Joel Eriksson gör debut på Brands Hatch. Foto: Mattias Persson

Tuffaste utmaningen för Joel Eriksson

BILSPORT Joel Eriksson står inför säsongens största utmaning. DTM-serien gör ett gästspel på klassiska Brands Hatch.

Den andra halvan av DTM-säsongen drar igång på klassisk racingmark på lördagen. Tysklands främsta racingmästerskap tar sig över engelska kanalen, där den snabba och krävande Brands Hatch-banan väntar.
Tomelillasonen Joel Eriksson vet inte riktigt vad han kan förvänta sig.
DTM-debutanten har tidigare under året tävlat på välbekanta banor. Den här helgen kastas den nyblivne 20-åringen, DTM-fältets yngste förare, in i något helt nytt. Det är första gången som han är på Brands Hatch och dess lika snabba som förrädiska GP-slinga.
– Jag tror att det här blir den största utmaningen i år för min del, säger Joel Eriksson i ett pressmeddelande.
– Baserat på vad de andra förarna har berättat för mig så är det en väldigt tuff bana. Det går väldigt fort, det går brant upp och ned, kurvorna är ”blinda” och det finns inga avåkningszoner.

Joel Eriksson får helt enkelt gilla läget:
– Det är nog en viss fördel att ha kört där tidigare och vi har dessutom mindre träningstid än vanligt den här helgen, men det är bara att göra sitt bästa.
Även om han har stor respekt för uppgiften så är han samtidigt full av förväntan inför besöket på Brands Hatch, där DTM är tillbaka för första gången på fem år. Tidigare var det den betydligt kortare, och mindre spektakulära, så kallade Indy-slingan som stod värd för arrangemangen.

När Brands Hatch är tillbaka i DTM-kalendern, är förväntningarna stora på att den två kilometer längre GP-slingan ska bjuda på större underhållning.
– Det är en bana av den gamla skolan, ungefär som Zandvoort där vi tävlade senast, och det brukar vara något som passar mig, fortsätter Joel Eriksson.
– Det ska bli kul att prova på Brands Hatch för första gången. Jag har höga förväntningar på själva körupplevelsen. Man kommer nog ha hjärtat i halsgropen i både två och tre av kurvorna, men det är så racing ska vara.
– Jag hoppas att jag kan vara med och slåss om poäng igen, men jag inser att detta blir en stor utmaning och i första hand måste jag se till att maximera träningen och komma så väl förberedd jag bara kan till kvalet.

Schemat i helgen är inte som det brukar vara i DTM. Fredagens fria träning stryks helt, och istället drar helgen igång med två 25-minuterspass på lördag morgon.
En dryg timme efter väntar kval till det första av helgens två race, som körs kl. 14.30. Söndagen bjuder sedan ett liknande upplägg. Båda DTM-racen sänds live på Eurosport.
I topp på serien finns den brittiske Mercedes-föraren Gary Paffett.
Joel Eriksson är på 14:e plats efter att ha tagit poäng vid varje deltävling så här långt under säsongen.

×