Alba August, Maria Bonnevie och Magnus Krepper samt regissören Pernille Fischer Christensen under inspelningen av Unga Astrid.Foto: Thomas Johansson / TT
Alba August, Maria Bonnevie och Magnus Krepper med regissören Pernille Fischer Christensen. Foto: Thomas Johansson / TT
LILLA EDET 2017-06-05 Filmen Unga Astrid som handlar om Astrid Lindgren spelas bland annat in i Lilla Edet. Här syns skådespelaren Magnus Krepper samt regissören Pernille Fischer Christensen under inspelningen.Foto: Thomas Johansson / TT / Kod 9200
Unga Astrid är den danska filmregissören Pernilla Fischer Christensens femte långfilm.Foto: Katrine Rohrberg
Foto: Erik Molberg Hansen

Unga Astrid sprungen ur kärlek

I morgon, fredag 14 september, är det premiär för Unga Astrid, den danska regissören Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren.
– Allt började utifrån en enorm kärlek till Astrid och en stor fascination över henne och hennes liv, berättar hon.

Pernille Fischer Christenson om …
… Alba August som spelar huvurollen i Unga Astrid: ”Rollen som Astrid är svår roll eftersom filmen följer henne från 16 till 20 år och det finns inte många utbildade skådespelare i den åldern, säger Pernille Fischer Christensen. Efter att vi haft en första stor casting bestämde jag och den castingansvarige oss för att vi måste titta på teaterhögskolorna också, att vi måste ha någon som kan mer. Alba gick på Den danske scenekunskole i Köpenhamn då och när hon provspelade var det bara – Åh, I love her! Hon är sanslöst bra och har gjort ett enormt arbete med att förbereda sig och tränga in i Astrid, att förstå henne.”
Långfilmer av Pernille Fischer Christensen:
En såpa (2006)
Pojkar och flickor som dansar (2008)
En Familie (2010) En sång från hjärtat (2014
Unga Astrid (2018)

Pernille Fischer Christensen debuterade som långfilmsregissör 2006 med filmen En såpa som bland annat belönades med Silverbjörnen på Berlins filmfestival. Unga Astrid är hennes femte långfilm och den första som huvudsakligen är gjord i Sverige. Själv har hon dock en nära relation till Sverige, svensk natur och Astrid Lindgren.
– Jag är ju dansk som du kanske hör även om jag försöker prata svenska nu, säger hon med ett stort skratt på telefon från presskonferensen inför Unga Astrids premiär.
– Men jag tillbringade alla min barndoms somrar i Småland, fortsätter hon. Min pappa var läkare och arbetade i Skåne . På sommaren bodde vi sedan hela familjen vid Bolmen så min barndomsnatur är svensk. Det här var slutet av 70-talet och början av 80-talet och det fanns inga iPads eller mobiler och vi hade inte ens tv så böcker betydde enormt mycket. Det var den underhållning vi hade. Astrid Lindgrens böcker öppnade upp för de allra första stora diskussionerna och samtalen om döden, syskonkärlek, ansvar och annat för mig. För en liten flicka som mig var de enormt karaktärsdanande.

Som barn funderade Pernille Fischer Christensen samtidigt inte så mycket över vem författaren bakom böckerna var
– Hon var en äldre dam bara, som var lite rolig.
Som vuxen stöter hon på ett foto i en dansk tidning taget på 20-talet där en ung Astrid Lindgren står med ett litet barn i handen på en gata i Danmark.
– Jag undrade vad hon och pojken gjorde här, berättar Pernilla Fischer Christensen. Bilden hörde till en recension av boken Astrids bilder så jag köpte den och hennes liv öppnade sig för mig. Jag började läsa allt om henne, läsa om hennes böcker och tänkte – jag är regissör, jag berättar också historier, kanske kan det här bli något? Så allt började utifrån en enorm kärlek till Astrid och en stor fascination över henne och hennes liv.

Unga Astrid berättar framförallt historien bakom tidningsbilden som Pernille Fischer Christensen såg – hur den 18-åriga Astrid blir gravid med den 30 år äldre chefredaktören för Vimmerby Tidning. Hon flyttar till Stockholm, går en sekreterarutbildning medan magen växer och föder sedan sitt barn i Köpenhamn där sonen, Lasse, blir kvar hos en fostermamma. Först när Lasse är tre år flyttar han till Astrid i Stockholm som då måste få ihop livet som yrkesarbetande, ensamstående mamma.
I filmen ramas berättelsen in av bilder på en gammal Astrid Lindgren vid sitt skrivbord som läser beundrarbrev från barn som undrar hur hon kan skriva om döden så att man ändå får lust att leva och om barn som klarar så mycket. Filmens manus har Pernille Fischer Christensen, precis som till sina senaste tre filmer, skrivit tillsammans med sin man Kim Fupz Aakeson. Från början tänkte sig paret en film om hela Astrids liv.
– Men när vi kom till en viss punkt i manusarbetet kände vi bara att det är den här historien som är viktig, som kan bära filmen och stå för sig själv. Naturligtvis finns det många orsaker till att Astrid Lindgren är en genial författare som borde fått Nobelpriset men Astrid har själv sagt om den här perioden att även om det här med Lasse inte hade hänt hade hon kanske blivit författare ändå, men inte en lika bra författare.

Berättelsen i Unga Astrid är också viktig kvinnohistoria slår Pernille Fischer Christensen fast.
– Det finns oerhört många kvinnor som upplevt samma som Astrid. Så mycket olycka och så mycket skam som lagts på kvinnors sexualitet och frihet och liv. Jag skulle gärna berätta mer om kvinnors historia, inte minst för min dotters skull så hon vet att det vi har nu har vi fått kämpa för.
En del kritik har riktats mot Unga Astrid, bland annat från Astrids dotter Karin Nyman som menade att hennes mamma hade sagt ”ett rungande nej” till filmen om hon hade levt, att det är fel att gör film om en period som Astrid själv aldrig pratade om.
– Vår film handlar inte om något som man inte kan läsa sig till i biografier eller själv tänka ut när man är på museet i Vimmerby, bemöter Pernille Fischer Christensen kritiken. Det är inte vi som berättar det första gången, men naturligtvis har man ett stort ansvar när man gör en biografisk film. Det har vi varit mycket medvetna om. Filmen är bara gjord av kärlek. När vi har visat den ute märker vi att folk vill prata om hennes författarskap, om kvinnoliv – även männen. Den sätter i gång enormt många relevanta diskussioner om det största i livet, om vårt ansvar som människor och om vad kärlek är.

Unga Astrid hade urpremiär på filmfestivalen i Berlin i våras men först i morgon är det dags för svensk biopremiär. Under hösten ska filmen gå upp i ytterligare 50 länder, bland dem naturligtvis Danmark.
– Vi har visserligen haft smygpremiär redan men jag ser så mycket fram emot att den ska komma ut på bio. det är enormt lång tid att vänta, säger Pernille Fischer Christensen som samtidigt redan är i gång och skriver på sitt nästa projekt – en tv-serie för Danmarks Radio.
– Det är en historisk tv-serie som också är lite svensk historia, avslöjar hon. Och den innehåller två stora kärlekshistorier.

Pernille Fischer Christenson om …
… Alba August som spelar huvurollen i Unga Astrid: ”Rollen som Astrid är svår roll eftersom filmen följer henne från 16 till 20 år och det finns inte många utbildade skådespelare i den åldern, säger Pernille Fischer Christensen. Efter att vi haft en första stor casting bestämde jag och den castingansvarige oss för att vi måste titta på teaterhögskolorna också, att vi måste ha någon som kan mer. Alba gick på Den danske scenekunskole i Köpenhamn då och när hon provspelade var det bara – Åh, I love her! Hon är sanslöst bra och har gjort ett enormt arbete med att förbereda sig och tränga in i Astrid, att förstå henne.”
Långfilmer av Pernille Fischer Christensen:
En såpa (2006)
Pojkar och flickor som dansar (2008)
En Familie (2010) En sång från hjärtat (2014
Unga Astrid (2018)

×