Sedan hon första gången såg filmen West Side Story har Kitty Chan älskat West Side Story. Nu får hon ta sig an favoritrollen, Anita. Infällt: Kitty Chan som Gigi i Miss Saigon. Foto: Yvonne Erlandsson och Malin Arnesson /Malmö Opera
Sedan hon första gången såg filmen West Side Story har Kitty Chan älskat West Side Story. Nu får hon ta sig an favoritrollen, Anita. Nästa år är hon med i Matilda. Foto: Yvonne Erlandsson
Miss Saigon, Malmö Opera 130830
Pippin, Malmö Opera, 180118.

Äntligen får Kitty spela önskerollen

Malmö Operas publik har sett henne i bland annat Jesus Christ Superstar, Miss Saigon, Top Hat, Spelman och Pippin – och nu är det dags för Kitty Chan att kliva fram på scenen i en önskeroll. Hon gör Anita i West Side Story.
– Anita är en häftig kvinna, en normbrytare som går sin egen väg, säger Kitty Chan.

Det är precis tio år sedan som hon debuterade på Malmö Opera, som soulgirl i Jesus Christ Superstar. Och just den premiären har blivit ett minne för livet.
– Att komma ut på scenen när det var full salong, det var så mäktigt. Det minnet har etsat sig fast, säger Kitty Chan, som genom åren pendlat mellan scenerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och som trivs väldigt bra varje gång hon kommer till Malmö Opera.
Vi träffas i foajén i repetitionspaus och medan vi pratar passar Kitty på att äta en snabb lunch. Det är långa dagar och även i teaterns repsal är det varmt, men Kitty Chan stortrivs med jobbet.
– Malmö är lagom stort och det är nära till allt. Nu är också min sambo med i West Side Story, vilket gör att det känns extra roligt att vara här, vi älskar båda Malmö. Det känns som hemma! säger Kitty, som också kommer att vara med i musikalen Matilda nästa år och som även jobbat med barnen på Matildaskolan.

Kitty Chan växte upp i Trollhättan och hade länge siktet inställt på att bli ekonom. Men dansen lockade och när hon bad mamma om att få ta ett sabbatsår och prova på dans blev svaret ja.
– Jag blev förälskad i dansen och sökte till Balettakademin. En expojkvän rådde mig att testa musikal att det gick bra. Jag märkte att musikal är mitt forum.
2004 debuterade Kitty på Göteborgsoperan i Miss Saigon och i Göteborg blev hon kvar några år.
– Sedan kom jag till Malmö Opera och så började mitt liv som nomad! Det har varit en fin variation på roller och olika sorters uppdrag genom åren, säger hon.
Rollen som Anita sökte hon aktivt. 2013 var hon med i West Side Story, då i Ronny Danielssons regi när hon gjorde rollen som Consuela, en av tjejerna i Sharks.
– Jag ville göra Anita och när jag fick veta att den skulle upp i Malmö tänkte jag: ”nu eller aldrig! Nu satsar jag!” Jag har varit lite blyg tidigare, men efter att ha gått ett kompletteringsår i Stockholm kände jag att jag hade mer kött på benen för mitt skådespeleri.

Att göra just denna audition var kanske extra pirrigt.
– Det blir som ett kortdistanslopp. Men det var så fin stämning under audition, jag kände mig så trygg med regissören Kasper Holten med en gång.
Att rollen lockar beror dels på att det är en där man får visa hantverkets alla finesser i sång, dans och skådespeleri.
– Det finns få sådana roller där man ska balansera och jonglera allt. I mitt tycke är West Side Story också den ultimata musikalen, det är ju Shakespeares Romeo och Julia i grunden och det är Bernsteins musik. och Anita är en häftig kvinna som går sina egna väger. En normbrytare,
Anita är puertorican, men låter inte sitt ursprung begränsa henne på något sätt.
– Hon bryr sig inte. Hon tar för sig. Jag har också en dubbel identitet så jag tror jag vet hur hon känner sig. Jag hade velat träffa henne idag.
Repetitionerna har pågått i två veckor när vi möts och Kitty Chan stortrivs i sammanhanget.
– Regissören har en öppen bild när det gäller hur man berättar historien. Han är trogen kärnan men har moderna vinklar när han går in i arbetet. Könsrollerna är annorlunda. Koreografen blandar flera stilar, både originalets jazzbalett och hiphop. Vi har jättefina kostymer och scenografin – jag har bara sett modellen – men den är häftig. Det blir mycket klättra upp och ner …

Den 31 augusti är det premiär, så repetitionstiden är inte så lång.
– Men vi får vara länge på scenen och det är bra, vi behöver tid att jobba ihop oss med den här scenografin, säger Kitty Chan, som själv förberett sig länge inför repetitionsstarten.
Men så är det ju också drömrollen som väntar.
– Jag har dansat mycket och tränat mycket. Och så fort jag fick manus var jag bara tvungen att öppna det och kolla! säger Kitty Chan innan hon försvinner in till repetitionerna igen.

×