Kabaréartisten Amanda Propp (Birgitta Rydberg) får betjänten Herman (Robert Rydberg) på fall. Foto: Mikael Lindell Bohlin
Fredrik Dolk, Eva Rydberg, Mia Poppe och Anders Johansson. Foto: Mikael Lindell Bohlin
Anders Johansson som professor Palm. Foto: Mikael Lindell Bohlin

Kul och kärleksfull familjefest

Recension

teater
Fars lilla tös
Fars av Arnold och Bach i bearbetning av Sven Melander och Mikael Neumann
Medverkande Eva Rydberg, Mia Poppe, Kalle Rydberg, Anna Norberg, Robert Rydberg, Fredrik Dolk med flera.
Musikarrangemang: Björn Claeson
Kostym: Birgit Mårtensson, Görel Engstrand, Karin Ericsson
Scenografi: Ingemar Wiberg/Emanuel Petersson
Mask och peruk: Bodil Fagerberg
Koreografi: Robert Dröse
Regi: Anders Aldgård
Premiär på Fredriksdalsteatern den 15 juni 2018
ppppp

Fars lilla tös är en farsklassiker av det gamla virket, här uppfräschad och lite lagom moderniserad (det är ju trots allt 1920-tal i Hälsingborg) med lätt handlag och sinne för detaljer. Vi får möta den virrige professor Palm som en morgon får ett brev där det avslöjas att ett barn i hans första äktenskap är på väg för att leta upp honom. Eftersom detta sker på bröllopsdagen han glömt ska professorn med sin gode vän advokat Wilhelm Walls hjälp försöka trolla bort barnet som visar sig vara kabaréartist med stor förmåga att förvandla sig. I handlingen vävs in en författare som inte är den någon tror och ett par svärföräldrar som visar sig ha oanade sidor.

Och nu kan ni glömma handlingen – bättre än att försöka hänga med i alla förvecklingar där det inte finns särskilt många trådar som håller till slutet är det att bara att hänga på skratt-tråden. Den löper stark rakt igenom det hela, från det att teaterchef Rydberg gör entré och undrar vad man ska i Eslöv att göra och hur kul det är att få en far i julklapp? Eva levererar som bara hon kan och det är bara att ge sig för denna suveräna konstnär i komik också i den lite mindre – men dock utbyggda – rollen som Matilda Cederstam, officershustru med räv bakom örat. Fredrik Dolk och Eva Rydberg är ett strävsamt teaterpar och Dolk sätter också sin Rutger Cederstam med stram ackuratess. Han tar vara på det finstilta och gestaltar en typisk man av sin tid och sitt skrå.

Den glömske professorn spelas av Anders Johansson , perfekt trovärdig i rollen som virrpanna med kalufsen i luften och orden halvvägs ut ur munnen, fysiskt kul gestaltad dessutom och extremt böjlig i knäna. Professorns fru Emelie Palm spelas av Mia Poppe, som gör den enda ”vanliga människan” i pjäsen och blir ett slags ankare kring vilket allt snurrar. Kalle Rydberg gör mycket av den påhittige advokaten och hans och Anders Johanssons nummer när de beskriver den korte, långe, tjocke, smale författaren de ska träffa är en höjdare. Den som egentligen vet mer än hon säger är Hilma Bengtsson, gestaltad av Anna Norberg som debuterar på scenen och som uppenbarligen hör hemma där. Hennes femme fatale får alla på fall, dock inte den hårt prövade betjänten Herman, Robert Rydberg, som genast fastnar för Amanda Propp.

Och det är förstås hon, Birgitta Rydberg, som är kvällens stora stjärna i samma roll som Eva Rydberg gjorde för 19 år sedan. Birgitta gör en explosiv entré med långt över hundra procent energi när hon som Amanda Propp drar in hos professorn med sitt kabarégäng. Hon slår knock på publiken med sång och dans. Denna helskärpta komedienne drar ner skrattsalvor som storätande och drickande buske, engelsman och danska och det blir en läcker final på första akten när hon tillsammans med sina syngepiger och dito pojkar dansar ut. Överlag bidrar den sex personer starka sång- och dansesemblen med mycket härliga nummer.

Andra akten innehåller också några alldeles speciella nummer och det framgår än mer vilka tankebanor gänget på och bakom scenen med regissör Anders Aldgård vid kontrollpanelen vill styra in oss på, vad de vill berätta för just oss just det här jubileumsåret. För det är ju inte farsen i sig som är huvudnumret och poängen i den här föreställningen. Fars lilla tös med sina trådar ner i teatermyllan på Fredriksdal ger en möjlighet att fira just den här platsen och dess historia och just de här människorna, generationerna på scenen då och nu mellan bokhäckarna. Vi i publiken är inkluderade, vi bjuds in till en kärleksfull familjefest med höjdpunkter som mor och dotter-dansen i sann buskisanda – Eva och Birgitta i ett otroligt roligt nummer – och äkta parets fina kärleksmedley – ett härligt sång- och dansnummer med Birgitta och Robert Rydberg.

Här får man vara med om att fira ett stycke teaterhistoria. Det känns lite nostalgiskt med trådarna som löper in i framtiden och rötterna som går ner i det förflutna, men nu är det nu. Nu skrattar vi.

teater
Fars lilla tös
Fars av Arnold och Bach i bearbetning av Sven Melander och Mikael Neumann
Medverkande Eva Rydberg, Mia Poppe, Kalle Rydberg, Anna Norberg, Robert Rydberg, Fredrik Dolk med flera.
Musikarrangemang: Björn Claeson
Kostym: Birgit Mårtensson, Görel Engstrand, Karin Ericsson
Scenografi: Ingemar Wiberg/Emanuel Petersson
Mask och peruk: Bodil Fagerberg
Koreografi: Robert Dröse
Regi: Anders Aldgård
Premiär på Fredriksdalsteatern den 15 juni 2018
ppppp

×