Mephisto, spelad av Tor Lind.
Ängeln Seraphine spelas av Teresia Bokor.
Linnea Andreassen spelar ateisten.
Hanna Fritzons karaktär har mördat både sin make och sin älskare.
Bente Rolandsdotter står för kostym och scenografin som är en modern tolkning av Hieronymus Boschs bildvärld. Foto: Matilda Arborelius
Bente Rolandsdotter står för kostym och scenografin som är en modern tolkning av Hieronymus Boschs bildvärld. Foto: Matilda Arborelius

En förvandlad Djävul tar över borggården

En deprimerad ängel, en tvivlande Mephisto, en ateistisk feminist och en mördare. Det är de figurer publiken kommer att få möta på Malmöhus borggård i Sverigepremiären av den absurda operan Förvandlingar i helvetet – en opera som med inslag av jazz, kabaré och fars närmast kan beskrivas som en krogopera.

Förvandlingar i helvetet:
I rollerna:
Tor Lind – Mephisto
Hanna Fritzson – Mördaren
Linnea Andreassen – Ateisten
Teresia Bokor – Seraphine
Kostym och scenografi: Bente Rolandsdotter
Premiär 29 juni kl 19.00
Spelas 30 juni kl 19.00 och 1 juli kl 16.00 på Malmöhus borggård.
Evenemanget är gratis
På premiärdagen den 29 juni hålls även en introduktion till föreställningen kl 18.00 på Restaurang Wega (på Borggården) av Ditte Hammar och Bente Rolandsdotter.
Upphovspersoner:
Musik: Isabelle Aboulker
Libretto: Jean-Pierre Vaguer
Svensk översättning: Ditte Hammar

Mephisto, halvnaken och iklädd horn, möter tvivlens alla kval. Samtidigt gungar en ateist och en mördaren gungbräda på helvetets våg. Den 45 minuter långa sommaroperan Förvandlingar i helvetet kommer att spelas upp utan scen och kuliss på borggården.
För regin står Ditte Hammar, som även är aktuell med filmen Stämband av stål om Birgit Nilsson.
– Det är en väldigt rolig och komisk opera men innehåller också ganska mycket allvar. Det är en djävul som torterat folk i tusentals år och känner att han är trött på det, han har en liten livskris. Han ska försöka bli en god människa men blir hela tiden avbruten av massa personer som dött.
I helvetet dyker det upp en kvinna som har mördat både sin make och sin älskare.
– Hon är satanist och tycker att det ska bli jättekul att komma till helvetet. Hon letar efter djävulen men tror honom inte när han säger att det är han. Han har ju blivit så snäll.
Därpå kommer det en ateist som varken tror på gud eller djävulen och som in i det längsta förnekar att hon hamnat i helvetet.
– Djävulen försöker omvända dem båda men lyckas inte. Han blir förstörd och börjar be till Gud.
När djävulen vänder sig till Gud dyker ängeln Seraphine upp. Hon är botanist i himlen och letar nu efter Johannesört, en växt som bara växer i helvetet.
– Johannesört är bra mot depression så vi undrar om hon kanske är lite deprimerad, säger Ditte Hammar.
Väl i helvetet träffar Seraphine Mephisto.
– Han är också väldigt trädgårdsintresserad, så de blir jättekära.
Samtidigt förälskar sig ateisten och satanisten i varandra.
– En av dem har mördat och en har knarkat, de har båda levt väldigt destruktiva liv. Efter döden kan de äntligen finna den äkta kärleken hos varandra och komma ut som lesbiska. Det är väldigt vackert och samtidigt lite knäppt, konstaterar Ditte Hammar.
Ensemblen har repeterat sedan 28 maj och det är första gången som operan, skriven av fransyskan Isabelle Aboulker, sätts upp i Sverige. Regissören Ditte Hammar tillhör gruppen Den andra operan, en grupp som bara jobbar med operor av kvinnor.
– Vi har skannat av musikhistorien och hittat många spännande verk. Den här låg på min tio i topp-lista, säger hon och berättar att hon fastnade för den ovanliga handlingen och de ovanliga rollerna.

I opera är det ofta lite stereotypt, med en heterosexuell relation och att kvinnan dör i slutet. Här är alla redan döda, säger hon med ett skratt.
Musiken växlar snabbt mellan en rad olika genrer, däribland kabaré och jazz.
– Det är inte en klassisk opera utan mer en krogopera. Det är verkligen många olika genrer som kommer in. Det är inte alls knepig musik och det gillar jag. Man måste inte vara en operaexpert för att ta till sig musiken.

Vad är temat i operan?
– Det som jag tagit fasta på är relationerna mellan människor. Alla fyra söker en relation, alla fyra är ensamma själar. De lesbiska kvinnorna lyckas ta sig ur sina destruktiva mönster och hitta varandra.
Djävulen och ängeln vill också hitta kärleken men har det lite svårare
– De är så fast i sina roller, och det tänker jag kan gälla alla människor, man har sina inrutade mönster. Det är handlingen för mig, försök till relationer som lyckas eller misslyckas.
Teresia Bokor är sopran och spelar rollen som ängeln Seraphine.
– Det är skitcoolt att få den här utmaningen att spela på borggården. Jag har gjort utomhusopera förut och när man kommer ut blir det en annan grej. Man måste ta in hela huset. Det är den största utmaningen, och att det är väldigt kort reptid. Min roll är med i mitten en ganska kort stund, och man ska förmedla så många olika saker. Det gudomliga, det mänskliga, leta efter kärlek och få nej. Sångligt ligger ett parti jättehögt, sedan kommer ett lägre och nästan lite melodiöst poppigt, säger hon.
De snabba svängarna mellan musikstilar gör repetitionerna intensiva.
– Man blir rätt trött, man ska slängas mellan olika genrer och förena det. Man smälter samman i en konstform som vi börjar hitta nu.
Förvandlingar i helvetet är en del av Sommarscen Malmö och spelas vid tre tillfällen på borggården.
– Det är ett unikt tillfälle, och häftigt att spela på en plats med så mycket historia Man kan ju tänka sig att om det finns en djävul så skulle han kunna bo under slottet, säger Ditte Hammar med ett skratt.

Förvandlingar i helvetet:
I rollerna:
Tor Lind – Mephisto
Hanna Fritzson – Mördaren
Linnea Andreassen – Ateisten
Teresia Bokor – Seraphine
Kostym och scenografi: Bente Rolandsdotter
Premiär 29 juni kl 19.00
Spelas 30 juni kl 19.00 och 1 juli kl 16.00 på Malmöhus borggård.
Evenemanget är gratis
På premiärdagen den 29 juni hålls även en introduktion till föreställningen kl 18.00 på Restaurang Wega (på Borggården) av Ditte Hammar och Bente Rolandsdotter.
Upphovspersoner:
Musik: Isabelle Aboulker
Libretto: Jean-Pierre Vaguer
Svensk översättning: Ditte Hammar

×