Vinnaren tar allt hade premiär på Hipp på fredagskvällen. Foto: Mats Bäcker
Nina Persson, och fr v Ashtar Muallem, Magdi Saleh, Kanyi Mavi och Sakib Zabbar på scen.Foto: Mats Bäcker

Imponerande och smakrik kabaré

Scen/recension

SCEN
Vinnaren tar allt
Samproduktion av: Malmö Stadsteater och Medborgarbandet
Initiativtagare: Nina Persson, Gudrun Hauksdottir
Regi: Hugo Hansén
Manus och ramberättelse: Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn och med texter och musik av: Athena Farrokhzad, Felicia Mulinari, Carolin Dahlman, Nina Persson, Anna Kölén, Emil Jensen, Jenny Wilson, Conakry, Maja Karlsson, Thomas Öberg, Kristin Amparo, Kanyi Mavi, Joy M’Batha, Panda da Panda, Oscar Johansson, Mattias Joko och Alexander Wiebelt.
Musikarrangemang, kapellmästare: Oscar Johansson
Koreografi: Ambra Succi
Scenografi, kostym: Helle Damgård
Dramaturg: Anna Kölén
Medverkande: Kristin Amparo, Sven Boräng, Moto Boy, Li Brådhe, Mari Götesdotter, Kanyi Mavi, Ashtar Muallem, Nina Persson, Angelica Radvolt, Magdi Saleh, Sakib Zabbar, Thomas Öberg
Musiker: Laszlo Dancs, Oscar Johansson, Nadia Hamouchi, Oskar Humlebo/Moto Boy, Amanda Savbrant
Premiär på Hipp 9 mars 2018
Betyg: 5

19 manus-, text- och musikskapare. 16 skådespelare, musiker och artister på scen. Och så både artistkollektivet Medborgarbandet och Malmö Stadsteater som producenter.
Det är många kockar inblandade i den politiska kabarén Vinnaren tar allt som Nina Persson och Gudrun Hauksdottir tog initiativ till när Kitte Wagner precis tagit över chefskapet för Malmö Stadsteater.
Desto roligare då att resultatet är en imponerande välbalanserad och samtidigt smakrik soppa där alla olika röster får ta plats.

Vinnaren tar allt tar avstamp i att det är val om ett halvår och drivs framåt av viljan att betona vikten av att välja. Den röda tråden är berättelsen om den snart hundraåriga svenska Demokratin ”Demmo” (Magdi Saleh) som precis före jubileet överges av Nina/folket (Nina Persson).
Demmo tröstar sig snabbt med Kameleonten Kamelia (Angelica Radvolt) som ger alla det de vill ha och tillsammans får Demmo och Kamelia, ett gäng skrikiga, enfrågefixerade hatare till barn. Men kanske kan Nina och Demmo hitta tillbaka till varandra …

Visst finns det en snudd på övertydlig symbolik i denna allegori över vår tids demokratiproblem men det är så fyndigt och roligt genomfört att det fungerar. Inte minst för att det här är just en kabaré och att berättelsen blandas upp med sång- och musiknummer, sketcher, danser, akrobatik, nakna röster och poesi som mer nyanserat speglar samtiden.
Allt ramas in av en snygg scenografi av flyttbara skelett till tvåvåningsbaracker som påminner om de tillfälliga boenden som många som flyr hit hamnar i men också fungerar som spellokaler för det suveräna scenbandet, där för övrigt underbara trumpetaren Nadia Hamouchi bara måste få ett eget omnämnande.

Totalt innehåller Vinnaren tar allt över trettio korta scener och kvaliteten är jämt bra trots mängden och att känslolägena skiftar radikalt. Inte heller tar någon av föreställningens stora stjärnor som Nina Persson, Thomas Öberg eller Kristina Amparo över. Scenutrymmet är demokratiskt fördelat och varje röst lika stark. Alla inblandade, inklusive publiken, rör sig också med lätthet från gapskrattroliga sketcher till starka sång- och dansnummer och gripande poesi.
Det är humorduon Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn som står för det övergripande manusarbetet och för berättelsen om Demokratin. Deras pricksäkra satir kommer fullständigt till sin rätt både där och i sketcher som till exempel den inledande ”Röstaren” där Mari Götesdotter på pricken fångar en velande röstare i desperat dialog med en neutral valförrättare.
Gapskratten balanseras sedan upp i nummer som till exempel ”Den tunga hästen” där Thomas Öberg drar en trojansk häst med avtryckarknapp för kärnvapen över scenen och följs av hela ensemblen i sång- och dansnumret ”Dårarna tar över hela dårhuset”. Att tankarna tveklöst vandrar mot en viss amerikansk president är knappast konstigt.
De stora, myllrande, numren bryts också effektfullt av enkelt utformade monologavsnitt från en stol i ett av scenhörnen. Där är avsändarplatserna så olika som Sydafrika, Palestina och en småort i Värmland och där finns också plats för politisk nutidspoesi som Athena Farrokhzads drabbande ”Is that good?” om nazism på 40-talet och nazister idag.

Och så i allt detta naturligtvis också sången och musiken som är minst lika varierad. Här blandas Thomas Öbergs skånska diftonger och Nina Perssons behagliga raspighet i inledande ”Var ligger Sverige?” med Kristin Amparo i känsloladdade ”Jag står inte ut”, med fantastiska rapparen Mavi Kanyi i ”Omvandlingen/Andizenzi” och så Nina Persson igen i kvällens mest gripande – kärlekssången ”Försöka igen”.
Extra bonus här var dessutom Veronica Maggio som överraskande och uppskattad gästartist.

Vinnaren tar allt är politisk kabaré som väver samman olika röster och olika sceniska och musikaliska uttryck till en bärande uppmaning att använda sin egen röst.
Efter premiären lämnar jag Hipp alldeles lycklig och med en värmande känsla inombords. Vad det är som värmer? Hopp tror jag.

SCEN
Vinnaren tar allt
Samproduktion av: Malmö Stadsteater och Medborgarbandet
Initiativtagare: Nina Persson, Gudrun Hauksdottir
Regi: Hugo Hansén
Manus och ramberättelse: Gertrud Larsson och Åsa Asptjärn och med texter och musik av: Athena Farrokhzad, Felicia Mulinari, Carolin Dahlman, Nina Persson, Anna Kölén, Emil Jensen, Jenny Wilson, Conakry, Maja Karlsson, Thomas Öberg, Kristin Amparo, Kanyi Mavi, Joy M’Batha, Panda da Panda, Oscar Johansson, Mattias Joko och Alexander Wiebelt.
Musikarrangemang, kapellmästare: Oscar Johansson
Koreografi: Ambra Succi
Scenografi, kostym: Helle Damgård
Dramaturg: Anna Kölén
Medverkande: Kristin Amparo, Sven Boräng, Moto Boy, Li Brådhe, Mari Götesdotter, Kanyi Mavi, Ashtar Muallem, Nina Persson, Angelica Radvolt, Magdi Saleh, Sakib Zabbar, Thomas Öberg
Musiker: Laszlo Dancs, Oscar Johansson, Nadia Hamouchi, Oskar Humlebo/Moto Boy, Amanda Savbrant
Premiär på Hipp 9 mars 2018
Betyg: 5

×