Liberalerna kräver en kriskommission som ska ta fram en plan för hur tågkaoset i Skåne ska lösas. Nyligen låg all tågtrafik i Skåne nere i flera timmar, vilket drabbade 100 000-tals resenärer. Arkivbild

Skånepolitiker vill ha kriskommission

Skåne Den senaste tidens tågkaos i Skåne ger omfattande konsekvenser för tiotusentals resenärer.
Nu kräver Liberalerna att en kriskommission skapas för att ta fram en plan för hur kaoset ska upphöra.

– I förra veckan stod all tågtrafik i Skåne still under flera timmar på grund av ett elfel utanför Lund. Närmare 100 000 tågresenärer blev strandade på stillastående tåg och perronger över hela Skåne. Problem med nedrivna kontaktledningar och andra fel är återkommande och skapar stora problem för våra pendlare, säger Cristina Glad (L) andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Efter förra veckans totala kaos med stillastående tåg och totalstopp på motorvägen utanför Landskrona i flera timmar med följd att trafiksituationen lamslogs helt, röt Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson till mot Trafikverket och krävde svar om hur de tänker lösa problemet.
Svaret blev att tågtrafiken i stort sett fungerar bra.
– Ett oacceptabelt och orimligt svar. Både kollektivtrafiknämnden och regionstyrelsen har tagit initiativ årligen om att problemen med tågtrafikens infrastruktur måste lösas. Men inget händer. I fjor bad vi Myndigheten för Säkerhet och Beredskap, MSB, att titta på de här frågorna, men hittills har inget hänt. Därför är det läge för att tillsätta en kriskommission, förklarar Cristina Glad.

Initiativärendet, som lämnades in på onsdagen, föreslår att regiondirektören får i uppdrag att skapa en kriskommission med ansvariga myndigheter, som tar fram en plan för hur tågkaoset i Skåne ska upphöra och hur samhällsviktiga funktioner upprätthålls i den skånska infrastrukturen.
Cristina Glad, och många andra politiker i Skåne anser att staten och regeringen inte bryr sig om Skåne.
– Så fort det händer något i Stockholm så blir det en riksangelägenhet. Det är ytterst sällan att problem i Skåne uppmärksammas på samma sätt, säger Cristina Glad.
Hon har tidigare begärt att Trafikverket ska ta fram statistik över incidenter i tågtrafiken i Stockholm och i Skåne för att få en jämförelse hur dessa hanteras.
– Men svaret är att det kan de inte ta fram, säger Cristina Glad.

Från politiskt håll i Skåne är man bekymrade och frustrerade över att skåningarnas förtroende för kollektivtrafiken är kört i botten.
– Vi har varnat för den eskalerande situationen i skånsk infrastruktur tidigare. Nu har situationen nått nya värre proportioner. Det kräver handling. Det är viktigt att poängtera att eftersom järnvägens underhåll och utbyggnad är en statlig angelägenhet och att det därför är staten som fallerar i sina åtaganden och i sitt ansvar. Till dess måste Region Skåne göra sitt för att vända kaoset, poängterar Gilbert Tribo, liberal gruppledare i Region Skåne.

Ur ett skånskt pendlarperspektiv är det prio ett att sträckan Lund-Hässleholm får ett dubbelspår till så snabbt som möjligt och att enkelspåriga sträckor, som Kristianstad-Helsingborg, får dubbelspår.
– De rödgrönas förslag att lägga hundratals miljarder på snabba tåg mellan Stockholm och Malmö riskerar att äta upp de pengar som behövs till underhåll av den järnväg som finns i dag. Konsekvenserna för tågpendlingen i Skåne blir mycket omfattande. Den järnväg som finns nu måste rustas upp och byggas ut. Vi prioriterar skånsk kollektivtrafik framför snabbare tåg till Stockholm, säger Cristina Glad.

Dagens fråga

Kommer Sverige att ta VM-guld i fotboll i år?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Tv

×