Roger Liszka har pli på Elit och har lärt honom att ta i tass. Undervisningen sker i enskilt rum för att inte de som har allergi ska reagera. En pedagogisk hund används även på Emanuelskolan och Sandbäcksskolan.Foto: Claes Hall
Elit jobbar enskilt med barn men kan även användas för en hel klass.
Efter lektionen belönades Elit med en kram och några bitar hundgodis.
Barnen får värdera hur de mår före och efter deras stund med Elit.

Hunden Elit ger eleverna extra motivation

Vollsjö Kan en hund hjälpa barn med lärandet och mobbning? Läraren Maria Levin tror det.
Med sin bordercollie Elit hjälper hon sedan en tid tillbaka elever på Vollsjö skola.

Roger Liszka slår sig ner vid ett lågt bord i ett enskilt rum på Vollsjö skola.
I dag ska han träna på bokstaven u. Till sin hjälp har han lärare Maria Levin, en Ipad och så fyraåriga bordercollien Elit.

Maria Levin har placerat ut hundleksaker med lappar som det står olika ord på u. Sedan ska Roger Liszka få komponera ihop en mening med just det ordet. Elit gnyr otåligt och som vallhund vill han gärna vara i full gång.
– Sitt Elit!
Han håller i Elit och låter sedan honom springa och hämta en leksak med ett ord: ull.
– Får har mycket ull, säger Roger Liszka, som går i andra klass, och skriver ner det i ”paddan”.
Innan han satte igång fick han ranka hur bra han mådde. ”Mycket bra”, blev svaret.
Så här kan en lektion med Maria Levin och Elit se ut. Maria Levin är förstalärare i utepedagogik och har jobbat på Vollsjö skola i tolv år. Just nu genomgår hon sin praktik under utbildningen till pedagoghundförare och räknar med att tillsammans med Elit bli färdigutbildad till sommaren.

– Jag har utbildat mig ett år nu och läst mycket böcker kring det här, samtidigt som jag har jobbat. Det är jätteroligt och det känns som att Sjöbo kommun är positiva, säger Maria Levin som utbildas genom Svenska Pedagoghundsinstitutet.
I beskrivningen av utbildningen står det att en pedagoghund bland annat kan användas för att stödja elever med dyslexi, fysiska funktionshinder och vid mobbning.
– Det handlar mycket om att jobba med elever som inte är så motiverade i skolan, som kanske har svårigheter i matte eller svenska och behöver något annat för att orka med.
– Många gånger tänker de inte att de jobbar när de är med hunden utan att det bara är en kul grej. Och hunden dömer inte eller rättar, vilket man kanske lätt gör som vuxen.
– Sen har jag någon elev som har problem med det sociala. Det kan vara jobbigt att prata om och då kan hunden vara med och lätta upp. Det finns inget färdigt koncept utan det här är ganska nytt. Allt är efter barnens behov.

Hon berättar att en hund kan hjälpa vid fall av mobbning genom att hunden får ta plats för någon annan.
– Då handlar om att jobba med känslor: om hunden är ”Kalle” och du gör så här mot honom, hur tror du då att han känner sig? Många känner empati med en hund men kanske inte med en annan elev.

Vad finns det för stöd för att det här fungerar?
– Det finns inte så mycket forskning.
– Men jag ser att barnen blir motiverade, säger Maria Levin och visar hur hon låter elever välja hur de mår på en skala som går från dåligt till mycket bra.
När lektionen närmar sig sitt slut får Roger Liszka återigen ange hur han mår.
På skalan dåligt till mycket bra flyttar han nu pilen utanför skalan. Nu mår han bättre än mycket bra.
– Det var jättekul att bli fotad och träna med Elit, säger Roger Liszka.

Nyhetsbrev

×