Peter Stenebergs intresse för flygplan och helikoptrar föddes redan i barndomen. Foto: Oscar Schau
Efter två års arbete står Peter Stenebergs och Marcus Schwartz flygplan klart. Foto: Oscar Schau
Innan planet är helt godkänt av myndigheterna så måste piloterna lägga 40 flygtimmar bakom sig. Foto: Oscar Schau
Hunden Blossom, Zenair 701 och Peter Steneberg på Sjöbo gyrokopterklubb. Han berättar att innan planet är helt godkänt av myndigheterna så måste piloterna lägga 40 flygtimmar bakom sig.

Nu är egenbyggt plan startklart

sövde I två år har Peter Steneborg och Marcus Schwartz pulat med sin flygmaskin. Efter mycket arbete och byråkrati står den nu klar – redo att provflygas.

Lackens brittiska racergröna färg blänker i elegant kontrast mot snön utanför hangaren på Skånska gyrokopterklubben.

Peter Steneborgs stolthet över sin och klubbkamraten Marcus Schwartz egenbyggda flygmaskin går inte att ta miste på. Antalet privatpersoner som bygger flygplan i Skåne kan man räkna på en hand.
– Det känns bra. Vi har lagt ner mellan åttahundra och tusen timmar på detta, säger Peter Steneborg.
– Är man två som bygger ihop kräver det att man kan samarbeta, och Marcus är en utomordentlig kollega att arbeta med.

Allt började med att Marcus Schwartz köpte en flygbyggsats, ett projekt som stannade av efter en tid. Men det fick ny fart när Peter Steneborg erbjöd sig att hjälpa till för två år sedan.
– Jag tyckte att det var synd att planet bara låg. Det är mycket pilljobb, man ska ha bra verktyg, bra material i form av anvisningar, foton, ritningar och annat. Det är samma regler som gäller för att bygga stora flygplan, säger Peter Steneborg.

Flygplanet, en ultralätt Zenair 701, har stått färdigt sedan november. Efter en lång byråkratisk pappersprocess och uppemot 300 000 kronor är det nu färdigt att provflygas.
Peter Steneborg är ingen nybörjare. I ryggen har han ett långt arbetsliv som helikopterpilot över hela världen. En karriär som fick ett abrupt slut efter en våldsam olycka på Grönland 1987.

Helikopterns växellåda slutade att fungera under ett arbete vid en högt belägen skidlift och Peter Steneborg och hans pilotkollega störtade över hundra meter mot marken. Kollegan miste livet, och Peter Steneborg vänsterhanden.
Men intresset för flyg försvann inte. Under åren som följde byggde han två olika flygmaskiner uppe i Mölnycke utanför Borås, tröttnade på de västgötska skogarna och sökte sig sedan till söderns flacka landskap. Det sociala umgänget här är bättre, menar Peter Steneborg.
– Många av mina gamla kollegor bor här nere. Skåne är ett mycket trevligt område att flyga runt i, med privatfält överallt. Är man kaffetörstig så behöver man inte lägga mer än tio minuter bakom spakarna innan man är framme vid kaffet.

Peter Steneborg och Marcus Schwartz ser nu fram emot att njuta av sitt nya plan.
– Det blir inga fler byggen för mig, utan nu ska maskinen flygas in. Planet kommer troligen att användas en del av klubben i framtiden (Skånska Gyrokopterklubben, reds. anm), men det får vi se, säger Peter Steneborg.

Dagens fråga

Kommer Sverige att ta VM-guld i fotboll i år?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Tv

×