Nyutnämnda hovsångerskan Malin Byström, ursprungligen från Helsingborg, är en av solisterna på hyllningskonserten till Birgit Nilssons minne.Foto: Ralph Bretzer
Trots ett välfyllt cv som innehåller framträdande på såväl La Scala som Metropolitan Opera så känner sig Malin Byström inte mätt. Foto: Ralph Bretzer
Foto: Ralph Bretzer
Foto: Ralph Bretzer
Foto: Ralph Bretzer

Birgit är fortfarande bäst

Med kort varsel lyckades arrangörerna till hyllningskonserten till Birgit Nilssons minne vid hennes föräldrahem i Västra Karup få en en samling världssångare till Skåne.
En av solisterna i den utsålda konserten är hovsångaren Malin Byström från Helsingborg, som ser fram emot att få uppträda på hemmaplan.

Vad betyder Birgit Nilsson för en svensk operasångare?
– Enormt mycket! Birgit är fortfarande bäst, menar sopranen Malin Byström, ett av affischnamnen i hyllningskonserten.
Byström menar att det fortfarande finns mycket att lära sig av Nilsson.
– Hon fick allt att låta så lätt. Under alla dessa år då man gått och lyssnat och beundrat har man successivt fattat hur svårt det här jobbet egentligen är.

Konserten är utsåld sedan länge. Förväntningarna kan kännas stora när man sjunger hemma med släkt och vänner i den två tusen man starka publiken.
– När man sjunger på stora internationella operahus är man en i mängden. I min första Straussroll på Metropolitanoperan kände jag mig inte stor… Här hemma kan förväntningarna vara stora på ett annat sätt, här vet folk vem jag är.

Formatet med att sjunga utdrag ur operor som Nilsson själv sjungit kom till för att det skulle bli lättare att få dit ett flertal kända sångare med fulltecknade scheman, enligt Malmö Operas tidigare vd och konstnärlige ledare Bengt Hall, en av konsertarrangörerna. Man flyttar helt enkelt scener ur föreställningarna som sångarna medverkar i till Birgit Nilsson-museums scen.
– Jag har inte varit med om att man gjort så förut, men det känns roligare och mer spännande än att ställa sig och köra enskilda nummer, säger Malin Byström.
Malin Byström fick Birgit Nilsson-stipendiet för tio år sedan, 2008. Fler stipendier och priser har följt på det, som bästa kvinnliga sångare vid International opera awards 2018.
– Man bli lika tacksam och glad varje gång. Det handlar mer om exponering än om pengar. ”Nu är jag kanske ändå etablerad”, tänker man.
I juni 2018 blev hon utnämnd till hovsångerska, vilket kanske kunde anas när Byström blev tillfrågad att sjunga på kungens 70-årsfest två år tidigare.
– Det är jättekul. Det finns inga direkta krav förknippade med det, men vill de att jag ska komma och sjunga för dem så gör jag det!

Birgit Nilsson talade om att var svårt att bli ”profet i sin egen stad” och kände sig inte alltid uppskattad på hemmaplan. Malin Byström gjorde ganska sen debut på den svenska operascenen, när hon redan sjungit utomlands i flera år. Hur är egentligen Sverige som operaland?
– Om man jämför med till exempel Tyskland är det är inte alls samma sak. Men det blir bättre. Det har börjat dyka upp fler festivaler och lite fler möjligheter att komma hem och sjunga.
Birgit Nilsson lyckades vara kritikernas älskling och folkkär samtidigt. Malin Byström tror inte att operasångare har den möjligheten längre.
– Vi har så många bra svenska sångare, men man måste nästan vara med i Melodifestivalen för att folk ska veta vem man är i Sverige numera. Nina Stemme och Peter Mattei som är superkända, folk vet inte vem de är här.

Karriären har på senare tid rört sig lite närmare Birgit Nilssons, bland annat genom Strauss krävande Salome.
– Elettra i Idomeneo, Donna Anna i Don Giovanni, Salome…
När hon räknar upp roller som både hon och Birgit Nilsson haft på repertoaren blir det ändå ganska många. Hon poängterar att det aldrig blir någon Birgit Nilsson-kopia av henne och att det inte finns några Brünnhildor eller Elektror på schemat.

Det är väl på sätt och vis en kursomläggning på gång för mig, även om jag inte kommer att sjunga Brünnhilde. Men Elsa och Elisabeth kan det nog bli, säger Malin Byström och syftar på de kvinnliga huvudrollerna i Wagners tidiga operor, som ofta sjungs av en mer lyrisk sopran än de tunga, dramatiska senare huvudrollerna.

Birgit Nilsson har berättat mycket om sin kamp för att syssla med sången trots att hon som bonddotter förväntades stanna hemma och mjölka korna. Malin Byström har växt upp i en musikerfamilj. Pappa var flöjtist i Helsingborgs symfoniorkester, mamma organist och körledare.
– Att känna mig hemma i många olika stilar har jag nog med hemifrån, det kan jag nog ha fått gratis, säger hon.

Vad gör man när man har debuterat på Metropolitanoperan, sjungit på Covent Garden i flera år, vunnit International Opera Awards och är nyutnämnd hovsångare? Känner man sig färdig då?
– Nejmen gud nej! Så himla mycket spännande jag har kvar… Det är mycket som jag inte kan prata om än, fast jag gärna vill. Men min första Tosca! Det ser jag verkligen fram emot.

Toscadebuten kommer att ske i Frankfurt, men hon hoppas att Puccinis hjältinna ska bli en återkommande del av repertoaren och att hon kan får sjunga den hemma också.

Under hösten har sångarens utsatta situation och beroende av producenter och dirigenters godtycke diskuterats under metoo-paraplyet, bland annat på initiativ av Byströms kollega hovsångerskan Anna Larsson. Tyvärr finns det fortfarande liknande förväntningar på unga sångare som de som Birgit Nilsson beskriver och beklagar sig över.
– Man förväntas vara söt och trevlig som ung och det kan kännas svårt att ställa krav. Men man skiter i det, helt enkelt. Rösten är ett så känsligt instrument att man måste säga ifrån när det inte stämmer. Jag uppmanar verkligen alla i den här branschen att göra det.
Malin Byström menar att även i den här diskussionen finns en hel del att lära sig av Birgit Nilsson.
– Hon visste både att ta betalt och hur man säger ifrån.

×