Hela gänget på scen. Foto: Stefan Persson
Sven Boräng och Mari Götesdotter. Foto: Stefan Persson
Sakib Zabbar i en scen ur Vinnaren tar allt. Foto: Stefan Persson
En scen ur Medborgarbandets och Malmö stadsteaters Vinnaren tar allt. Närmast kameran Li Brådhe (på cykel), Kanyi Mavi och Nina Persson. Foto: Stefan Persson
Medborgarbandet Hipp

Många röster under samma tak

Efter ett långt och djupgående kollektivt arbete är Malmö stadsteater och Medborgarbandet redo att presentera sitt allkonstverk ”Vinnaren tar allt” för publiken. Den 9 mars är det premiär på Hipp.
– Vad har vi gjort? Vi är en teater, det är valår och för oss är det viktigt. Vi har gjort en föreställning om varför vi tycker det är viktigt, säger regissören Hugo Hansén.

Det började med att Nina Persson och Gudrun Hauksdottir knackade på teaterchefen Kitte Wagners dörr med en idé. Persson och Hauksdottir ville göra något inspirerat av The The Citizen Band, en löst sammansatt grupp musiker, skådespelare och dansare som gjorde politiska föreställningar och spelade under det amerikanska valåret 2008 när Obama vann första gången. Nina Persson hade själv deltagit i förlagan i New York under flera år och ville överföra sina erfarenheter till svenska förhållanden.

”Vinnaren tar allt” är något av det första som då nya teaterchefen Kitte Wagner tackade ja till och öppnade dörren för. Och hon gjorde det av ett specifik anledning, berättade hon när det på onsdagen var pressvisning av några scener ur föreställningen.
–Därför att populismen hotar demokratin över hela Europa.
Projektet började med workshops och massor av idéer och längs vägen har det växt. Omkring 60 skådespelare, kompositörer, musiker och artister har skrivit och komponerat och/eller står på scenen.
”Vinnaren tar allt” innehåller stora maffiga musiknummer och små sketcher till solonummer och föreställningen har en röd tråd. En skådespelare (Magdi Saleh) spelar demokratin medan Nina Persson representerar folket. Folket gör slut med demokratin eftersom han är tråkig och slätstruken. Så småningom utlovas dock ett lyckligt slut.

Nina Persson ser glad ut nu när målet närmar sig. Hon har njutit av processen att skapa föreställningen.
– Jag tycker det är skönt att vi har så mycket att göra ända in i det sista. Det har varit en kul resa och det ska bli roligt att ta in föreställningen i en ny fas när vi bara gör den. Jag litar så mycket på alla inblandade, jag känner mig inte oroad, säger hon.

Att arbeta i ett så stort projekt har varit spännande och annorlunda, tycker Nina Persson.
– Varje aspekt av det hela har någon expert. Jag som tycker om kollektiv och grupper är i sjunde himlen, säger hon.

Du representerar folket. Hur är din rollfigur?
– Jag har funderat över det och tycker att jag är en ganska karaktärslös karaktär. Det ska vara tydligt att jag simmar igenom de där resonemangen. Jag blir duperad och så småningom genomskådar jag det hela.

Vad hoppas du att publiken får med sig när de lämnar salongen?
– Jag hoppas de får känsla av möjligheter, en lustfylld känsla av att det här sker på Malmö stadsteater, att sådana här möten blir av. Här är folk från popvärlden och akrobatvärlden med mera. Jag hoppas folk får inspiration att organisera sig och slå sig ihop. Jag tror på ”gräv där du står”. Alla behöver inte skaffa sig en politisk karriär eller samla in pengar. Använd det du gör redan till något viktigt. Man kan göra små val i vardagen som gör att det blir positivt för flera människor, säger Nina Persson.

Hugo Hansén har fått uppdraget att som regissör greppa hela den kollektiva massan och alla idéer.

Hur har det varit?
-Det har varit en stor utmaning att få ihop det här till en föreställning. Det är ju inte heller några amatörer som glidit in på ett bananskal, det här är ju väldigt kunniga och duktiga människor som gett av sin själ, sitt liv och sina kloka tankar. Mitt jobb är att det inte ska bli en buffé av rätter som inte passar ihop. Vi gör ändå en föreställning, inte ett collage och det är komplicerat. Det är mycket viljor, mycket känslor och otroligt mycket kvalitet, säger Hugo Hansén.

Nu känner regissören att man är på rätt väg.
– Man måste skapa ett tydligt paraply med scenografi och ljussättning som bygger ihop och man måste sätta ihop det så att det blir en storyline, trots att det är separata delar. Vi vet ju vad vi vill berätta, men vi vill inte ha enbart en röst som säger det. Demokratin är många röster, men vi ska ändå ha ett samhälle. I mikroformat har vi skapat det här, exakt den problematiken som vi har där ute har vi här, säger Hugo Hansén.
Ingen partipolitik, många röster och ett försvar för demokratin var något man visste från början att man ville ha med i föreställningen. Bitarna i storyn har fallit på plats efter hand.

Föreställningen är en samproduktion mellan Malmö stadsteater och Medborgarbandet. Från stadsteatern medverkar bland andra Li Brådhe, som berättar att det inte alltid varit helt lätt att få ihop alla rent praktiskt.
– Men det har varit ett fantastiskt roligt arbete, ett riktigt kollektivt arbete, säger hon.
Föreställningen känns både mäktig med den rika skaran som deltar och dessutom väldigt viktig, menar hon. Kanske speciellt för de unga. Demokratin måste hållas levande.
– Jag tycker att man ska engagera sig, bry sig och försöka förstå de aktuella frågorna, sedan ska man rösta och påverka de folkvalda och sedan ska man stötta dem, säger Li Brådhe.

Efter spelperioden på Hipp ska ”Vinnaren tar allt” leva vidare utanför Malmö stadsteater.
– Vi ska göra lite sommarfestivaler förhoppningsvis och så har vi en turné med Riksteatern som håller på att bokas, säger Nina Persson.

×