Jimmy Eriksson blickar fram emot en spännande säsong. Foto: Motorsport Publication
Det är i en Lamborghini Huracán GT3 som Jimmy Eriksson i år ska tävlingsköra.Foto: Team Rosberg

Dags för debut

RACING I helgen debuterar Jimmy Eriksson från Tomelilla i det tyska GT-mästerskapet ADAC GT Masters. Premiären äger rum på Oschersleben-banan, där den 27-årige skåningen tar plats i en Lamborghini Huracán GT3 i drift av regerande DTM-mästarna Team Rosberg.

Konkurrensen är rekordtuff när serien nu äntrar sin tolfte säsong i ordningen: åtta fabrikanter, 36 högpotenta GT3-bilar, 72 förare och 23 olika team är klara för start.
– Det blir kul att äntligen komma igång med säsongen. Det kommer bli stenhårt i år, uppger Jimmy Eriksson i ett pressmeddelande.
– Det är ett stort och starkt startfält, vilket alltid är lika inspirerande. Jag ser verkligen fram emot den här utmaningen.
Eriksson rattade i fjor en Mercedes-AMG GT3 i europeiska Blancpain GT Series, där han blev trea totalt i långloppsserien Endurance Cup. 2018 skiftas sålunda fokus till ADAC GT Masters, Tysklands största sportbilsmästerskap, och en ny satsning tillsammans med Team Rosberg, som nu ger sig in i GT-sporten i ett rykande färskt samarbete med Lamborghini parallellt med ett fortsatt DTM-engagemang för Audis räkning.
– Vi är nya i gemet i ADAC GT Masters och har haft mycket att göra under försäsongen, berättar Eriksson.
– Vi har fått lära oss en helt ny bil från grunden och vi har haft lite otur med vädret som inneburit att vi tyvärr tvingats ställa in några testdagar. De senaste veckorna har vi dock börjat få ordning på saker och ting. Vi har haft två bra tester, ett på Hockenheim och ett i Tjeckien, och har hittat in i det där fönstret där man kan börja finjustera bilen. Svårt att säga hur snabba vi är just nu, men vi bör i alla fall ha en vettig grund att stå på.
Tävlingsupplägget i ADAC GT Masters påminner om det som används universellt i GT-sammanhang. Två race, vardera en timme långt, körs vid varje deltävling, ett på lördagen och ett på söndagen. Två förare delar bil och byts av i ett obligatoriskt depåstopp halvvägs genom heaten. Den ene kvalar in bilen till lördagens race, som samme förare också måste starta, och tvärtom på söndagen.
Jimmy Erikssons teamkamrat i bil #35 är den 18-årige tysken Jonathan Judek.
– Det finns tydliga regler kring vilka förare som kan bilda par med varandra, och hur körningen ska fördelas mellan dem, förklarar Eriksson.
– För vår del innebär det att jag kommer köra lördagskvalen och starta lördagsracen, medan Jonathan gör samma sak på söndagen. Jonathan är ganska oerfaren, så vi vill ge honom så många varv som möjligt i bilen innan han kör sitt kval. Personligen hoppas jag kunna vara med och slåss i toppen i de pass jag själv kör, och sedan får vi se hur långt det räcker.
De åtta biltillverkare som är representerade i ADAC GT Masters den här säsongen är Lamborghini, Audi, BMW, Corvette, (återvändande) Ferrari, (debuterande) Honda, Mercedes samt Porsche.
Bland de 70 övriga förare som Eriksson/Judek ställs emot märks den tvåfaldige sportvagnsvärldsmästaren och Le Mans-segraren Timo Bernhard (Porsche) samt förre DTM-mästaren Timo Scheider (BMW).

×