Skånskan i fredags.

”Löjligt att påstå att Eslöv inte uppfyller krav”

ESLÖV Trafikinspektören Magnus Holmström, som sedan 16 år bedömer uppkörningar för Trafikverket i bland annat Eslöv, sågar helt sin arbetsgivares tankar på att avveckla Eslöv som uppkörningsort.
– Det där snacket om att Eslöv inte uppfyller kraven är bara löjligt, säger han.

Magnus Holmström ska gå i pension från Trafikverket om bara några dagar, hävdar svensk yttrandefrihet och är inte rädd för att ta bladet från munnen.
– De vet vad jag tycker. Trafikmiljön i Eslöv är mycket väl gångbar jämfört med mycket annat som finns i det här landet. De som uttalat sig från Trafikverket om Eslöv har inte gjort ett enda prov här, och vet inte vad de uttalar sig om, slår han bestämt fast.

Han tycker att åkmiljön i Eslöv är bra och har inga svårigheter att fylla det protokoll med alla kriterier som krävs för ett uppkörningsprov under en dag här.
– När Transportstyrelsen tittade över alla våra mottagningsorter, och huruvida de uppfyllde de krav som ställs, så visade det sig att det var många av orterna som inte nådde upp till EU-standard.
– Om de skulle använda argumentet åkmiljön hade de fått lägga ner hur många orter som helst i Sverige. I Eslöv finns allt! Vi kan köra motorväg och köra vänster- och högersvängar, trafikljus och cirkulationsplatser, säger Magnus Holmström som också ser det som viktigt att aspiranterna får åka i sin egen miljö där de känner sig trygga.
Magnus Holmström säger att det under hans tjänstgöringstid alltid pratats om Eslöv som en uppkörningsort som skulle kunna strykas.
– De ser närheten till Lund. Det är bara två mil dit. Men det finns andra orter som ligger nära. Det är bara tre mil till Trelleborg.

Holmström har jobbat fackligt och ser fördelar för trafikinspektörernas arbetsmiljö med att behålla Eslöv.
– Vi behöver omväxling i vårt arbete. Det är bra för oss att komma ut på olika orter som Eslöv, Trelleborg och Ystad. Ur facklig synvinkel tycker jag inte heller att det är okej att personalen inte informeras, Man pratar om det bakom ryggen på oss, säger Magnus Holmström.
Magnus Holmström säger att Trafikverket fått nya lokaler i Lund och att det kan spela in.
Förarprov går 100 miljoner plus om året trots att man ska gå jämt upp. Anledningen är att så många som ska köra upp kommer oförberedda.

Nyhetsbrev

×