Nu utreds om trafikmiljön i Eslöv är svår nog för uppkörning.Foto: Mattias Grenholm

Risk att det inte går att köra upp i Eslöv

Eslöv Trafikverket utreder just nu om Eslövs trafikmiljö är svår nog för uppkörningsprov till körkort. Detta upprör Besfort Krasniqi på Öresunds trafiksskola.
– Risken är att det blir mycket dyrare för Eslövsbor att ta körkort, säger han.

Det började som ett rykte som cirkulerade i trafikskolebranschen. Besfort Krasniqi bestämde sig för att ta reda på om det låg någon sanning bakom uppgiften att Trafikverket förarprov i Malmö tänkte lägga ner Eslöv som ort för uppkörning.
– Vi var tre körskolor som träffade Trafikverket förarprovs kontorschef Lars Ekdahl och han bekräftade planerna. Han påstod att trafikmiljön i Eslöv är för lätt och saknar intensitet, rondell med dubbla körfiler och trafiksignal med konturfil, säger han och lägger till att han läste i Skånskan i oktober att Lars Ekdahl inte anser att det är lättare att köra upp i Eslöv än i Malmö.

– Vi hade kollat Transportstyrelsens föreskrifter och det står inget där om sådana krav. Jag tycker inte detta är rättvist och det kan leda till att färre går körskola i Eslöv och att vi får lägga ner. Det är en samhällsfråga också – alla ska ha möjlighet att ta körkort oavsett var man bor, säger Besfort Krasniqi.
Lars Ekdahl på Trafikverket förarprov i Malmö bekräftar att en utredning är på gång för att se om Eslövs trafikmiljö lever upp till kraven.
– Inget är beslutat än. Utredningen väntas bli klar till sommaren så jag kan inte uttala mig om Eslövs eventuella brister. Vi tittar på flera olika aspekter och har Transportstyrelsens krav att rätta oss efter, säger han.

Transportstyrelsen föreskriver vad som ska testas i när man kör upp och trafikmiljön där uppkörningen sker måste då innehålla vissa svårigheter för att det ska vara möjligt.
Exempelvis ska en förare kunna köra säkert i en vägkorsning, en cirkulationsplats, vägtunnlar, över järnvägs- och spårvägskorsning, övergångsställe och cykelöverfart samt kunna köra på och av motorväg, motortrafikled eller liknande.

Men mer specifika är inte direktiven, vilket också Besfort Krasniqi påpekat för Trafikverket förarprov.
– Om de beslutar sig för att lägga ner Eslöv som provort innebär det en betydligt försämrad service som också gör det mycket dyrare för körskoleeleverna som måste köra till Lund för att öva och sedan köra upp. Det är dessutom dåligt för miljön, säger han.
– Vi trafikskolor har även vänt oss till högre nivå på Trafikverket och Transportstyrelsen, samt Eslövs kommun. Jag ger mig inte för jag vet som utbildare att trafikmiljön i Eslöv är krävande och tillräcklig för att kunna bedöma körprov, säger Besfort Krasniqi.

Dagens fråga

Lånar du ibland böcker på biblioteket?

Loading ... Loading ...
×