Romeo&Julia-kören framträder med Fredmans Begravning i Lund ikväll. Foto: Jan-Olav Wedin

Annorlunda kör tolkar Bellman

Dramatenprojektet Romeo & Julia-kören framträder med sin Bellmanföreställning Fredmans begravning både som del av Lunds stads sommarprogram Sommarlund 30 juni och under Musik i Kullabygden söndag 1 juli.

Vad är egentligen Romeo & Julia-kören och vad kan man förvänta sig av en föreställning? De är en kör som inte alltid är en kör, en teaterföreställning som inte är vanlig teater och musik som inte är en konsert. En dansande, sjungande, skådespelande kör.
Att konceptet är svårt att genrebestämma kan skapa förvirring bland publiken ibland, konstaterar ensemblemedlemmen Mia Ternström muntert.
– Men det här är ju ingen kör? De står ju inte där med notpapper i matchande kläder!

Kören bildades för att medverka i en Dramatenföreställning av William Shakespeares Romeo och Julia. Den fortsatte existera och fick ett liv bortom Shakespeare. Romeo & Julia-kören har nu varit verksam i 27 år, turnerat runt Sverige och ute i världen och utvecklar hela tiden konceptet. Kören har ett imponerande cv, som bland annat omfattar fem Nobelmiddagar och kronprinsessan Victorias bröllop 2010.
– Vi började med det här innan det blivit vanligt med gränsöverskridande projekt, sådana som Mamma Mia till exempel. Vi har 27 års erfarenhet av att göra något helt eget, säger Mia Ternström.

På Krapperup är de nästan full styrka, medan Lundapubliken får se ett slags ”mikroversion” med fyra artister. Att kunna anpassa föreställningen efter omständigheterna och arrangörens plånbok är en viktigt del av Romeo & Julia-körens koncept. De arbetar med ett antal föreställningar som kan växa och krympa efter behov.
– Tyvärr är det snålt med resurser på många håll i kulturvärlden och det är viktigt för oss att man ska ha råd att bjuda in oss ändå.

Konceptet för körens verksamhet kanske kan sammanfattas som ”skönhet”. Det är viktigt att det som sker ska vara vackert.
– Man ska känna rysningar av välbehag, både av den vackra musiken och av det som sker på scenen, säger Mia Ternström.
Inget ska skava när publiken möter musiken och scenbilden.
– Det ska vara en helgjuten visuell upplevelse. Ibland tittar vi på saker på scenen och inser ”nej, den där måste bort!”

De har hjälp av Dramaten i jakten på scenisk skönhet.
– Alla våra kostymer sys av teaterns kostymateljé. Det är också en del av upplevelsen.
Körens ovanliga sätt att jobba ger många möjligheter.
– Vi jobbar med en konstnärlig ledare (Benoît Malmberg, reds. anm.) som är respektlös, vilket är roligt. Andra utgår ifrån att materialet måste behandlas på ett visst sätt och begränsas i formatet. Det slipper vi, och kan improvisera. Vi har ett högt förtroende för vår publik, säger Mia Ternström.

Humor är en viktig del av det Romeo & Julia-kören gör.
– Vi tangerar ofta burlesk humor och försöker skapa en balans mellan det och ett allvar i våra föreställningar.
Även det händer ihop med tanken om skönhet.
– Att skratta öppnar hjärtat så att skönheten lättare kan komma in, säger Mia Ternström.

Så varför blev det Bellman den här gången?
– Vi har jobbat mycket med tidig musik, som inte många känner igen här. Folk i Frankrike och Italien är mer bekanta med madrigaler och sådant vi har sjungit. Sedan gick vi in på artonhundratalet. Vi kände att vi hade sjuttonhundratalet kvar att tackla. Och varför inte ge sig på en jätte den här gången? säger Mia Ternström.

×