Obanteatern improviserar med hjälp av publiken.Foto: Mattias Grenholm
Rebecka Barjosef och Elin Cederberg från Norrevångsskolan tycker att dagen var mycket givande.
Skånskan den 23 januari.

Pedagoger fick idéer om kulturens kraft

Eslöv Kan kultur på skolschemat ge mer motiverade elever? Det tror man i Eslöv och därför hölls en inspirationsdag för alla grundskolepedagoger på tisdagen.

Studiedagens syfte är att ge pedagogerna ökade kunskaper om hur kultur – det vill säga allt från film, teater, dans, bild och musik – kan integreras i undervisningen för att hjälpa elever att nå högre mål.
Sedan 10 år får kommunen statliga bidrag för det som kallas ”Skapande skola” och i januari fick man ett större bidrag från Region Skåne för att utarbeta en modell där film och rörlig bild blir en naturlig del av undervisningen, något Skånskan tog upp då.
Tisdagens inspirationsdag hade ett dragplåster i professor Anne Bamford från School of Arts i London. Hon forskar om hur kreativa processer utvecklar elevers inlärande.

Rebecka Barjosef och Elin Cederberg, båda pedagoger på Norrevångsskolan, var mycket nöjda med Anne Bamfords föreläsning på Medborgarhuset.
– Den var jättebra och belyste hur viktigt det är att behålla kreativiteten, så det inte bara blir ett tidsbundet projekt, säger Rebecka Barjosef.
Därefter höll Joanna Rubin Dranger, serietecknare och forskande professor på Konstfack, en föreläsning om vår visuella kultur där bilden har stor makt.
– Hon lyfte aspekter på bilder och starka symboler, och historier bakom dem, som är lätt att glömma, säger Elin Cederberg.

På eftermiddagen fick pedagogerna se improviserad teater av Obanteatern, samt dans, musik och film.
– Om förmiddagen var teori så är tanken med eftermiddagen inspiration, säger arrangören Tine Billing på Kultur och Fritid.

Dagens fråga

Är du släkt med Gustaf Vasa?

Loading ... Loading ...
×