Rickard Söderberg som adelsmannen Gabriel von Eisenstein och Laine Quist som marskalkinnan Rosalinda. Foto: Andreas Paulsson

Läderlappen snart premiärklar

I år spelar Kammaropera Syd Johann Strauss II:s populära operett Läderlappen på Ystads Teater.
Handlingen har flyttats till slutet av sjuttonhundratalet – en av Sveriges kulturella guldåldrar, då Stockholm hyllades av Voltaire som den främsta kulturstaden i Europa, näst Paris. På fredag, 29 juni, är det premiär

Speldatum:
Läderlappem har premiär på Ystads teater fredag 29/6 och spelas totalt vid 12 tillfällen på teatern. Sista föreställningen är söndag 8/7.

Att flytta operetten till 1700-talet – varför gör man så mot sig själv som en mindre teatersällskap med begränsade resurser?
– Jo, visst tänker man lite så ibland när man sitter där bland perukerna och det där skitiga sminket de hade då!, säger operasångaren Rickard Söderberg lyckligt.
Förklaringen är enkel.
– Det är så roligt! 1700-talet är ett vilt och vansinnigt århundrade. Vi ville göra något vilt och vansinnigt, helt enkelt.

Rickard Söderberg är tillsammans med bland andra operasångarna Laine Quist och Jonas Samuelsson de drivande bakom den fria gruppen Kammaropera Syd som startade sin verksamhet 2011. Han menar att orsaken till sommarens uppssättning också är att hela ensemblen fått större självförtroende.
– Vi har möjlighet att spänna musklerna mer den här gången. Vi har bättre resurser och mer självtroende. Allt är lite mer ”pimpat och trimmat”.
Läderlappen är den hittills största satsningen för Kammaropera Syd.
– Det blir mer av allt. Det är 24 fullblodssångare på scenen och en hel salongsorkester på fjorton personer, med harpa och allt, säger Söderberg.

Det är inte bara kostymer och peruker som är 1700-tal i Läderlappen. Även handlingen är modifierad och tidstypisk. Sångarna går på maskeradbal i Kammaropera Syds tappning. Som vi vet från historien kan vad som helst hända på en maskeradbal.
– Grundstoryn är kvar. Hemma hos Eisensteins får personalen också ta plats. Vi försöker fånga tiden och tidsandan, med pottömmerskor och sjuttonhundratalets syn på hälsa. Om du har ont i benet ska det sågas av, berättar Rickard Söderberg
Operettens talroll är borttagen i den här versionen och ersatt av fler sångarroller, som får lägga till Strauss-örhängen.
– Men alla hits är med! lovar han.

Rickard Söderberg menar att det följer traditionen att blanda, låna och ge.
– Strauss kunde göra potpurrier av sina egna potpurrier. Vi gör detsamma och lånar in gräddan av sångerna.
Söderberg arbetar sin vana trogen också med det idémässiga innehållet.
– Mycket av mitt arbete är att med blåslampa städa ut den mossigaste skiten. Visst, det finns gubbsjuka gubbar kvar, men bara så många som det behövs för att diskutera och problematisera.
Som vanligt tänker Rickrad Söderberg också på jämställdhet och på ett queerperspektiv i föreställningen. Publiken är van vid att se normerna ifrågasättas på scenen, menar han.
– Publiken är på vår sida i detta, de fattar vad vi håller på med och att vi gör detta med och av kärlek. Det fattar att det inte bara handlar om queer, utan att det finns en vidare tanke med detta och med nya perspektiv.

Kammaropera Syd kan inte alltid betala de löner som sångare av den här kalibern brukar få och repetitionstiden är kort. Ändå kommer artisterna gärna.
– Detta är i princip ett operakollo, ett sommarläger för operasångare, där de får komma hem till Sverige under sommarveckorna och bara njuta.
Söderberg är visserligen konstnärlig ledare, men poängterar att det är gott humör och ensemblespel som håller ihop projektet.
– Snälla, framhäv mina medspelare också, så det inte bara blir ”Rickard, Rickard,Rickard”, det blir så tröttsamt, säger han
Han menar att det också kan finnas fördelar med att ha mindre resurser.
– Det tvingar oss att vara väldigt kreativa. Det finns absolut en frihet i det också, att man har vad man har och måste vara uppfinningsrik med det.

Rickard Söderberg tror att många tycker det är roligt att variera sin kanske mycket seriösa sångarvardag med att spela den här typen av komedi.
– Bra fars är fantastiskt. Vi jobbar jättemycket med timing när när spelar, säger han.
För att allt ska gå ihop krävs det ordentlig scenvana.
– Alla är überproffs, annars skulle det inte gå med två och en halv veckas repetitionstid. Och det bidrar att det är kul som fan. Eller förlåt, kul som sjutton, man får inte svära i tidningen, säger Söderberg, som menar att sångarna tycker att glädjen och entusiasmen kompenserar för att de inte kan betala bra.

Söderberg säger att intresset för operett ökar och tror att den trenden kommer att fortsätta.
– Jag hoppas att folk upptäcker vilken underbar konstform det är. Operett kan vara fantastiskt och kräver de bästa operasångarna om det ska bli bra. Det finns lite fördomar om det, men de ska vi avskaffa!
Läderlappen med Kammaropera Syd har premiär 29 juni på Ystad teater. I rollerna syns förutom Rickard Söderberg bland andra Laine Quist och Susanne Resmark.

Speldatum:
Läderlappem har premiär på Ystads teater fredag 29/6 och spelas totalt vid 12 tillfällen på teatern. Sista föreställningen är söndag 8/7.

×