Samira Alm trivs hemma i Malmö, men har också funnit sig tillrätta i Fredericia i Danmark. Foto: Yvonne Erlandsson
En ledig dag hemma i Malmö - det blir inte så många eftersom det är ett tufft spelschema på Fredericia teater. Foto: Yvonne Erlandsson
En scen ur The Prince of Egypt - Samira Alm i centrum. Foto: Søren Malmose
Chicago på Det Ny Teater i Köpenhamn är en av produktionerna Samira Alm varit med i. Foto: Miklos Szabo
Annie get your gun på Det Ny Teater är en annan. Foto: Foto: Miklos Szabo
En ledig dag hemma i Malmö - det blir inte så många eftersom det är ett tufft spelschema på Fredericia teater. Foto: Yvonne Erlandsson

Skånsk artist i världspremiär

För snart tio år sedan gick Samira Alm ut som färdigkläckt musikalartist från Performing Arts School i Göteborg och sedan dess har man kunnat se henne på scener både hemma i Malmö, runtom i Sverige och i Danmark.
Just nu medverkar hon i The Prince of Egypt i danska Fredericia, där hon spelar Jocheved, Moses mamma.

I april var det världspremiär på Fredericia teater för musikalen som spelas både på engelska och danska. Den lilla danska teatern har låtit tala om sig och fått stor uppmärksamhet för sina uppsättningar. Deras version av Ringaren i Notre Dame hyllades av recensenter och publik och har nu plockats upp av Göteborgsoperan. Efter avslutad spelperiod i Fredericia brukar produktionerna gå vidare till Köpenhamn och det kommer även Prinsen av Egypten att göra, dock först nästa sommar.
Samira Alm gick musikklass på Augustenborg och Heleneholmsgymnasiet i Malmö. Hon tog sig vidare till musikteaterskolan i Bjärnum innan hon avslutade sin utbildning i Göteborg. Yrkesvalet föll sig naturligt för Samira, som kommer från en musikerfamilj. Systern Angelica Alm var i flera år huspianist i Så ska det låta och de båda har gjort mycket konserter tillsammans. Morfar hade orkester och spelade i folkparkerna och mamma och moster har spelat i ett popband som turnerat runt i Europa.
– Det är väldigt roligt att ha allt det där i bagaget och när vi ses blir det alltid sång och musik, säger Samira Alm.

Dansen spelar också en stor roll i hennes liv.
– För mig har det alltid varit naturligt att sjunga och dansa, så därför har det blivit mycket musikal. Men jag vill också ha den där öppenheten att kunna röra mig mellan olika områden. Det är en process hela tiden och om jag slutar utvecklas känns det inte bra. Även om jag är i spelperioder gör jag ibland andra saker, bland annat modell- och reklamjobb, säger hon.
I Malmö har publiken kunnat se henne bland annat i Vi gör en opera på Malmö Operas stora scen, men de senaste åren har hon arbetat mycket i Danmark och har varit med i bland annat Chicago och Annie Get Your Gun på Det Ny Teater.
– Det har varit roligt att komma in i språket, det var bara att kasta sig ut i det. Och nu när jag väl har lärt mig danska har det resulterat i att jag fått fler jobb.
När hon fick höra talas om att The Prince of Egypt skulle komma till Fredericia sökte hon sig dit. Att få tillfälle att vara med i en världspremiär och att arbeta med självaste musikalkompositören Stephen Schwartz och hans son Scott Schwartz som regissör lockade.
– Jag var på audition och fick rollen. Det är roligt att få göra något annat än det klassiska som man är van vid och här får jag sjunga en del i Mellanöstern-stil. Stephen Schwartz har varit med från första början och har ändrat och skrivit om under tiden som vi har arbetat. Han har verkligen sett till allas bästa – och nu är det det som gäller.

Samira tycker om budskapet i musikalen, som handlar om två unga män, sonen till den egyptiske faraon och en son till hebreiska slavar som växer upp tillsammans som bröder.
– För mig har den också ett nutida budskap med tanke på allt som händer i världen. Jag försöker varje kväll på scenen tänka på att detta inte bara är något som hände då. Det känns viktigt att ge en eftertanke till publiken som går därifrån. Men trots att Prinsen av Egypten är en seriös musikal har den också mycket humor, det ville Scott Schwartz ha med för att lätta upp.
Under arbetet med musikalen fick alla deltagare dela med sig av egna historier, berätta om sitt ursprung och vad man trodde på.
– Det blev som en terapicirkel. Varje kväll innan jag går in och öppnar med min solosång försöker jag bära med mig historierna som folk berättade och känna dem i det, säger Samira Alm, som själv hade mycket att berätta.
– Min pappa är från Egypten så när jag var yngre och såg filmen tänkte jag mycket på mitt ursprung. Jag är född och uppväxt i Sverige och kände inte så stark anknytning till Egypten, men tyckte det var spännande att se filmen. Min mormor kom från Polen till Sverige efter andra världskriget, hon blev räddad av Röda korset. Hon var inte judinna men satt ändå i koncentrationsläger. När hon kom till Sverige träffade hon morfar genom att han spelade på ett flyktingboende som Röda korset hade. Det var musiken som fick henne att kunna leva och känna något igen. Det känns fint att knyta ihop säcken på detta sättet, säger Samira Alm.
Mormor och morfar är borta nu.
– Men jag hade ett fint ögonblick på scenen på premiärkvällen när jag kände hennes härliga energi och att hon var med mig.
Prinsen av Egypten spelas både på engelska och danska.
– Det är spännande. När vi spelar på engelska på fredagarna måste man tänka till och ställa om hjärnan. Också stilmässigt och sångtekniskt är det annorlunda med helt andra vokaler.
Till den 10 juni spelas Prinsen av Egypten och sedan kommer den till Det Kongelige i Köpenhamn sommaren 2019. Ett långt uppehåll.
– Men vi kommer att ha en liten kort och intensiv repetitionsperiod innan dess. Och det blir kul att spela på Det Kongelige. Då kan jag ju bo hemma i Malmö! säger Samira Alm.

×