1,4 miljoner människor saknar lokal konsumentvägledning och många vet inte hur de skall ta tillvara sina rättigheter.

Stärk konsumenterna

Nu får det vara nog. Det räcker med nedskärningar inom kommunal konsumentvägledning. I höst är det val, och nu är det dags att kräva besked från våra politiker vad de tänker göra åt att fler än 1,4 miljoner i Sverige nu saknar lokalt stöd som konsumenter – en viktig del för en rättvis marknad, där konsumenter både ska kunna ta medvetna beslut och få rätt rådgivning i en tvist.
Dagens konsumenter ställs i dag inför ett antal olika utmaningar. Allt från ohederliga erbjudande om ”gratis” produkter som visar sig vara långa abonnemang och bedrägliga telefonförsäljare med tjänster som inte behövs, till ett rejält kunskapsunderläge kring nya och komplicerade tjänster, där betänketiden ofta är för kort. Inte helt oväntat går vissa affärer snett. Konsumentvägledning finns fortfarande på de flesta håll men nedskärningarna går alarmerande fort.
I nuläget saknar 55 av landets 290 kommuner konsumentvägledning, Det är 13 kommuner fler än förra året och 37 fler än 2014, året innan Konsumentverkets tjänst Hallå Konsument startade. En utveckling som många befarade skulle bli en följd av den nya nationella tjänsten.

Tredje sämst, räknat i andel kommuner, kommer Skåne län där över 300 000 invånare i 7 av 17 kommuner är helt utan lokal konsumentvägledning. Att stora städer såsom Lund och Kristianstad saknar detta är inget annat än en skandal. Det kan löna sig att satsa på konsumentvägledning visar Konsumentverkets undersökning ”Konsumentskada i Sverige Underlag till rapporten 2018:2”. Enligt undersökningen kostar misslyckade köp av varor och tjänster svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Den samlade konsumentskadan blir ungefär 7 000 kronor per vuxen person och år. Detta motsvarar enligt En annan undersökning, gjord 2017 av Konsument Jönköping, visade att de som under det året fick hjälp av dem tillsammans sparade 1,2 miljoner kronor. Detta är inte problem som drabbar några få utan Konsumentverkets undersökning visar att tre av fyra personer köpt varor och tjänster som av olika skäl inte motsvarar förväntningarna. Dessutom vet fyra av fem inte hur länge man kan klaga på en trasig vara, sju av tio vet inte vad de har rätt till när de ska klaga och varannan vet inte hur lång ångerrätt man har när man handlar på nätet., enligt samma siffror. Tyvärr är det inte ovanligt att det som en konsument försökt med i månader kan lösas genom ett telefonsamtal från en påläst och kunnig konsumentvägledare.

En förutsättning för detta är en konsumentvägledning som du kan besöka och att ha återkommande kontakt med samma konsumentvägledare som har möjlighet att sätta sig in i ditt ärende, hjälpa dig att formulera dina problem liksom dina krav. Tillgång till oberoende och lokalt förankrad konsumentvägledning är något som borde vara en demokratisk rättighet.

Dagens fråga

Tänker du rösta i riksdagsvalet?

  • Ja,det är klart jag ska. (91%, 1 125 Röster)
  • Har inte bestämt mig än. (5%, 58 Röster)
  • Nej. (5%, 57 Röster)

Antal röster: 1 240

Loading ... Loading ...
×