På torsdagens säsongsöppning med Malmö Symfoniorkester var det världpremiär för Malmökompositören Jonatan Sersams Gnistor. Foto: Martina Jarminder

Målar skickligt med musiken i Gnistor

Konsert/recension

KONSERT
Malmö Symfoniorkesters säsongsöppning:
Alexander Glazunov – Konsertvals nr 1 i D-dur, Jonatan Sersam – Gnistor, Dmitrij Sjostakovitj – Symfoni nr 8 i C-moll
Malmö Live 6/9 2018

Det säger en hel del om vår genompolitiserade tid att Malmö Lives vd Jesper Larsson inleder med ett brandtal om att konsten måste få vara fri. Att kulturinstitutionen måste skiljas från det som skapas inom husets väggar.
Institutionen Malmö Live och dess verksamhet är i medborgarnas tjänst, men musiken som skapas av symfoniorkestern autonom och bara sin egen.
Han påminner också om 250-årsjubileet för tryckfrihetsförordningen, det som gör att en recensent kan skriva vad hen tycker om konst och musik utan att bli censurerad en vredgad kung, mecenat eller en regim som finner texten misshaglig

Det är både passande och ironiskt under de omständigheterna att man spelar Sjostakovitjs åttonde symfoni, som den sovjetiska regimen med rätt liten framgång försökte stöpa om till prosovjetisk krigspropaganda och tonsättaren själv kallade ”ett av sina requiem”, eftersom det där gick att få sörja de grymheter som begåtts av regimen, likväl som förlusterna under andra världskriget, då symfonin skrevs.
Alexander Glazunovs Konsertvals nr. 1 innehåller till skillnad från resten av programmet inga avantgardistiska element, utan är mest trevlig och dansant och det är ju gott så.

Den klassiska musiken lever ständigt under hotet att bli ett museiföremål. Att som MSO inleda ett samarbete med Musikhögskolan är ett därför ett utmärkt initiativ som i bästa fall kan skapa musik som kan hänga kvar på repertoaren och motverka konstnärlig stagnation.
Det är också ett sätt att ge unga konstnärer möjligheten att få skälig ersättning för sin verksamhet, just i brytningen mellan institutions förvaltning av skattemedel och konstens behov av att ha ett avantgarde för att överleva, som Larsson beskriver.

Jonatan Sersams Gnistor är ett livligt och tidvis abrupt stycke som enligt tonsättarens programnoter experimenterar med klangens och ljudets egenskaper och gnistorna som intensiva möten mellan tankar och idéer ger. Sersams klanger har en nästan påtaglig kropp och han målar skickligt med musiken.
Det finns en slags arkitektonisk känsla över stycket, som om synliga former och rörelser framträder ur rikt klangfärgsvarierade musiken. De ömsint råmande stråkarna har en distinkt klang som det inte skulle förvåna om Sersam utvecklar i framtiden.

De många musikaliska kollisionerna gör att man ibland önskar att han skulle låtit ett tema dröja eller musiken fortsätta i en viss riktning. Styckets i och för sig intressant tvära ysterhet korthugger några inledningar man gärna skulle hört upplösningen på. Det är eventuellt lite överorkestrerat i slagverket, men det är begripligt.
Om man ger en ung kompositör tillgång till en symfoniorkester med alla resurser som finns där så kommer hen att vilja använda dem.
Man kan roa sig med att undra vilken av alla dessa klangfärger som så småningom blir den mogne kompositörens egen.

Det var en vattentät Malmö symfoniorkester som gav sig i kast med Sjostakovitjs åttonde mastodont.
Här hade man nytta av konsertlokalens möjlighet att plocka upp små, små nyanser som gjorde att orkestern kunde spela precis så minutiöst dynamiskt som krävs i styckets halvtimmeslånga första sats, där de gjorde sin finaste, mest sammansatta insats. Kanske var spelglädjen extra stor för att det var säsongsinvigning, eller så var Sjostakovitjs inte allt för ofta spelade åttonde symfoni en tilltalande utmaning i sin variationsrikedom och klangmässiga förtvivlan, trots att de sorgset meditativa delarna i de senare satserna kan vara en utmaning för energin i spelet. Orkestermusikerna fick också möjligheten att glänsa i styckets solon. Andra satsens fagottsolo spelades med särskild glöd och fingertoppskänsla.

KONSERT
Malmö Symfoniorkesters säsongsöppning:
Alexander Glazunov – Konsertvals nr 1 i D-dur, Jonatan Sersam – Gnistor, Dmitrij Sjostakovitj – Symfoni nr 8 i C-moll
Malmö Live 6/9 2018

×