Filmbolag stoppar sågning från Hässleholmsgrupp

Det lär ha varit en rejäl sågning. Men vem vet, det går inte att se den på Youtube, där den ursprungligen lades upp. Varför? Filmbolaget gillade inte att någon gick hårt åt deras produkt och dessutom använde klipp från filmen, åberopandes citaträtten.

Den Hässleholmsbaserade Youtube-kanalen Monte Fjanton klockar in på miljoner visningar och har nominerats priset Guldtuben. Det är deras recension, under vinjetten Felix recenserar, av filmen Kärlek 3000 från 2008, rapporterar filmtidskriften FLM på nätet. Enligt tidskriften, och enligt Felix själv i klippet nedan, har klippet tagits ned av Youtube sedan filmbolaget gjort en så kallad ”copyright-strike” vilket innebär att kanalen inte kan lägga upp klipp längre än 15 minuter.

 

Årets julklapp till Beatles fans

Beatles

Foto: TT Montage: Ralph Bretzer

Den digitala världen har inneburit en musikalisk revolution. Där musikintresserade 60- och 70-talister ägnade stora delar av sin ungdom med att gräva i second hand-butiker efter udda eller svåråtkomliga utgåvor finns plötsligt allt tillgängligt på en knapptryckning. Den där udda punksingeln, knepiga discotolvan eller svåra no wave-albumet? Chansen är rätt hög att du hittar den med din favorit-streamingtjänst.

Ironiskt nog är det de allra största som saknas idag. Adeles och Taylor Swifts senaste finns till exempel inte på Spotify. Och inte The Beatles heller. Än.

BBC kan idag rapportera att 60-talsgiganterna nu ger upp sitt motstånd mot strömmad musik och dyker upp på alla de stora tjänsterna, bland dem Spotify, Tidal, Apple Music och Amazon Prime. Avtalet gäller totalt 224 låtar som kommer finnas för strömning från och med julafton.

Bandet har alltid varit sena till det digitala partyt, säger branschspecialisten Chris Cooke till BBC.
– De kom till Itunes 2010, vilket var drygt fem år efter att Itunes Music Store började bli stora, säger han.
– Jag antar att det här betyder att de accepterar att strömning är en väldigt viktig del av musikindustrin.

Även när cd-skivan dök upp var The Beatles sega med att ta till sig det nya. Inte förrän fem år senare lanserades deras album på det nya mediet. Som konstateras i artikeln på BBC:s hemsida är dröjsmålet i alla fall den här gången naturligtvis ett pr:trick för att skapa maximalt momentum för sin release och för att få bästa tänkbara kontrakt.

Även om de pengar som genereras av strömningarna inte når samma nivåer som under skivförsäljningens glansdagar är det naturligtvis nödvändigt att förr eller senare finnas på alla de digitala plattformarna. Det spelar ingen roll hur stor man är, alla kan hamna i glömska. Fråga 70-talsstorheter som Grand Funk Railroad… Och finns du inte där människor lyssnar på musik så kommer du att så sakteliga sjunka undan i glömska, om inte nu så om en generation eller två.

* * *

TAylor Swift
TAylor Swift

Samtidigt är det naturligtvis ett smart drag av Taylor Swift och Adele, artister som redan har maximalt momentum för sina aktuella plattor, att dra ut på lanseringen. Det faktum att 25, Adeles senaste album, inte dök upp på Spotify när releasedatumet 20 november kom och gick fick säkert fler än mig att slita sitt hår. Och än fler fick det att gå ut och faktiskt köpa skivan. Sannolikt var det för en mycket, mycket stor del av dem den enda skiva de köpte i år.

Adele
Adele

I Storbritannien sålde skivan drygt 800 000 exemplar första veckan vilket gör det till den snabbast säljande skivan någonsin där. Av dem var cirka 250 000 digitala försäljningar, det högsta antalet försäljningar för ett digitalt album någonsin. Strategin är alltså väldigt framgångsrik och kommer utan några som helst tvivel att utyttjas av allt fler av det yttersta toppskiktet av artister, de med störst förväntade försäljningsmöjligheter.

* * *

Nästan allt finns där ute, som sagt. Det gör det desto mer märkligt och irriterande när man träffar på de luckorna som finns. Var finns till exempel de tidiga soloalbumen med Joan Jett? Var har de gjort av The Godfathers undergroundklassiker Birth, school, work, death och de båda album The Men They Couldn’t Hangs gjorde för Jive Records i brottet mellan 80- och 90-tal?

collage

“De lockade ut mig med kärlek”

På bilden: 2015 års Ulla Billquist stipendiet som går till Amanda Jensen. 2015-05-26 Fotograf: Magnus Sandberg
På bilden: 2015 års Ulla Billquist stipendiet som går till Amanda Jenssen.
Foto: Magnus Sandberg

Amanda Jenssen fick på tisdagen ta emot årets Ulla Billquist-stipendium, som delas ut av Folkets Hus och Parker.
– Det känns lite overkligt. Det har varit så himla hjärtligt allting. Det är inte så ofta man blir firad en tisdagsförmiddag, säger hon.

Skånskan når Amanda Jenssen i samband med att hon kliver ur en taxi någonstans i Stockholm några timmar efter att hon fått ta emot stipendiet, som är på 25 000 kronor, vid en ceremoni på Swedish Music Hall of Fame.

Jenssen fick reda på att hon skulle få stipendiet för några veckor sedan och har sedan dess haft möjlighet att lyssna in sig på Ulla Billquist, en artist som hon tidigare inte haft så mycket koll på. Billquist var en av de största artisterna under andra världskriget och är kanske framförallt ihågkommen för “Min soldat”, en sång som kommit att symbolisera beredskapstiden lite på samma sätt som Vera Lynns “We’ll meet again” kommit att göra i Storbritanien.
– Jag har missat henne trots att jag varit väldigt törstig på den tidens musik.

På bilden: 2015 års Ulla Billquist stipendiet som går till Amanda Jensen. 2015-05-26 Fotograf: Magnus Sandberg

Vad känner du för hennes musik nu när du lyssnat in dig på den?
– För det första tycker jag väldigt mycket om den typ av instrumentering som användes mycket  i den tidens populärmusik. Sedan känns det också som att Ulla hade en väldigt viktig roll. Hon var ju den största kvinnliga artisten i Sverige under andra världskriget. När man lyssnar på den musiken i dag kan man föreställa sig hur mycket tröst och hopp den har kunnat ge folk när de verkligen behövde det och det tycker jag är fantastiskt rörande.

Amanda Jenssen är just nu inne i en skrivarfas och arbetar med sitt nya album. Hon berättar att stipendiet kom som en total överraskning, inte minst som hon i den här fasen inte brukar vara särskilt extrovert.
– Jag blev väldigt förvånad när jag fick samtalet, jag har ju inte ansökt om stipendiet eller någonting. Jag kände så mycket värme, det var så himla hjärtligt. Det tar jag med mig in i skrivandet. Det känns som en fantastisk anledning att gå ut ur sin grotta och in i solen.

Hur ser en vanlig dag ut när du befinner dig i skrivarfasen?
– En vanlig dag befinner jag mig i Köpenhamn. Jag har precis skaffat en studio där som jag har inrett. Jag är mest i den. Eller så är jag i någon annan studio. Jag blir ganska… Jag brukar inte kombinera introverta och extroverta perioder. Jag brukar fokusera på en sak i taget. Jag trodde jag skulle vara mer skygg i dag, som ett rådjur som ingen sett på ett halvår. Men det gick ändå bra. Det var inte så farligt. De lockade ut mig med kärlek.

Hur långt har du kommit processen med nya albumet?
– Vissa dagar har jag kommit jättelångt. Andra dagar har jag kommit ganska långt. Vi får se.

Motiveringen i sin helhet

”Med stark karisma och en unik närvaro har Amanda Jenssen skapat sig en plats i den svenska musikhistorien. Genom att alltid kämpa för att få göra sin egen grej har hon vunnit respekt och beundran hos en stor publik och recensenter. Amanda Jenssen står inte kvar där man ställer henne, hon vill hela tiden utforska och ta reda på musikens och textens möjligheter. Att vara originell kan ibland uppfattas negativt. Så är det absolut inte med Amanda. I hennes originella och spännande värld vill man gärna hänga, för där vet man att man blir överraskad, överrumplad och hänförd. Det är blandningen av svärta och värme som gör upplevelsen så speciell och omöjlig att värja sig mot.”

Kollektivet tar nya musikgrepp

1428671211-609x408Foto: Ralph Bretzer

Ur ett kollektiv på Möllevången flödar musiken. Här huserar band som I am Super Ape, The Good Morning Spider, Sista Bossen och Stella Lugosi.
– Labeln föddes av nödvändighet. Vi behövde alla få ut vår musik och ingen ville hjälpa oss, säger Carlo Emme som spelar i I am Super Ape och är något av spindeln i nätet på relativt nybildade Kollektivet Records.

– Idén var att eftersom vi alla bor här kallar vi det Kollektivet. Även i kontakten med pressen är det bra, de köper det eftersom det är en bra story.
– Jag har gjort musik i tio år och aldrig släppt något tidigare. Jag har haft svårt att hitta de rätta kanalerna, säger Anna Bergvall, sångerska och låtskriverska i Stella Lugosi.
– Den första inkarnationen av bandet föddes här i lägenheten och vi repade i vardagsrummet. Kollektivet records, det är mitt ställe; stället där jag bodde, där vi bildades, allt är väldigt nära mig.

1428671205-599x408Vi möts över middag i Kollektivets kök tillsammans med delar av nämnda band. Carlo Emme har en bakgrund som kortklippt fastighetsmäklare och kanske är det där en del av de lite oortodoxa strategier han nu applicerar för att Kollektivet ska ta över världsherraväldet med sin musik.
– Det finns så mycket bra musik och ibland räcker inte det. Turligt nog har vi modet att hitta på saker för att nå ut.
– Som mäklare blev jag hjärntvättad eftersom min bakgrund var långt hår och att spela musik.

Den enda akten i Kollektivets stall som inte bor eller har bott i Kollektivet är Drawing Maps.
– Jag ville arbeta med någon från utsidan så jag kunde tvinga mig själv att arbeta med ett band som jag inte kände så jag kunde lära mig ett mer professionellt tillvägagångssätt.
Bland de lite mer ovanliga strategierna att nå ut kan nämnas att sprida gratis nedladdningskoder till bandens musik via Möllans falafel eller att kopiera en Coldplay-video bild för bild till senaste videon med Sista Bossen.

Kollektivet-5-bw– Jag åt på Möllans falafel varje dag och folket där var trevliga, säger han och drar parallellen till om han skulle gjort något liknande i en renodlad musikaffär där risken är att hamna i andra hand till andra skivbolag och etiketter.
– Dessutom köper fler människor falafel än som går in i skivaffärer. Och falafel är typiskt för Malmö.

Ett annat drag som 2015 kan kännas lite udda är att etiketten samtliga fyra släpp hittills, inklusive det mixtape som släpptes i samband med en label-night på Grand i Malmö i går släppts på kassett.
– Kassettbandet kanske är bortglömt i Sverige på grund av Spotify men när jag turnerade förra sommaren såg jag att i många länder ger labels ut sin musik på kassett. Det är väldigt dyrt att ge ut vinyl och om man bara släpper musiken digitalt kommer ingen att skriva om det.

1428671207-609x408Inte heller Valentina Mazzarelli i Stella Lugosi vill gå med på att det skulle vara något ovanligt med att ge ut musiken på kassett.
– Jag tycker att det är skitkonstigt att alla reagerar på att det är en så konstig grej. Inom punkscenen gör alla så här. Alla släpper på kassett.
När Carlo Emme blickar framåt är siktet inställt mot att utmana huvudstaden.
– Alla säger till oss att Stockholm är stället att vara på om vi vill få saker att hända. Vi tycker att Malmö är en fantastisk stad med en jättebra scen. Vi är stolta över att vara en del av det. Nästa steg blir att utmana Stockholmsscenen. Hur då? Vänta och se.

Moraea Myrgren, som sjunger i I am Super Ape, flikar in att allt inte handlar om pr.
– Det är också en poäng att du faktiskt tror på det här, säger hon med riktning mot Carlo.
– Vi tror alla på DIY [gör det själv, red:s anmärkning] och att stödja lokala småföretag. Det finns en anledning att du väljer att jobba med Möllans falafel och inte 7-Eleven eller McDonalds.
– Det är för att det är min miljö. Anledningen är att vi är de vi är: fattiga Möllan-hippies, säger Carlo.



Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 45 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: The Prettiots, Kill J, Roffe Ruff.
Läser: Periodvis mycket. Just nu Elvis Costellos självbiografi.
Ser just nu: Inte så mycket, för ovanlighetens skull. Ser dock gärna om gamla avsnitt av favoritserierna "Buffy the Vampire Slayer" och "Veronica Mars"
×