25 år har Bengt Holmgren utvecklat sitt VW-museum genom att skaffa allt finare exemplar av varje årgång av gamla bubblor. Till vänster syns den äldsta folkvagnen, årsmodell 1948. Men till hösten lägger han av och säljer alltihop.Foto: Kicki Nilsson/TT
Bild 2: I 25 år har Bengt Holmgren utvecklat sitt VW-museum genom att skaffa allt finare exemplar av varje årgång av gamla bubblor. Men till hösten lägger han av och säljer alltihop. Här vid en folkvagn vars tidigare ägare beställde all extrautrustning som gick att få – bland annat skydd mot stenskott på fronten.
Bild 3: I 25 år har Bengt Holmgren utvecklat sitt VW-museum genom att skaffa allt finare exemplar av varje årgång av gamla bubblor. Men till hösten lägger han av och säljer alltihop.
Bild 4: Folkvagnsbussen var med i den svenska biofilmen ”Rallybrudar”.
Bild 5: Rally- och racingfolkorna som står i verkstaden är nästan de enda som Bengt tänker behålla.
Bild 6: En annorlunda gaspedal.

Med fäbless för folkvagnar

Han köpte första bubblan när han var 18 år. Nu har han ett av världens mest kompletta VW-museum. Men i höst går allt under klubban.
– Det är dags, säger Bengt Holmgren.

Att stiga innanför dörrarna till VW-museet i Pålsboda, några mil från Örebro, är en fröjd för alla folkvagnsälskare – och inte bara för dem. Även de som gillar kultur och historia får sitt lystmäte. Genom att följa utvecklingen av bilmodellen kan man se hur både mode och teknik förändrats från efterkrigstiden till 2000-talet.

På museet finns en komplett samling med bubblor, eller folkvagnar, från 1948 till 1975. Dessutom finns en folka som tillverkades år 2003. Då byggdes de sista bubblorna i Mexiko. Faktum är att den som står hos Bengt Holmgren kan vara en av de allra sista. Den rullade av bandet i juli det året.
– Den borde vara värd mycket pengar i dag, säger Bengt Holmgren och visar den blekblå rariteten som inte har rullat en endaste mil på vägen.
Men även de äldre bubblorna, som har använts som bruksbilar, har även de betydande värden. Nästan alla var i finfint skick från allra första början, medan någon har fått en liten uppfräschning. Bara med originaldelar, förstås. Den i samlingen som Bengt håller särskilt kär är modellen från 1950. Den är som ny, helt orörd och i ”mint condition”.
– Det är ovanligt att få tag på så fina originalbilar, säger han.
Går man igenom paraden av samlarbilar ser man hur tiden har påverkat utformningen. Varje ny årsmodell har nya detaljer. Exempelvis har de äldsta en slags puck som gaspedal. Pucken rullar när man gasar och var ergonomisk för sin tid.

En annan kul detalj sitter på några av bilarna från 1950-talet. De har körriktningsvisare som fälls ut på sidan.
Dessutom visar färgen på lacken modets växlingar. De allra äldsta är i mörka färger, medan de senare har en betydligt gladare look. På 1960-talet fanns härligt röda och pastellgula folkor, medan 70-talarna var allt från grällt orange till guldmetallic.
– Det var versionen Big som gjordes med metalliclack och en del annan extrautrustning, säger Bengt Holmgren.
Folkan var – tro det eller ej – en familjebil, även om vi tycker att den är på tok för liten nu. Några av museibilarna har takräcken för packningen och en har en ställning att fästa underredet på barnvagnen i. Den lilla barnstolen i baksätet med egen ratt är fullkomligt livsfarlig för barn att färdas i. Trafiksäkerhetstänkandet har utvecklats sedan dess.
Frågan är hur Bengt ska kunna skiljas från alla de här rariteterna. För det ska han. Till hösten säljs så gott som alla bilar utom hans privata som han tävlar med i racing och rally. De står i en egen verkstad och i dem är allt utom skalet modernt och optimerat för fart.

– Jag har tänkt sälja i några år och nu har jag bestämt mig, med ålderns rätt. I höst går samlingen ut på en internationell auktion. Jag hade hoppats kunna sälja alltsammans till någon i Sverige som ville behålla det intakt, men det har inte lyckats.

Dagens fråga

Tror du att FN-mötet i Skåne lett till något vettigt?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×