Tony (Anton Zetterholm) och Maria (Frida Johansson) i West side story på Malmö opera, i regi av Kasper Holten. Foto: Pressbild

Underhållande utan att utmana

Recension

West side story

Baserad på en idé av Jerome Robbins inspirerad av Shakespeares Romeo och Julia

Musik: Leonard Bernstein

Manus: Arthur Laurents

Sångtexter: Stephen Sondheim

Översättning: Jason Diakité

Scenografi: Steffen Ararfing

Kostym: Anja Vang Kragh

Video: Luke Halls

Ljus: Åsa Frankenberg

Ljud: Anders Ekstedt

Koreografi: Signe Fabricius

Regi: Kasper Holten

Dirigent: Magnus Fryklund

I rollerna: Anton Zetterholm, Frida Johansson, Patrik Riber, Kitty Chan, Sara Lehmann, Suad Demirovic, Oscar Pierrou Lindén, Alvaro Estrella med flera

Malmö Operaorkester

Premiär Malmö opera, fredag 31 augusti

De flesta är säkert bekanta med historien. Det är femtiotal. Mitt i kriget mellan ungdomsgängen Sharks och Jets i New York exploderar den förbjudna förälskelsen mellan Maria och Tony. Två unga människor som längtar efter kärlek i en värld av blod, våld och död.

Musikalen West side story har mer än 60 år på nacken och Shakespeares originalhistoria Romeo och Julia mer än 400. Det är en av världens mest spelade musikaler, men den största anledningen är nog inte storyn, hur tidlös den än må vara, utan Leonard Bernsteins klassiska musik och inte minst alla dansnummer.

Dansen är också en av höjdpunkterna i Malmö operas nya uppsättning som hade premiär i fredags. Det är i de högoktaniga gruppnumren West side story är som allra bäst. Koreografen Signe Fabricius har kryddat föreställningen med streetdance och jazzdans och skapat unika rörelsemönster för de två gängen som mer bygger på flow än råhet och är närvarande i alla rörelser oavsett om ensemblen går, hänger eller slåss.

Tony, spelad av Anton Zetterholm, kan uppvisa allt från naiv ungdomlighet, till kärlekstörst och raseri med samma uttrycksfullhet i både agerande och sång.

Frida Johanssons gestaltning av Maria är vän och naiv, men hennes operaskolade röst blir (i alla fall i mina öron) nästan överväldigande. Det liknar snarast en boxningsmatch där två helt olika viktklasser möts då hennes klang och omfång tar överhanden i till exempel  duetten Ikväll (Tonight).

Kitty Chan i rollen som den rappa och energiska Anita är en fröjd att se. Hon agerar med självsäkerhet och levererar både humor och djupaste allvar.

Ensemblen är ung och utstrålar energi och sköter sina roller exemplariskt. Oscar Pierrou Lindéns version av Någonstans ger rysningar av välbehag och gruppnumret Amerika är fartfyllt underhållande – ett av kvällens bästa.

En enorm, vridbar stålkonstruktion mitt på scenen kombinerar klassiska New yorkska brandtrappor med gångbroar och ett nybygge med enorma metallbalkar i en enda sammanhängande enhet.

En sida av den stora anordningen har ett stort, högt nät som fungerar effektivt som ett sätt att skilja individer och grupper åt och skapa en dynamisk höjdskillnad mellan dem. Men det händer att klättrandet inte ser helt lätt och ledigt ut och då hamnar lite grus i det väloljade musikalmaskineriet.

Ställningen är kal och kall, men när ytorna fylls med ljusprojektioner ger natthimlar, glittrande diskolampor och färgglad grafitti skapas liv. Vackrast och mest stämningsfull är scenen när en rad bröllopsklänningar – upplysta inifrån – sänks ner för mötet i bröllopsbutiken.

Det är 15 år sedan West side story sattes upp på Malmö opera senast, då i regi av Ronny Danielsson. Nu är det danske Kasper Holten som står för regin. I ett försök att göra föreställningen mer aktuell, utan att rucka på kravet att den ska utspela sig i femtiotalets New York, så har Jason ”Timbuktu” Diakité anlitats för att översätta manuset. Han har gjort ett gediget arbete, men trots hans språkkänsla skär sig de moderna uttrycken mot de underbart fluffiga femtiotalskjolarna och jazzmusiken istället för att göra föreställningen mer tidsenlig.

Att fira kompositören Leonard Bernsteins 100-årsdag med att sätta upp West side story är inte direkt någon förvånande idé och Malmö operas uppsättning är inte särskilt överraskande. Den är ändå underhållande. West side story är en klassiker och för den som gillar svulstiga dansnummer, stora känslor och svängig musik så räcker den här uppsättningen långt.

West side story

Baserad på en idé av Jerome Robbins inspirerad av Shakespeares Romeo och Julia

Musik: Leonard Bernstein

Manus: Arthur Laurents

Sångtexter: Stephen Sondheim

Översättning: Jason Diakité

Scenografi: Steffen Ararfing

Kostym: Anja Vang Kragh

Video: Luke Halls

Ljus: Åsa Frankenberg

Ljud: Anders Ekstedt

Koreografi: Signe Fabricius

Regi: Kasper Holten

Dirigent: Magnus Fryklund

I rollerna: Anton Zetterholm, Frida Johansson, Patrik Riber, Kitty Chan, Sara Lehmann, Suad Demirovic, Oscar Pierrou Lindén, Alvaro Estrella med flera

Malmö Operaorkester

Premiär Malmö opera, fredag 31 augusti

Läs mer:

×