Oslo 20180306.Erik Poppe, filmregissør er norsk manusforfatter, filmfotograf, fotograf og regissør. I disse dager har filmen om Utøya premiere.Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix / TT / kod 20520
Den norska regissören Erik Poppe besöker Sverige i samband med premiären av hans film Utøya 22 juli.Foto: Anders Wiklund / TT / kod 10040
Director Erik Poppe, left, and actress Andrea Berntzen arrive for the screening of the film ”Utoya 22. Juli” ( U - July 22) during the 68th edition of the International Film Festival ’Berlinale’, in Berlin, Germany, Monday, Feb. 19, 2018. (Joerg Carstensen/dpa via AP)
The cast of the film "Utoya 22. Juli" ( U - July 22) with director Erik Poppe, center, and actress Andrea Berntzen, center right in red, arrive for the screening of the film during the 68th edition of the International Film Festival Berlin, Berlinale, in Berlin, Germany, Monday, Feb. 19, 2018. (AP Photo/Markus Schreiber)

”Den svåraste film jag gjort”

I en enda tagning följer den norska filmen Utøya 22 juli huvudpersonen Kaja minut för minut under Anders Bering Breiviks terrorattentat mot norska Arbeiderpartiets ungdomsförbunds läger på Utøya.
– Många av de överlevande från Utøya har varit med under filmprocessen och när man har sett deras ansikte varje morgon vet man att det här är för deras skull, för att få deras historia berättad så noga som möjligt, säger filmens regissören Erik Poppe.

Fler kommande filmatiseringar kring terrorattentatet den 22 juli i oslo och på Utöya:
Den brittiska regissören Paul Greengrass (som tidigare gjort filmer om verkliga händelser som Oscarsnominerade United 93 om terrorattackerna i USA 2001 och Bloody sunday) gör en spelfilm för Netflix baserad på den norska journalisten Åsne Seierstads bok En av oss: En berättelse om Norge, som är ett kronologiskt porträtt av Breivik. Filminspelningen startade i höstas. Norska NRK inleder i april inspelningen av en tv-serie om terrorn, i regi av Pål Sletaune och skapad av honom och hans fru Sara Sleutaunen. Serien ska handla om människor som genom sitt arbete blev berörda av terrorattentaten. Planerad premiär är under 2019. I år planeras också premiär för dokumentärfilmen Reconstructing Utøya. I filmen visar, i en serie rekonstruktioner fem överlevare från terrordådet på Utøya vad som hände dem och hur de överlevde. Filmen regisseras av svenska Carl Javér

I dag är det premiär för den norska spelfilmen Utøya 22 juli i regi av Erik Poppe och med tidigare helt okända Andrea Berntzen i huvudrollen som Kaja.
Filmen är baserad på intervjuer med mer än fyrtio av de överlevande ungdomarna från Utøya. Utifrån deras berättelser har Poppe sedan skapat en fiktion.
Erik Poppes filmprojektet har väckt mycket uppmärksamhet och mött en hel del kritik – framförallt har diskussionen rört varför man ska göra en sådan här film och om det är för tidigt att göra den
– Kritiken mot filmen kom till stor del innan den gick upp på biografen, innan folk hade sett den, säger Erik Poppe. När det överlevande själva och föräldrarna till de som mördades gick ut och försvarade filmen så ändrade det också synen på projektet.

Anledningen till att Erik Poppe, som har ett stort antal filmer som så väl fotograf som regissör bakom sig, ville göra en film om Utøya var att han menar att de berördas och offrens anhörigas egna upplevelse av vad som hände i Oslo och på Utøya 22 juli 2011 med tiden har kommit allt mer i skymundan.
– Diskussionerna har handlat mer om hur vi ska bygga upp Oslos centrum, hur minnesmärkena ska se ut och kommissioner har tillsatts för att ta reda på vem som gjorde fel. Och så har vi Breiviks olika påhitt för att få uppmärksamhet, säger han. Utøya har kommit i bakgrunden och den bilden bekräftas av de överlevande ungdomarna och av föräldrarna till dem som dog på Utøya – de möts inte längre av en speciell förståelse för eller kunskap om vad som hände där på ön.
– Vi har heller inte gjort upp med de hållningar och tankesätt som gärningsmannen representerade, fortsätter Erik Poppe. Tvärtom ser vi i dag en framväxt av delar av det han representerar, en legitimering i det politiska landskapet i Europa och ett politiskt klimat som är så iskallt att det känns att vi måste tänka efter. Om vi ska förhindra att detta sker igen så måste vi göra upp med det här.

Grunden i Erik Poppes film bygger alltså på intervjuer som filmteamet gjorde med överlevande ungdomar från Utøya. Det var också genom dessa intervjuer som Erik Poppe hittade formen för filmen.
– Så många av dem berättade samma sak, att tiden det tog, de 72 minuterna som Breiviks attentat pågick utan att något stoppade det, utan att någon kom till hjälp kändes väldigt centralt, förklarar han. Då blev det mitt mål att försöka få fram den känslan så realistiskt som möjligt. Då blev det också klart att jag ville göra filmen i en enda tagning för att öka närvarokänslan för publiken. På det här sättet blir det en mindre film, en antifilm, en närvaro bara.
Att filmens huvudperson Kaja skulle vara en fiktiv person var också viktigt.
– Det kändes mer etiskt rätt att man slipper veta vems berättelse det här är, säger Erik Poppe. Och hade vi tagit bara en persons berättelse så hade det blivit just hennes. Nu använder vi allas berättelser och väver ihop dem till en fiktion. På det sättet blir det en sannare historia för många fler av de överlevande.

Inspelningen av filmen gjordes under fem dagar på en grannö till Utøya men innan dess var det en lång tid av förberedelser. Det första steget var att hitta de medverkande ungdomarna som alla, även huvudpersonerna, är amatörer.
– Vi letade över hela Norge, berättar Erik Poppe. Sedan höll vi på i tre månader med repetitioner och förberedelser där det hela tiden var psykologer och psykiatrisk hjälp närvarande för att se till att det här inte blev för jobbigt och traumatiskt för alla inblandade. Själva inspelningen förberedde vi som en teaterpjäs, scen på scen. När vi var klara med det åkte vi ut till ön och där hade jag fem dagar och fem tagningar på mig – en möjlighet per dag.

Vilken tagning blev filmen?
– Torsdagens tagning, nummer fyra.

Utøya 22 juli är det absolut svåraste filmprojekt som Erik Poppe har arbetat med.
– Men det har samtidigt varit en sådan enorm hjälp att så många av de överlevande ungdomarna har varit med under hela processen. De har varit konsulter under manusarbetet och inspelningen och när man sett deras ansikten varje morgon så vet man att det här inte är något vi gör för att skapa underhållning. Det här gör vi för deras skull, för att få deras historia berättad så noga som möjligt.

Hur har överlevarna själva upplevt den färdiga filmen?
– Det här arbetet har självklart varit en process för dem också men det var de som först uttryckte lättnad och glädje mot slutet när vi såg resultatet och såg att vi klarade av att berätta historien på det här sättet.
Även lanseringen av Utøya-filmen har varit en speciell process. Inga klipp eller trailers av filmen har till exempel visats i förväg och det finns en enda stillbild tillgänglig från filmen – ett porträtt av Kaja i skogen.
– Jag har gjort så här för att jag ville skona de berörda, av respekt för dem, och i tät dialog med dem, säger Erik Poppe. Sedan har jag också haft total kontroll över hela filmprojektet. Så väl producenter som finansiärer har gett mig stor frihet och sagt att detta ska du göra helt kompromisslöst, helt som du menar att det ska göras.

Utøya 22 juli hade världspremiär på Berlins filmfestival i februari och fick sedan biopremiär i Norge. I mars var det dansk premiär och nu väntar alltså Sverige. Efter det blir det premiär i ett antal andra länder i Europa.
– Först ut är Tyskland sedan vet jag inte exakt vilka som har köpt den och jag kommer heller inte att följa med under lanseringen i alla dessa länder, säger Erik Poppe. Men här i Sverige ville jag vara på plats. Jag känner mig lite svensk eftersom jag har Sverige att tacka för min filmutbildning. Jag gick på DI i Stockholm.
Under två och ett halvt år har Erik Poppe nu haft premiär på tre olika filmer. 2016 kom den hyllade Kungens val, en spelfilm som utspelas i Norge under tre dagar av den tyska invasion i april 1940. I januari i år var det premiär för dokumentärfilmen Per Fugelli: Siste resept, om samhällsdebattören och läkaren Per Fugellis kamp mot döden. Och så nu Utøya 22 juli.
– Det har varit en väldigt intensiv tid för mig de senaste åren, säger Erik Poppe men avslöjar också att han redan har nya filmplaner på gång.
– Men de är på ett så tidigt stadium att jag inte vill prata om dem än.

Fler kommande filmatiseringar kring terrorattentatet den 22 juli i oslo och på Utöya:
Den brittiska regissören Paul Greengrass (som tidigare gjort filmer om verkliga händelser som Oscarsnominerade United 93 om terrorattackerna i USA 2001 och Bloody sunday) gör en spelfilm för Netflix baserad på den norska journalisten Åsne Seierstads bok En av oss: En berättelse om Norge, som är ett kronologiskt porträtt av Breivik. Filminspelningen startade i höstas. Norska NRK inleder i april inspelningen av en tv-serie om terrorn, i regi av Pål Sletaune och skapad av honom och hans fru Sara Sleutaunen. Serien ska handla om människor som genom sitt arbete blev berörda av terrorattentaten. Planerad premiär är under 2019. I år planeras också premiär för dokumentärfilmen Reconstructing Utøya. I filmen visar, i en serie rekonstruktioner fem överlevare från terrordådet på Utøya vad som hände dem och hur de överlevde. Filmen regisseras av svenska Carl Javér

×