Hydra bildades för snart två år sedan och har lokaler på Skeppsbron i Malmö.
Thomas Wallén, Simon Peyron, Denniz Jamm, Dan Arvblom och Costa Leon i en av Hydras studios. Foto: Jörgen Johansson
Thomas Wallén, Simon Peyron, Denniz Jamm, Dan Arvblom och Costa Leon i en av Hydras studios. Foto: Jörgen Johansson
Thomas Wallén, Simon Peyron, Costa Leon, Denniz Jamm och Dan Arvblom mot Hydras röda vägg.
Även Denniz Jamm är en av låtskrivarna bakom Shuffla.
– Vi är ett bra team. Vi klickar bra och kompletterar varandra, säger Dan Arvblom.
Costa Leon är en av låtskrivarna bakom Samir & Viktors bidrag.
– det är svårt att skriva lätta låtar, säger Thomas Wallén.

Låtteam från Malmö med trippel i Mellon

Samir & Viktor gick direkt vidare till final i lördagens deltävling. Det betyder att det Malmöbaserade musikproduktionsteamet Hydra, som skrivit bidraget tillsammans med artisterna, nu har ett bidrag i finalen och ett i andra chansen. På lördag är det dags för tredje försöket, då med Barbi Escobars Stark.

Vi går in genom en port på Skeppsbron i Malmö, slussas in i en hiss och kliver direkt in i lokalerna där Hydra håller till. En stor röd vägg med Hydra i svarta bokstäver möter oss, på en tv-skärm en bild med ett antal tecknade djur; en kobra, en räv, en lemur, en sköldpadda.
– Det är vi, förklarar Dan Arvblom med ett skratt.
Han står för management på Hydra, och berättar att de alla har ett djur baserat på deras karaktärer.

Musikproduktionsteamet Hydra består av sex personer; Costa Leon, Denniz Jamm, Andreas Stone Johansson, David Fremberg, Simon Peyron, Thomas Wallén och Dan Arvblom. De har alla olika yrkesroller – producent, låtskrivare, musikförläggare eller management.
I årets Melodifestival står de bakom tre bidrag, förutom Samir & Viktor och Barbi Escobar även Renaidas.
Dessutom är det Thomas Walléns förlag som administrerar Anderz Wrethov Music som har varit med och skrivit musiken till Cyperns bidrag i Eurovision, Fuego med Eleni Furreira. Förra året hade Denniz Jamm och Andreas Stone Johansson tillsammans med Anders Wrethov en låt i Mellot, med Alice.
– Den här gången blev vi kontaktade av Robert Skowronski på Warner Music och han frågade om vi ville göra låt till Samir & Viktor. Sedan lekte vi lite med pianot och lekte lite med beats och så blev det Shuffla, berättar Denniz Jamm.

Är det så enkelt?
– Nej, så lätt är det, flikar musikförläggaren Thomas Wallén in med ett skratt.

Finns det något recept för att göra en lyckad Mellolåt?
– Du har ju tre minuter på dig och det måste vara intressant från början. Det måste vara något som fastnar direkt och sedan ska man behålla den känslan. Det är så man måste tänka, säger Thomas Wallén. Och har man starka artister som framför det, då har man bra förutsättningar. Att skriva lätta låtar är något av det svåraste som finns.
– Man måste tänka Eurovision! Man måste ha Eurovision-vibet, vad vill Europa höra? lägger Costa Leon till.
Blott 25 år gammal har Costa Leon redan fått en bra start på sin musikkarriär. I år debuterar han som Mellolåtskrivare och gör det dessutom till två låtar.
– Det känns oerhört kul. Sedan har jag singlar själv som kommer ut i år, säger han.

Ledorden för teamet när de skapar ny musik är att ha roligt och att framhäva känslor.
– Med Samir och Viktor hade vi så roligt när de kom hit. Jag tror det kan speglas i musiken, säger Costa Leon.
– Om det så handlar om den fulla glädjen som med Samir och Viktor eller som med Barbis låt, som har positivt budskap men som bottnar i en tråkig händelse om hennes pappas bortgång, så är det ändå de här känslorna vi vill få ut, säger Thomas Wallén.

Själva grundidén till en låt kan man göra på en dag men det krävs självklart mer än så förklarar Denniz Jamm.
– När Samir och Viktor kom hit hade de också en massa idéer. Det är en process tills låten blir färdigställd, säger han och berättar att det tog närmare två månader innan Shuffla var helt klar.
– Det är tufft och svårt och det är faktiskt sensationellt att vi har tre låtar med i Mello, konstaterar Dan Arvblom.
– Men vi har i alla fall en artist med i Eurovision – än så länge, säger Thomas Wallén med ett skratt.

Hydra bildades för snart två år sedan och tanken är att de alla ska kunna komplettera varandra med sina kontakter och sin profession.
– Innan har vi suttit separata men nu tänkte vi att vi samlar ihop oss och gör det här tillsammans, säger Thomas Wallén.
I Asien har de sina största stjärnor, främst inom genren K-pop.
– Vårt team ligger bakom minst 25 miljoner sålda album i Asien, säger Denniz Jamm.

Vad är skillnaden mellan att göra musik för Melodifestivalen och att göra K-pop?
– K-pop är numera så likt västerländsk hitmusik, bara lite mer extra allt. Produktionerna har en väldigt bred palett. Du kan göra allt från akustisk funk till dans- och klubbmusik och allt däremellan. De kan ha det på en och samma platta. Friheten och lekfullheten är väldigt stor där borta, säger Thomas Wallén.
– Man kan använda mycket kreativitet och leka med musiken. Här i väst får man vara lite mer försiktig, konstaterar Costa Leon.

Varför tror ni att ni har blivit så framgångsrika?
– Hårt arbete! De här killarna sitter och jobbar dygnet runt i princip. Och sedan så klart en grundläggande talang för vad som funkar. Antingen så har man det eller så har man det inte. Vi på Hydra är lyckligt lottade med att kunna leverera saker som funkar, säger Thomas Wallén.
De förklarar att de alla har sina specialiteter och hjälper varandra och att det är en styrka.
– Vi har samma mål också; att jobba med de bästa artisterna internationellt, att göra hits, att skapa och utveckla nya artister och leta efter nya talanger, säger Dan Arvblom. Jag tycker det är bra att vi sätter Malmö på kartan genom att vara en av de starkaste musikproducenterna. Det är ofta bara Stockholm, Stockholm, Stockholm men det behöver det inte vara. Alla vi representerar Malmö och Skåne. Vi har ett starkt team här, vi har sex studios och kan göra allt internt.

×