Peter Johansson och Maria Lucia Heiberg Rosenberg medverkar i musikalen ”Ghost”. Foto: Claudio Bresciani / TT
Anders Albien. Foto: Yvonne Erlandsson

Albien ger nytt liv åt musikalen Ghost

Filmen Ghost med Patrick Swayze och Demi Moore som kärleksparet Sam och Molly blev en stor succé när den kom 1990. 2011 kom den i musikalform och i höst är det dags för Sverigepremiär. Malmöregissören Anders Albien håller i trådarna och gör en uppdaterad version på Chinteatern i Stockholm.
– Det är en bra musikal, men det finns mer att göra med den, säger han.

Ghost handlar som bekant om ett kärlekspar som skiljs åt genom döden. Sam mördas, men återkommer som spöke för att rädda sin älskade Molly undan farorna som hotar henne. Han får kontakt med henne genom ett motvilligt medium, som först inte ens vet om sina krafter.
På Chinateatern, där det blir premiär den 14 september, spelas kärleksparet av Peter Johansson och Maria Lucia Heiberg Rosenberg, dansk ledande musikalartist som debuterar på svenska.
– Hon var bäst. Hon är rätt för rollen, har rätt röst. Det kräver tryck i rösten att kunna matcha Peter Johansson och Bruno Mitsogiannis och Gladys del Pilar som har en otrolig output, säger Anders Albien.
Bruno spelar Sams svekfulle vän Carl medan Gladys gör rollen som mediet Oda Mae.
Anders Albien hade viss insyn i arbetet redan när musikalen skapades i London.
– När jag jobbade med Cat Stevens-musikalen där så var det så att en del av dem jag jobbade med också arbetade med Ghost. Jag vet att de ville göra en perfekt musikal och visst blev den bra. Men det är en så stark historia och ibland kan en stark historia och det alltför musikalmusikaliska stå emot varandra.
Moderna musikaler har alltmer en acceptans för ett starkt innehåll och det finns utrymme för att lyfta fram historien, menar Anders Albien, som också hoppas att Peter Johanssons spöke ska bli något extra.
– Storyn är storyn och musiken är där, men det är en helt ny produktion. All magi, det som är så lätt på film, ska vi också få till på ett bra sätt. Folk är bortskämda idag, de ser Las Vegas-shower på tv och förväntar sig mycket.

Tekniken utvecklas väl också?
– Ja, men det roliga är att det finns många gamla saker som håller än, man gör det bara på ett lite nytt sätt. På engelska burleskteatrar fanns Pepper’s ghosts, det bygger på tricks med speglar.
På Chinateatern satsar i alla fall produktionsteamet högt.
– Avsikten är att skapa en internationell produktion, men man ska inte ta munnen för full. Vi har fina scenografer och en duktig kille från Singapore som kommer och jobbar med magin, man har satsat!

Med en succé som The book of mormon på Chinateatern i ryggen, hur känns det inför premiären?
– De är ju väldigt olika musikaler, Ghost är starkt berörande på ett starkt personligt plan och The book of mormon på ett helt annat sätt.
Anders Albien är också aktiv med en rad andra projekt. Bland annat en hiphopmusikal i USA.
– Att utveckla nya projekt är alltid roligt. Vi har haft workshops utanför New York. Nu har vi fått in en väldigt bra koreograf, det betyder mycket. Förhoppningsvis ska den ha premiär 2020.

Direkt efter premiären i Stockholm far Anders Albien till Hamburg. Där går hans Flashdance upp den 20 september.
– Det är helt och hållet min egen produktion. Jag har en medregissör som jobbar med den och efter premiären i Stockholm reser jag till Hamburg och tittar till den. Hamburg är världens tredje största musikalstad efter New York och London och många svenskar har jobbat där genom åren, säger Anders Albien.

Kanske är det dags att börja göra teaterresor till Hamburg?
– Ja, precis, säger Anders Albien.

×