Artisterna i Melodifestivalen 2017

Som många säkert redan läst presenterades artisterna i 2017 års upplaga av Melodifestivalen igår. Schlagerhörnan skulle varit på plats, men på grund av en bister sjuka natten innan kunde (jag) inte närvara och rapporteringen har blivit lite försenad, men bättre sent än aldrig.

Bland namn som Roger Pontare, The Fooo Conspiracy, Owe Thörnqvist och Charlotte Perrelli så var ändå den stora överraskningen att Loreen gör comeback. Hon ska ha bestämt sig endast två dagar innan och blir därmed den svenska Eurovisionvinnare som väntat minst tid för att göra sin comeback. Carola väntade 15 år och Charlotte Perrelli väntade 9 år. Loreen har redan seglat upp som förhandsfavorit, men om hon förlorar blir hon också den enda Eurovisionvinnaren som återkommit och förlorat (vid första försöket efter vinsten).

Annars finns det ett antal bekanta namn som Ace Wilder, Wiktoria, Boris René m.fl. som alla återvänder för att pröva lyckan i år igen.

GÖTEBORG – DELTÄVLING 1
Amare
Artist: Adrijana
Låtskrivare: Martin Tjärnberg, Adrijana Krasniqi

Her Kiss
Artist: Boris René
Låtskrivare: Tim Larsson, Tobias Lundgren

Hold On
Artist: Nano
Låtskrivare: Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin, David
Francis Jackson

Mitt liv
Artist: Charlotte Perrelli
Låtskrivare: Charlotte Perrelli, Lars Hägglund

One More Night
Artist: Dinah Nah
Låtskrivare: Thomas G:son, Jimmy Jansson, Dinah Nah, Dr Alban

Road Trip
Artist: De Vet Du
Låtskrivare: Johan Gunterberg, Christopher Martland

Wild Child
Artist: Ace Wilder
Låtskrivare: Peter Boström, Thomas G:son, Ace Wilder

MALMÖ – DELTÄVLING 2

A Million Years
Artist: Mariette
Låtskrivare: Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson

Good Loovin’
Artist: Benjamin Ingrosso
Låtskrivare: Benjamin Ingrosso, Louis Schoorl, Matt Pardon, MAG

Hearts Align
Artist: Dismissed
Låtskrivare: Ola Salo, Peter Kvint

Himmel och hav
Artist: Roger Pontare
Låtskrivare: Thomas G:son, Alexzandra Wickman

I Don’t Give A
Artist: Lisa Ajax
Låtskrivare: Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad

Up
Artist: Etzia
Låtskrivare: Johnny Sanchez, Hanif Sabzevari, Simon Gribbe, Erica Haylett

Vart haru varit
Artist: Allyawan
Låtskrivare: Masse Salazar, Samuel Nazari

VÄXJÖ – DELTÄVLING 3
Boogieman Blues
Artist: Owe Thörnqvist
Låtskrivare: Owe Thörnqvist

Crucified
Artist: Bella & Filippa
Låtskrivare: Peter Hägerås, Mats Frisell, Jakob Stadell, Filippa Frisell, Isabella Snihs

Gotta Thing
Artist: The Fooo Conspiracy
Låtskrivare: Robert ”Mutt” Lange, Tony Nilsson

Gravity
Artist: Jasmine Kara
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Jasmine Kara

I Can’t Go On
Artist: Robin Bengtsson
Låtskrivare: David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah, Robin Stjernberg

Kiss You Goodbye
Artist: Anton Hagman
Låtskrivare: Christian Fast, Tim Schou, Henrik Nordenback

Snurra min jord
Artist: Krista Siegfrids
Låtskrivare: Krista Siegfrids, Gustaf Svenungsson, Magnus Wallin, Gabriel Alares

SKELLEFTEÅ – DELTÄVLING 4
As I Lay Me Down
Artist: Wiktoria
Låtskrivare: Justin Forrest, Jonas Wallin, Lauren Dyson

Bound To Fall
Artist: Les Gordons
Låtskrivare: Jonatan Renström, Albert Björliden, Andreas Persson, Carl Ragnemyr, David Runebjörk,
Jimmy Jansson

Du får inte ändra på mig
Artist: Sara Varga och Juha Mulari
Låtskrivare: Sara Varga, Lars Hägglund

En värld full av strider
Artist: Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia
Låtskrivare: Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund

När ingen ser
Artist: Axel Schylström
Låtskrivare: Behshad Ashnai, Axel Schylström, David Strääf

Running with Lions
Artist: Alice
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Andreas ”Stone” Johansson, Denniz Jamm, Alice Svensson

Statements
Artist: Loreen
Låtskrivare: Anton Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb, Loreen

Unibets odds på Melodifestivalen 2017:

Vinnare
Loreen 2.75
Mariette Hansson 4.00
Ace Wilder 6.50
The Fooo Conspiracy 7.50
Wiktoria 10.00
De Vet Du 14.00
Jon Henrik Fjällgren Feat. Aninia 14.00
Dinah Nah 16.00
Lisa Ajax 16.00
Robin Bengtsson 16.00

Pernilla Wahlgrens ”Beautiful Day” fyller 10…

Princes diskografi, Beyoncés Lemonade och Pernilla Wahlgrens Beautiful Day. Det har varit albumen vi Spotify-användare har suktat efter i streamingjättens katalog, men dag ut och dag in har vi fått se oss besvikna över att dessa mästerverk saknas. Detta ändrades dock för några dagar sen, exakt vilken vet jag inte… men igår när jag gjorde min veckliga sökning efter Pernilla Wahlgrens 2006-dänga Don’t Say Goodbye såg jag att HELA HENNES ALBUM FRÅN 2006 HADE KOMMIT TILL SPOTIFY. Passande nog 10 år efter albumets release och passande nog även till att hennes nya realityserie Wahlgrens Värld använder ett albumspår från skivan.

Beautiful Day släpptes 2006 och är nu Wahlgrens senaste album (SNÄLLA LÅT DET BLIR FLER). Hon har alltså inte släppt någonting på 10 år, chockerande. Albumet består av 12 spår, där de flesta låtar går på ungefär 3.00-3.30. Ja, jag vet vad ni tänker: ”Det är MELODFESTIVALS-REJECT” och vet ni vad jag svarar då: ”LÅT DET VARA DET”.

För jag kan inte förneka att jag inte heller tror att det är Melodifestivals-reject, men vad gör det? Det är är 12 låtar som är schlagerfantastiska. Från schlagermasterpiece Don’t Say Goodbye (snälla, lyssna på det önska det på valfri Wonk eller Secret Garden) till Talking to An Angel till Come Into My World (ledmotiv till både Fyrans Förkväll och nu femman Wahlgrens Värld), så är detta ett schlagermästerverk. Det är som att Lasse Holm år 1986 faktiskt målade ”Sista Måltiden”, tog den till Skara och sa till Bert Karlsson och sa: ”PRESSA DETTA NER I FABRIKEN TILL MUSIK!”.

Lyssna och njut och snälla Pernilla släpp ett nytt album! Jag kan bara spela C’est Demon, Don’t Say Goodbye och Svindlande affär så många gånger (se där nämnde inte en enda av hennes Mellolåtar, upptäck hennes albumografi!)

Clara Henry, David Lindgren och Hasse Andersson blir programledare för Melodifestivalen 2017

För några dagar sedan kom nyheten om att programledarna för Melodifestivalen 2017 är David Lindgren, Clara Henry och Hasse Andersson. Ja… Det är en konstigt blandning av totalt oväntade namn. Clara Henry blev kritiserad hårt när hon var sidekick för några år sedan, bland annat av oss på Schlagerhörnan, David Lindgren har aldrig varit någon favorit bland oss på Schlagerhörnan och Hasse Andersson känns totalt random. Det kanske inte är den mest spännande blandningen, men som vissa har försökt påpeka hänger mycket på manuset också. En av anledningarna varför Clara Henry inte funkade som sidekick 2014 var för att man försökte göra en slags vlogg-känsla på TV, vilket inte lyckas. Därför ger jag Clara Henry ”benefit of the doubt”, mest för att hon bland annat är oerhört bra på att intervjua och verkar oerhört trevlig. David Lindgren kommer troligtvis köra ett proffsig jobb, men sen hur spännande han kommer vara återstå att se. Risken kan vara att det blir för mycket bolibompa eller familjeprogram.

Under tiden tills Melodifestivalen kan ni istället lyssna på den skånska up-and-coming-artisten Boris Jelic som släppte sin egenskrivna singel Tea för några dagar sen.

 

 

Här stannar schlagerkarusellen 2017!

Foto: Pontus Källström Eurovisionfans samlar sig utanför Malmö arena 2013.
Foto: Pontus Källström

Vad har Göteborg, Malmö, Växsjö, Skellefteå, Linköping och Stockholm gemensamt? Jo de är värdstäder under Melodifestivalen 2017. I år verkade ledningen på Mello gå på erfarenhet, då alla städer ovan hållit i en deltävling/andra chansen eller final innan.

– Det är alltid roligt att komma tillbaka till städer som väljer att stå värdar igen för Melodifestivalen. De vet vad det innebär och är peppade på att visa upp ett värdskap som bygger på tidigare erfarenheter så att de kan höja ribban ännu ett snäpp, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen 2017.

Datum för Melodifestivalen 2017

4/2 Deltävling 1: Göteborg – Scandinavium

11/2 Deltävling 2: Malmö – Malmö Arena

18/2 Deltävling 3: Växjö – Vida Arena

25/2 Deltävling 4: Skellefteå – Skellefteå Kraft Arena

4/3 Andra chansen: Linköping – SAAB Arena

11/3 Final: Stockholm – Friends Arena

 

Grönvall fick guldbiljett i Idol!

I kvällens idolavsnitt fick vi se Nanne Grönvalls son, Charlie Grönvall, sjunga till sig en guldbiljett. Han sjöng låten Reason med P!nk, och fick bland annat beröm för sin unika röst. Men inte är det första gången Charlie Grönvall tävlar i musik. Redan 2014 debuterade han med bandet Little great things i Melodifestivalen där de sjöng låten Set yourself free. Dessvärre stannade bandet på en sjätteplats i deltävlingen. Dessutom har Charlie testat lyckan i den danska melodifestivalen, då med bandet Bracelet. Breakaway var då skriven av bland andra Jimmy Jansson. Men inte heller här gick det hela vägen.

Kanske är det genom Idol som Charlie kommer lyckas? Framtiden får avgöra hur lång resan blir.

 

Eurovision 2016 och asyllagen som går igenom idag

Det har gått lite över en månad sedan Eurovision hölls i Stockholm. Ett evenemang där Sverige visade upp för världen hur progressiva vi är med HBTQ-rättigheter och till första semifinalen hette mellanakten ”The Grey People” och handlade om de som flyr från sina hemländer på grund av krig och förföljelser. Sverige har länge setts som ett öppet, solidariskt och frihetsfrämjande land, om det är sant eller inte kan man ju diskutera. Efter att det skramlats i bössorna på galor där Sveriges kändiselit uppträdde och våra politiker pratade om öppna hjärtan så har läget förändrats. Status quo har vänts mot flyktingarna. De som flyr lämnas på gummibåtar eller i sina hemländer för att dö på grund av att det skulle vara en ”ekonomisk kollaps” om de kom till Sverige. Vid Öresundsbron görs ID-kontroller konstant, både på Kastrup och när man kommer till Hyllie. Att komma till Sverige för flyktingar har därmed blivit svårare och idag ska riksdagen rösta igenom en ny lag som gör det svårare för familjeåterförening för flyktingar. Det är en tillfällig begränsning av asylrätten som ska genomföras och det är enbart Centerpartiet och Vänsterpartiet som gått emot den nya lagen. Begränsningen för familjeåterförening menar många även strider mot barnkonventionen. För att läsa mer om vad lagen har för konsekvenser, läs här.

Det är inte min sak här att ta något politiskt ställningstagande, detta är trots allt en schlagerblogg. Men Eurovision är politik och därför måste Sverige Eurovisionvärdskap diskuteras. Mellanakten The Grey People fick många hyllningar. Showproducenten menade att numrets budskap var att ”Vi vill få folk att stanna upp och tänka till, samtidigt som vi ingjuter värme och hopp om större medmänsklighet”. Samtidigt var det lite kritik, man uppmanade om medmänsklighet och ville berätta lite om flyktingarnas situation. Även tävlingens tema var ”Come Together”. Sverige, försökte likt 2013, propagera för kärlek och förståelse. Följa en linje av svensk medmänsklighet som vi ska vara så kända för i världen.

”The Grey People” var ett fint nummer. Tyckte det var effektivt att med små medel berätta en historia. Skickligheten och dess budskap var oerhört fint, men det ställer även frågan. Vad är skillnaden mellan ett allt mer främlingsfientligt Sverige som på bästa sändningstid över hela Europa propagerar för kärlek och medmänsklighet och ett Ryssland som skickar fredsballader med harmlösa artister som blir utboade? Inte så mycket. Inte mycket. Polina Gagarina var helt oskyldig när hon förra året blev utbuad då hon sjöng A Million Voices. Samma blev Dima Bilan under en Eurovisionkonsert, trots att han är en av de ryska artister som offentligt gått ut mot antigay-lagarna i Ryssland. I efterhand kan man med Eurovision i Stockholm se att man försökt dölja de problem som uppstått. Flyktingarna i The Grey People nådde till slut ett säkert slut, men var är det ”säkra slutet” i verkligheten? Speciellt om den nya asyllagen går igenom. Inte i Sverige iallafall.

Sen är det såklart synd att likt insamlingsgalan 2015 att få av de kändisar som ställde upp nu visar något som helst intresse över vad som händer. De är inflytelserika, de kan ändra opinion. Opinion är inte bara att skänka pengar till välgörenhet lite då och då utan att aktivt deltaga i den politiska debatten.

Mahan Moin gör ledmotivet till MAX IV-labbet

 

 

För den persiska diasporan har Mahan Moin varit känd sedan hon kom trea i Googoosh Music Academy 2010. Den iranska versionen av X Factor som spelas in i London av politiska skäl. För den svenska befolkningen kom hon till större prominens när hon ställde upp i Melodifestivalen 2014 med låten Aleo. Trots positivt mottagande blev låten bara sjua i sin semifinal, men Mahan har sedan dess hållit sig upptagen med diverse projekt. Hon har samarbetat med Darude, gjorde den officiella svenska VM-låten The World Is Mine för damishockey, haft en radiohit i Polen med Azizami och deltagit i Svensktoppen Nästa. Nu har hon fullt upp  efter att ha gjort ledmotivet till MAX IV-labbet i Lund som har sin invigning tisdagen den 21/6 där hon ska  uppträda framför HKM Kung Carl XVI Gustav och vår statsminister Stefan Löfven. Schlagerhörnan intervjuade henne och ställde lite frågor mitt under alla förberedelser.

Hur kom det sig att du blev inblandad med MAX IV och fick chansen att skriva och sjunga deras ledmotiv, Elysium?
Jag blev tillfrågad förra året när Max-IV personalen hade hört min låt The World Is Mine och de tyckte då att jag skulle passa bra till att göra deras ledmotiv.

Hur skulle du beskriva Elysium?
Elysium betyder det ultimata paradiset och för mig har Elysium varit den platsen man kommer till när man funnit alla svar. Så man kan säga att för varje steg som forskarna tar med att hitta svar och botemedel så kommer man närmare till Elysium. Låten har jag också skrivit utifrån forskarfältet lite grann med vad MAX IV-står för.

Det känns som att naturen, naturkrafter och världen är ett starkt motiv i ditt artisteri? Exempelvis Aleo-trädet, The World Is Mine och många av dina musikvideos utspelar sig i naturen. Elysium faller även under den kategorin.
Jag kan säga det är någonstans omedvetet medvetet. Jag tror det man brinner för i livet dras man till. Jag brinner mycket för världsfrågor och att världen ska bli en bättre plats. Det som Max IV-labbet forskar om kan användas till många olika bra saker, som till exempel cancerforskning.

Det är två år sen du var med i Melodifestivalen med Aleo. Skulle vill du ställa upp igen?
Det skulle vara väldigt kul och få vara med igen, framförallt på grund av som det mig. Jag fick träffa bra kontakter och bra människor, så det hade definitivt varit kul att få återvända.

Efter Melodifestivalen skilde du vägar från ditt skivbolag och nu kör du eget. Hur känns det?
Att ha ett stort skivbolag bakom sig har varit väldigt positivt på många sätt. De har bidragit med hjälp etc. Men eftersom jag är så självständig och vet vad jag vill göra så kan jag i ett stort skivbolag upplevas som lite pedant. Jag är dock fortfarande öppen för samarbeten. Nu samarbetar jag till exempel med AstridE Music med vilka jag skrivit Elysium tillsammans med.

En del av din karriär som du inte pratat så mycket om är att du i början av 00-talet var med i tjejgruppen Adorus som bland annat släppte singeln Pick Up Line. Vad har den tiden med gruppen gett dig?
Jag var med i den här gruppen med fyra tjejer: jag, Mysia Englund, Mikaela Stenström och Desirée Rosborg. Det det har gett mig är att jag kom in i branschen och förstod att jag kunde ha musik som ett yrke. Innan sjöng jag och ville bli läkare, men nu förstod jag att det var detta jag kunde satsa på.


Sista frågan, vad hade varit din drömduett?
Det finns en del jag hade velat göra. En dröm hade ju såklart varit Aretha Franklin, men det hade varit att begära för mycket. Persiska Googosh och Ebi hade varit kul. Även den norska artisten Aurora hade varit superkul att samarbeta med, hon är så bra!

 

Sergey må ha förlorat i Stockholm, men Dima Bilan gör succé i Cannes

Sergey Lazarev må ha förlorat Eurovision Song Contest, men Rysslands Dima Bilan som vann Eurovision Song Contest 2008 fick gladare besked under filmfestivalen i Cannes. Han spelar nämligen huvudrollen i ryska storfilmen The Heritage of Love, som utspelar sig under ryska revolutionen och det samtida inbördeskriget som splittrar två älskare som letar efter varandra 100-år senare Paris. Filmen har blivit en stor hit i Ryssland och har nu i Cannes säkrat distribution i Asien (Turkiet, Sydkorea och Kina). Han har även besökt Cannes för att marknadsföra filmen för potentiella köpare. Trailern utlovar en episk kärlekshistoria som jag faktiskt hade velat se. Förhoppningsvis får den distribution på en streamingtjänst eller liknande i Sverige också.

Dima Bilan har dock inte lämnat musikkarriären bakom sig utan släppte ett nytt album förra året. Han har innan flörtat med att återvända till Eurovision. Han tävlade 2012 i den ryska Melodifestivalen i duett med t.A.T.u.s Julia Volkova, men blev då besegrad av våra älskade tanter Buranovskiye Babushki med klassikern Party for Everybody. Han funderade även att ställa upp 2010 med låten White Nights, men drog sig då ur. Hade varit trevligt att se honom tillbak i Eurovisionssammanhang.

Worldvision song contest – en realitet eller ett rent önsketänkande?

Från att ha startat som ett initiativ för att ena Europa i musik, har nu Eurovision blivit en global jätte som både har deltagarländer utanför kontinentens gränser och som sänds världen över. Med över 200 miljoner tittare är evenemanget det största i sitt slag världen över. En idé som börjat växa fram bland de ansvariga för Eurovision Song Contest 2016, är ett Worldvision song contest. Ni hör rätt, det handlar om att skapa en musiktävling som hela världen ska delta i. ”I framtiden kan vi ha ett Eurovision, ett Asiavision och ett Americavision – med gemensam final” – Den exekutiva producenten Martin Österdahl har stora planer med andra ord.

Men en relevant fråga att ställa sig är ju ”Hur stor tävlingen egentligen kan bli?” Martin Österdahl menar att man inom EBU diskuterat kring att ha deltävlingar på de olika kontinenterna för att sedan ha en gemensam final. Men är ett worldvision song contest en realitet eller rent önsketänkande? För mig dyker det upp en rad tankar. Räcker verkligen tiden till för att kunna anordna ett sådant stort event varje år? Hur skulle ett fungerande system se ut?

Om man ska hitta svaren på dessa frågor får man nog ta en titt på sportvärlden. Ta fotbolls-VM som exempel. Inför Fotbolls-VM genomförs kvalspel, där varje kontinent delas in i kvalgrupper. Genom kvalet kvalificerar sig länderna för huvudturneringen, VM-slutspelet. Hur många platser varje världsdel tilldelas har varierat genom åren. VM-slutspelet spelas vart fjärde år, vanligtvis under en månad. Formerna har varierat över åren, men för närvarande genomförs slutspelet med 32 lag uppdelade på åtta grupper i ett gruppspel. De två bästa lagen i varje grupp går vidare till åttondelsfinal. Efter åttondelsfinaler följer kvartsfinaler, semifinaler, match om tredje pris och därefter final.

Om ett Wolrdvision song contest skulle bli verklighet, är ett liknande system kanske en möjlighet. För att sedan spara tid kan man stryka kvalificeringsfaserna med olika finaler och bara ha en final med 32 bidrag. Men då skulle alltså finalen hållas vart fjärde år istället för varje år. I fotbolls-VM är inte heller val av värdland beroende av att landet i fråga ska vinna tävlingen, något som man också skulle kunna införa i ett kommande Worldvision. På så sätt slipper många länder oroar sig för de ekonomiska påverkningar som idag en vinst innebär. Samtidigt skulle det innebära att länder som annars inte skulle få möjlighet att anordna tävlingen få göra det. Värdlandet skulle då också få chansen att skapa ett mer kvalitativt program. Tid är guld.

Men den stora skillnaden mellan musik och sport är ju att musiktrender varierar mellan  varje år. Risken för att låtarna skulle bli omoderna är stor. Dessutom skulle Eurovision förlora greppet om musikindustrin, inte minst Melodifestivalen där man har stor makt inom den svenska musikbranschen. Vidare är Eurovision idag ett viktigt fönster för nya artister att synas och nå ut till fler lyssnare (ABBA är ett bra exempel på det). Detta viktiga fönster skulle förmodligen försvinna med det ”nya” system som nämnds ovan.

Janne Danielsson /SVT
Janne Danielsson /SVT

 

Bästa tittarsiffran för Eurovision på 16 år

I lördags när bland annat vår Frans uppträdde under Eurovision, följde hela 3 684 000 svenskar finalen på TV. Enligt MMS är detta den bästa tittarsiffran Eurovision haft sedan Stockholm hade värdskapet 2000.  Då sändes tävlingen också i Globen, Kathis Ahlström och Anders Lundin var programledare, Roger Pontare tävlade för Sverige (blev 7:a) och Olsen Brothers vann. Den första semifinalen sågs av 1 395 000,  medan den andra hade 1 467 000 tittare.

Dessutom har Petra Mede och Måns Zelmerlöw har fått flertalet hyllningar av internationell media, och fans på sociala medier. Under både finalen och semifinalerna har publiken också skanderat programledarnas namn vid ett par tillfällen.

Tittarsiffror för finalen 2013 och 2000
2000: 3 789 000 tittare
2013: 3 372 000 tittare

Janne Danielsson /SVT
Janne Danielsson /SVT

 

Pontus Källström
Namn: Pontus Källström
Intressen: nöje och politik
Favoritår för Melodifestivalen: 2011
Favoritlåt i Melodifestivalen: Tusen och en natt
Instagram: @pontuskllstrm
Twitter: @schlagerhornan/ @pontuskllstrm
Jesper Larsson
Namn: Jesper Larsson
Intressen: Film och musik
Favoritår för Melodifestivalen: 2004
Favoritlåt i Melodifestivalen: En gång i Stockholm
Kontakt: schlagerhornan@gmail.com
×