Den vidriga judekarikatyren.Foto: Enrico Nawrath
Michael Volle som Hans Sachs – en av operalitteraturens mest sympatiska figurer.Foto: Enrico Nawrath
Kalabalik i rättssalen Foto: Enrico Nawrath

Stormande bifall för Barrie Kosky

Mästersångarna i Nürnberg
Opera av Richard Wagner

Dirigent: Philippe Jordan
Regi: Barrie Kosky
Scenografi: Rebecca Ringst
Kostym: Klaus Bruns
Ljus: Franck Evin
Dramaturgi: Ulrich Lenz
Solister: Michael Volle, Günther Groissböck, Klaus Florian Vogt, Emily Magee, Tanzel Akzeybek, Armin Kolarczyk, Wibke Lehmkuhl med flera
Bayreuther Festspielorchester; Bayreuther Festspielchor, kormästare: Eberhard Friedrich

Nypremiär: 28 juli 2018
Bayreuther Festspiele, Bayreuth, Tyskland.

Hur många Richard Wagner finns det egentligen? Regissören Barrie Kosky ställde frågan i förra årets nyuppsättning i Bayreuth av ”Die Meistersinger von Nürnberg”. Tonsättaren, poeten, nyskaparen naturligtvis. Men också den grumlige filosofen-skriftställaren med klart antisemitiska tankar, skojaren och den urbota skitstöveln. Alla dessa Wagner plockade han in i en scenbild från Haus Wahnfried och slängde också in dåtidens kulturpersonligheter i kretsen kring Wagner och blandade upp dem med scengestalterna från Mästersångarna.
Det blev en förstaakt av operan som satte myror i huvud på de flesta, väckte förtjusning hos en del och irriterade andra till vansinne. Ögonbrynen åkte än mer i höjden när han efter en neutral andra akt i trädgårdsmiljö flyttade skeendet till platsen för Nürnbergrättegången efter andra världskriget. Debatten svallade bland både kulturkritiker och vanliga operaälskare.
Måste man blanda in andra världskriget och den tyska skulden i allt? Kan inte Mästersångarna få vara en enkel mänsklig kärlekshistoria fylld av humor och vacker musik och med total avsaknad av gudagestalter, mytiska hjältar och ond bråd död?

Till saken hör att Mästersångarna fram till förra året hade varit en familjeangelägenhet i Bayreuth. Tolv insceneringar sammanlagt, alla signerade Wagnerfamiljen, den senaste av Katharina Wagner. Och där var det inga problem med eventuell antisemitism: att Richard Wagner använde den judiske dirigenten Herman Levi som förebild för Sixtus Beckmesser och hånar honom för att han är jude var något som slätades över eller helt enkelt doldes i dessa uppsättningar; Katharina Wagner framställer honom mest som en busig skolpojke med Besserwisserambitioner.
Men Barrie Kosky, själv jude, aktar inte rov från att lyfta fram operans antisemitiska undertoner. Det var tydligt redan i förra årets uppsättning men accentueras än mer i årets version.
Han gör Beckmesser till en allmänt otrevlig och opålitlig person, speglar honom i jättelik uppblåsbar docka som en judekarikatyr som kunde vara hämtad ur ”Der Stürmer” och låter honom utsättas för våld och förnedring. Så långt från det wagnerska överslätandet man kan komma. Och till detta lägger han floder av idyll, dansande barn och gemytliga sångare, en träffande bild av det dualistiska Tyskland under mellankrigstiden.

Musikaliskt är uppsättningen mer än perfekt: dirigenten Philippe Jordan leder orkestern till stordåd, körens insatser är magnifika och solisternas insatser är överlag av absolut högsta klass. Särskilt bör man nämna Michael Volle som Hans Sachs (operahistoriens kanske mest sympatiska figur) och Klaus Florian Vogt som Stolzing. Samt Johannes Martin Kränzle som Beckmesser, komisk i sin tafatthet, storartad i sin smärta.
Stående ovationer är ovanligt vid Bayreuther Festspiele, möjligtvis kan de bestås en sångare som svarat för något utomordentligt. Men efter nypremiären kokade hela den stora salongen: publiken stod upp, skrek bravo och stampade för fullt i golvet. Åt Barrie Kosky, juden och regissören som givit en helt ny dimension till Wagners mest älskade opera.
En bild från dagens Tyskland.

Sista året blir det för Jan Philpp Glogers inscenering av Den flygande holländaren. I åtta år har den stått på festspelsprogrammet, banbrytande när den kom men tiden har gått hårt åt uppsättningen, nu känns den mer som historia än angelägen opera. Visst gör Greer Grimsey en ödestyngd holländare, och Peter Roses Daland har den rätta krämarmentaliteten liksom Ricarda Merbdeths Senta den rätta oskuldsfullheten och Stymanskörens kalabalik fascinerar fortfarande. Men Axel Kober verkar inte anstränga sig överhövan framför orkestern och inte ens Eberhard Friedrich lyckas få fram någon glöd i kören.

Mästersångarna i Nürnberg
Opera av Richard Wagner

Dirigent: Philippe Jordan
Regi: Barrie Kosky
Scenografi: Rebecca Ringst
Kostym: Klaus Bruns
Ljus: Franck Evin
Dramaturgi: Ulrich Lenz
Solister: Michael Volle, Günther Groissböck, Klaus Florian Vogt, Emily Magee, Tanzel Akzeybek, Armin Kolarczyk, Wibke Lehmkuhl med flera
Bayreuther Festspielorchester; Bayreuther Festspielchor, kormästare: Eberhard Friedrich

Nypremiär: 28 juli 2018
Bayreuther Festspiele, Bayreuth, Tyskland.

×