Silvana bara bättre och bättre

Silvana Imam imponerar. Igen. Jag har sett henne live fem gånger och varje gång har varit bättre än den förra, möjligtvis med undantag av Vierge Moderne-föreställningen där hon samarbetade med sin flickvän Beatrice Eli och som led av att vara en engångsgrej.

Inför spelningen på Malmöfestivalens stora scen har hon tappat rösten och har käkat cortizon-tabletter för att trots allt kunna genomföra showen. Och som hon gör det. Det är kaxighet och värme, politik och känslor om varandra. Visst hörs det att rösten är sliten, att energin inte ter sig så outtömlig som den brukar men det spelar ingen roll. Hon är där och hon har publiken i sin hand.

När jag intervjuade henne för några dagar sedan berättade hon att det var som att hon föddes som artist när hon släppte ep:n När du ser mig – se dig. I samma veva såg jag henne för första gången när hon uppträdde i ett nästan otäckt fullpackat Gustavstält på Malmöfestivalen.

Hon hade då hittat fram till sin artistiska röst, vad hon ville säga och hur hon ville uttrycka det. Hon hade gjort det genom att söka bli den röst hon själv hade saknat när hon växte upp. Det var naturligtvis en felberäkning  från Malmöfestivalens sida att då sätta henne på en liten tältscen men det visade med all önskvärd tydlighet vilket gigantiskt hål hon hade att fylla; hur många hade väntat på just den här rösten som sade de här sakerna på det här sättet.

Fyra år har gått sedan När du ser mig – se dig. Under de fyra åren har Silvana Imam utvecklats till landets kanske största hiphop-artist. De små tältens tid är förbi nu är det de stora scenerna som gäller och Imam har såväl karisman som pondusen och budskapet att fylla dem.

Jag ska inte gå in så mycket på musiken och texterna. Jag recenserade henne på Lundakarnevalen i maj och jag recenserade coffeetableboken med bilder och texter som kom tidigare under våren. De recensionerna finns längre ned i bloggen. Några saker vill jag ändå säga:

Den första är att Silvana Imam har utvecklats till en alldeles strålande estradör. Visst, hon har sin maskot Helig och sin dj med sig på scenen men det är ändå hon som själv äger scenen och – inte minst – publiken.

Hon har en alldeles strålande i kommunikationen och kontakten med publiken, även om jag misstänker att en och annan ordningsvakt och scenarbetare tyckte att idén att släppa upp tio personer ur publiken till finalen med Svär på min mamma var sådär. Tio personer som blev hundra som blev något som närmast kan beskrivas som en fullskalig scenrusning.

Den andra är att det ytterst sällan är en bra idé att köra samma låt två gånger på en spelning. Det fungerade den gången Bruce Springsteen körde Twist & shout två gånger efter varandra på Ullevi eftersom det var under den låten som arenan en gång havererat. Och det fungerar när Silvana Imam kör nya Vikken då, en låt som kommer att bli ett riktigt livemonster vad det lider.

Och sedan måste jag återigen, liksom jag gjorde i min recension av spelningen på Lundakarnevalen, hylla Simone, låten som är en hyllning till hennes systerdotter, som är bland det finaste jag hört.

Du är varm som en sommar i Syrien
Hård som en vinter i Litauen
Rötter från Teheran till Aspudden
Vart du än hamnar, du har allt i dig
Ser du himlen ändrar färg nu
Tror den speglar sig i dig typ
Hur den ljusnar när du vaknar
Mörkare på natten när du sover
Finns ingen som Simone
Fråga solen, fråga månen

Ralph Bretzer
Ralph Bretzer är webbredaktör och musikkritiker (och ibland kulturreporter) på Skånskan.se och NorraSkåne.se.

Ålder: 46 år.
Bor: I Kungsladugård i Göteborg och Östervärn i Malmö.
Lyssnar på: Country, punk, soul och hiphop. Och en hel del annat. Just nu: Roffe Ruff. Maxida Märak och en massa svensk punk - Attentat, Asta Kask och Stilett, till exempel.
Läser: Periodvis mycket. Just nu Viv Albertines Clothes, Clothes, Clothes. Music, Music, Music. Boys, Boys, Boys och Johannes Anyurus De kommer att drunkna i sina mödrars tårar.
Ser just nu: Bland andra The Handmaid's Tale och Killing Eve. Ser gärna om gamla avsnitt av favoritserierna Buffy the Vampire Slayer, Six Feet Under och Veronica Mars.
×