor. Däremot är scenframträdandet alldeles för plottrigt. Kunde ingen stoppat allt guld & glitter? Det är Eurovision, inte Solid Gold från 80-talet.

Jesper: 22
I sedvanlig ordning blir det en svenskskriven popballad, serverad av en snygg tjej i ett välkomponerat nummer(med svenska dansare). Konceptet känns igen från Azerbajdzjans tidigare bidrag. Även om landet har en stark låt i år anser jag både sångerska och framträdande vara en aning ointressant.

5. Ungern – Freddie – Pioneer (151.00)
Jesper: 22
En whiskey-skadad röst och en låt som tar sig själv på alldeles för stort allvar. Det är inte dåligt, men det finns något oerhört Christian adult contemporary sjunget av en pånyttfödd Linus Svenning över det hela. Kommer troligtvis hamna i bottenhalvan.

Pontus: 22
Det första som slog mig när jag hörde Freddie sjunga, var hur 2005 det lät. Kläderna, trummarna, och låten. Sen är det beundransvärt att Freddie inte har tappat rösten än, så som han gapar i sitt bidrag. Nedre halvan av resultatlistan!

6. Italien – Fransesca Michielin – No Degrees of Separation (34.00)
Jesper: 2222
Fransescas suggestiva poplåt bygger upp och bygger upp till en emotionell sista refräng. Detta är en av mina favoriter i år, men tror tyvärr att den inte är tillräckligt omedelbar för att klättra sig upp till den yttersta toppen. Det är dock oerhört kul att se att Italien, trots bristande intresse, ändå skickar kvalitélåtar till Eurovision.

Pontus: 222
Francesca Michielin är en cool brud som verkligen har fattat det här med att ha en egen stil. Både låten och hennes artisteri känns väldigt personligt, och man tror på det man ser och hör. Eftersom italienska är för vackert för att översättas, känns det lite onödigt med den engelska textraden.

7. Israel – Hovi Star – Made of Stars (81.00)
Jesper: 22
Hovi Star imponerade under sin semifinal med ett stilfullt framträdande och en dramatisk låt. Här kan mycket väl påstå att låten hade varit chanslös i annat sammanhang och att framträdandet är det som gör låten. Låtens budskap och artisten närvaro gör att jag tror bidraget kan skrälla.

Pontus: 2222
Hovi Star gick från att vara en i mängden till att bli en av mina favoriter. För mig är scenframträdandet allt, och där många artister misslyckats med harmonin har Hovi lyckats. Han har en stark närvaro på scen och är intressant artist att titta på. Balladen är kanske inte den starkaste i tävlingen men det är helheten som avgör.

8. Bulgarien – Poli Genova – If Love Was a Crime (81.00)
Jesper: 222
Bulgarien bjuder på en lättsmält Diplo-schlager med ett HBTQ-vänligt budskap. Den har utan tvekan en effektiv refräng med en bra text, dock föll framträdandet platt för mig trots att Poli är en stjärna. Synd!

Pontus:2222
Vissa låtar känner man bara för att dansa till, If love was a crime är ett sådant exempel. Poli Genova har verkligen fått den revansch hon förtjänar. Men vad är det människan bär på scen? Designern måste ha fått ett kreativt vulkanutbrott eller något? Hur som helst är detta en av mina favoriter.

9. Sverige – Frans – If I Were Sorry (18.00)
Jesper: 222
Trevliga lilla Frans trallar på. If I Were Sorry är fortfarande lika bra som den var förra någon månad sen, men det finns bättre låtar som gör att detta bidrag bleknar lite. Är inte lika såld på Frans vinstchanser som vissa andra, men tror att topp 12 definitivt är inom räckhåll.

Pontus: 222
Jaha hur partisk ska man vara här då? Trots den blyga scenografin och relativt enkla melodin, är Frans en av favoriterna i kvällens final. Jag fattar att Frans vill se chill och cool ut på scen men han måste dra på med lite leenden då och då. Kanske han kunde få en lektion i charm från Douwe Bob?

10. Tyskland – Jamie-Lee – Ghost (251.00)
Jesper: 2
Låten är väl halvmysig Avril Lavigne-wannabe, men estetiken. Ja, jag tänker bara länka till mitt inlägg från i februari för att ni ska förstå vad jag tycker. Osmakligt.

Pontus: 222
Styles kusin från Tyskland att sjunga, eller vad säger ni? Låten är en fin liten ballad som sjungs av Jamie-Lee Kriewitz, och varför hennes hårtofsar liknar en karusell får ni fråga henne själv. Befarar att hon kan komma sist ikväll.

11. Frankrike – Amir – J’ai Chercé (13.00)
Jesper: 2222
Charmiga Amir behöver bara stå ensam på scenen men ändå leverera så mycket kärlek. Frans framstår som en liten blyg mus i jämförelse med Amir. Skadar inte heller att låten är en gedigen modern poplåt som kan komma bli en sommarplåga.

Pontus: 2222
Visst döljer sig lite You i Frankrikes bidrag? Hur som helst är detta ett bättre bidrag än Sverige 2013, och Amir känns som en genuin artist. Frankrike och Australien för stå för de mest hitiga låtarna iår. Gillar dessutom rymdscenografin som Amir använder sig utav.

12. Polen – Michał Szpak – Colour Of Your Life (126.00)
Jesper: 2
Fortfarande förbluffad över hur väl den har låten har tagits emot. Kan fortfarande inte förstå hur Polen kunde rösta bort Margarets Sverigehit Cool Me Down framför en Draculaballad? Föråldrat och blasé.

Pontus: 22
Förutom den häftiga rocken som Michał Szpak har på sig under sitt framträdande, finns det inte mycket wow feeling över detta! Kompetent och tråkigt skulle jag säga.

13. Australien – Dami Im – Sound of Silence (5.00)
Jesper: 2222
Ett ord att beskriva detta bidrag med är klass. Från utformning till låten till artisten andas pengar och väl nedlagt tid. Några har twittrat om att detta är Euphoria-känsla, lika så långt vågar jag inte gå. Men om det är någon som kan stoppa Sergey Lazarevs vinstskepp från att vinna så kanske det är den här lilla kuben.

Pontus: 2222
Ska det bli Australien som vinner hela tävlingen i år? Jag hade inte blivit förvånad om det är fallet. Dami Im har en pipa som få och gud vad honlevererade under semifinalen. Hon framför en modern poplåt som jag tror kommer spelas mycket på de svenska radiostationerna i sommar

14. Cypern – Minus One – Alter Ego (151.00)
Jesper: 22
Cyperns bidrag tillhör den speciella genren schlagerrock, inte konstigt för schlagerns mästare Thomas G:son har ju skrivit detta. Studioversionen hade fått en trea, men på scen blev detta lite av en röra utan känsla, passion eller någon slags styrka.

Pontus: 22
Visst hör man att det en riktig rockgrupp som spelar, detta är inget hopkok just bara för Eurovision (Som svenska HEAT var). Men sorry Cypern, jag är verkligen ingen rockfantast så för mig blir det kalla handen.

15. Serbien – Sanja Vučić ZAA – Goodbye (Shelter) (101.00)
Jesper: 222
En mäktig och viktig ballad, med lite rockigt ös. Sanja och hennes bakgrundskör hämtar inspiration från landets vinnare 2007 Molitva i scenografi. Har absolut ingenting med toppstriden, men med ett budskap som många kan relatera till, både offentligt och i hemlighet, kan det få en topp 15-placering.

Pontus: 22
Sanja Vučič ZAA sjunger fram ett viktigt budskap som behandlar våldtäkter. Dessvärre blir jag snarare sömning än känslosam när jag lyssnar på låten.

16. Litauen – Donny Montell – I’ve Been Waiting For This Night (151.00)
Jesper: 22
En banal poplåt som egentligen bara finns till för att konsumeras och marknadsföra Donny som en flickfavorit. Lättsmält och ofarligt, men udden saknas. Det blir lite för perfekt.

Pontus: 222
Redan 2012 fick Donny Montell representera Litauen i Eurovision, han med ögonbindeln om ni minns? Nu är han tillbaka med en Danny doftande låt som faktiskt är effektiv på scen. Donny har verkligen vuxit till sig och blivit en artist.

17. Kroatien –  Nina Kraljić – Lighthouse (201.00)
Jesper: 22
Nina sjunger kanonbra, men saknar totalt karisma för att jag ska kunna fastna för något sånt här mediokert. Att låna lite Zara Larssons Uncover låter bra, men då måste man göra något intressant av det.

Pontus: 22
Här kommer en låt om att vara en fyr! Kanske inte så spännande, tur då att Nina Kraljić kläder är så späckade. Hon får dessutom ett plus för att numret innehåller ett klädbyte.

18. Ryssland – Sergey Lazarev – You are the only one (1.50)
Jesper: 2222
De som pratar om att schlagern är död borde tänka om. Den lever och är starkare än någonsin när Sergey kliver på scenen med sin moderna schlagerpop till storfavorit. Sergey är superproffsig, osar stjärnkarisma och den avancerade scenshowen är ursnygg. Strävan till perfektion är beundransvärt, men kan ibland också vara svårt att älska. Ibland kan känslan av spontanitet behövas för att det ska bli spännande, även i ett sånt regisserat program som Eurovision Song Contest.

Pontus: 2222
år måste Rysslands motto var ”Less is more”… eller inte! Sergej Lazarev maxade nummer får Måns Hero att te sig som ett barnkalas. You are the only one är som skräddarsydd för dessa sammanhang och självklar älskar jag detta!

19. Spanien – Barei – Say yay! (151.00)
Jesper: 22
Medryckande dancepop som sätter sig, men tyvärr känns det hela lite för mycket Hits for kids för att jag ska kunna ta till mig detta.

Pontus: 222
Här hörs det tydligt att man satsat på att bli störst på Euroclub. För på Eurovision scenen ser Barei rätt tafflig ut, lite som Tyskland 2013. Men Spanien ska inte gråta, många liknande bidrag tidigare år har blivit riktiga Eurovisionhits senare.

20. Lettland – Justs – Heartbeat (67.00)
Jesper: 222
Jag vill ge Justs electropop en fyra, jag vill verkligen det. Det som hindrar mig, jo, det är framträdandet. Övertänt, ofokuserat och allt igenom tråkigt. Han vet inte hur man för sig på en stor scen och det är extremt synd.

Pontus: 222
Om ni minns Lettlands elektroniska bidrag förra året så kommer ni känna igen er. 21 åriga sångaren Justs är typisk popkille med skinnjacka (Gud vad det är illa med skinnjacka). Låten har dock gått från favorit till att hamna i mittenskicket.

21. Ukraiana – Jamala – 1944 (12.00)
Jesper: 2222
Årets tävlings viktigaste låt. Historien om Jamalas förfäder och hur de deporterades från sitt hemland dras man in i med denna låt och den resonerar troligtvis med många som i dagsläget flyr från krig eller på något sätt är i krigszonen. Inte minst då de som bor i Krim, ett landsområde som Ukraina och Ryssland tvistar om.

Pontus: 22222
Det finns ingen artist i årets Eurovision som förmedlar känsla och inlevelse på ett sådant övertygande och kraftfullt sätt som Jamala gör. Låtens klimax blir som en sorgebön för alla de människor som led under Stalins välde. Jamalas röst skär in i hjärtat på mig, detta är starkt!

22. Malta – Ira Losco – Walk on Water (26.00)
Jesper: 222
Ja. Ira är fantastisk sångerska och låten är en hit, men framträdandet föll plattform. Ira går mest fram och tillbaka som en Las Vegas-diva som tror att publiken är där bara för henne. Tyvärr blir slutresultatet att det känns att mycket fattas på scen, som till exempel ett koncept.

Pontus: 222
Med hjälp av Molly Pettersson Hammar, sjunger Maltas schlagerdiva Ira Losco popdängan Walk on Water. Man hör långa vägar att Molly är låtskrivaren då soundet känns igen. Tror dock att Molly rent sångmässigt hade gjort låten mer rättvisa

23. Georgien – Nika Kokcharov & Young Georgian Lolita – Midnight Gold (251.00)
Jesper: 2222
Midnight Gold må vara skriven av Thomas G:son, men det är så långt ifrån Samba Sambero man kan komma. Detta är den typen av musik man oftast brukat hittar i en skivaffär i Londons hippa kvarter, långt borta ifrån Eurovisions kitschiga sammanställning. Arcade Fire, The Prodigy och Kylie Minogues underskattade album Impossible Princess är bara några av referenserna man kan dra. Integrerat med det psykedeliska scenframträdandet blir bidraget nästan som en resa in i ens undermedvetna där man kan få dansa, hoppa, studsa och leva med i musiken. Helt själv, utan att någon dömer en för hur man uppför sig.

Pontus: 22
Som sagt rock är inte min kopp te

24. Österrike – Zoë – Loin d’ici (67.00)
Jesper: 222
Jag blev ytterst glad när Zoës sockersöta och kitschiga schlagerpop gick vidare till final. Den kändes lite sådär skönt throwback till när Alizée regerade radio i början av 00-talet med sin hit Moi… Lolita. Otroligt glad för Zoës skull och Österrike som tar revansch efter sistaplatsen förra året.

Pontus: 2222
Som en prinsessa från ett sagoland förtrollar Zoë mig med sin sockersöta fransklingande schlagerlåt. Om hennes Eurovisionhistoria får ett lyckligt slut är osäkert, men detta är redan inskrivet i min nostalgibok.

25. Storbritannien – Joe & Jake – You’re Not Alone (81.00)
Jesper: 2
Mesig smörpop som försöker intyga sina lyssnare att ALLTING ÄR OKEJ NI HAR INGET ATT OROA ER FÖR. Har inte heller mycket över för piff och puff, som säkert är snälla, men totalt okarismatiska.

Pontus: 22
Detta är ett stort ”jaha” för mig. Ja, kanske är det två gullepluttar som sjunger, men gud vad valpigt det låter.

26. Armenien – Iveta Mukuchyan – Lovewave (26.00)
Jesper:2222
När jag hörde LoveWave för första gången tyckte jag att den var helt okej. Ett fint försök att låta lite modern electro-RnB samtidigt som man inkorporerat traditionella armenska instrument. Det var så jag tänkte tills jag såg framträdandet i tisdags. Allt från talsången i början till Ivetas totala erövring av scenen, detta utan några speciellt överväldigande effekter på scenen, var på en helt annan nivå. Låten fick också en helt annan mening i samband med framträdandet. Sen måste kamerateamet få en eloge i detta nummer, för klippning och kameraarbetet är to notch. Wow. Armeniens Nicole Scherzinger är min favorit i finalen!

Pontus: 222
Tillsammans med Ryssland har Armenien det häftigaste scenframträdandet. Iveta Mukutjian är en sann popdiva som gör varje rörelse med en baktanke. Hennes framträdande speglar också låten väldigt bra.

 Jesper tippar topp 5:
1. Ryssland
2. Australien
3. Armenien
4. Frankrike
5. Nederländerna

Pontus tippar topp 5:
1. Australien
2. Ryssland
3. Ukraina
4. Frankrike
5. Sverige

Pontus Källström
Namn: Pontus Källström
Intressen: nöje och politik
Favoritår för Melodifestivalen: 2011
Favoritlåt i Melodifestivalen: Tusen och en natt
Instagram: @pontuskllstrm
Twitter: @schlagerhornan/ @pontuskllstrm
Jesper Larsson
Namn: Jesper Larsson
Intressen: Film och musik
Favoritår för Melodifestivalen: 2004
Favoritlåt i Melodifestivalen: En gång i Stockholm
Kontakt: schlagerhornan@gmail.com
×