Tom Kristensson satsar mot Europatiteln i sin Opel R2.

Tom Kristensson kör för EM-titeln i rally

MOTORSPORT Tom Kristensson hoppas titulera sig Europamästare i rally framåt hösten.
– Det är målet för hela den här säsongen, förklarar den 26-årige Hörbyföraren.

Just nu håller han på med att installera väremepumpar runt om i Skåne åt en firma i Sösdala som han jobbar åt.
Men räkna med att han redan längtar till slutet av april. Då inleds ERC, European Rally Championship, med den första deltävlingen på Azorerna, ögruppen mitt ute i Atlanten.
Tom Kristensson fyller snart 27 år, och det är just åldersgränsen för att få tävla i juniorklassen i EM-serien.
– Det är i år som det ska hända. Jag har skaffat mig erfarenhet av att tävla både på grus och asfalt, och jag kör en riktigt konkurrenskraftig bil, förklarar han.

Något som man lugnt kan instämma i. För han rattar nämligen en hypervass Opel Adam R2 med 190 hästkrafter under huven. Opelförarna har vunnit juniormästerskapet i ERC tre år i rad. Bland annat svensken Emil Bergkvist.
Nu får alltså Tom Kristensson från Mellanskåne chansen att göra samma sak. Just nu är han den ende fabriksföraren från Opel som kör i klassen. Tidigare har det oftast varit tre, men i år har Opel dragit ned kraftigt på sin satsning inom motorsporten.
Att ha en så kallad fabrikssits innebär en full uppbackning på alla plan för att lyckas fullt ut.

Tom Kristensson kommer att ha till sin hjälp fyra mekaniker och en ingenjör som sköter alla inställningarna på bilen.
Som grädde på moset har han även en egen kock med sig ute på deltävlingarna runt om i Europa.
– Men det här är inget som jag får gratis, utan man måste skjuta till mycket pengar själv också. Fast den här stöttningen hade jag självklart aldrig kunnat bekosta på egen hand, påpekar Kristensson.
För att ta sig framåt i motorsporten krävs inte bara att man levererar resultat på vägarna som Hörbys rallyess med eftertryck har gjort. Man måste också ha ett ekonomiskt stöd i ryggen.

Här har Tom Kristensson mycket tack vare sin mentor Christer Håkansson sytt ihop budgeten som gör storsatsningen möjlig.
Ett nätverk med hela 45 olika företag finns med och bidrar.
– Det har varit oerhört lärorikt att även jobba med sponsorsbiten, tycker Tom Kristensson.
Att ta rätt beslut och i rätt läge är betydelsefullt.
Förra året valde teamet att hyra en Opel R2 för att gästköra EM-deltävlingen i Lettland.
– Vi körde mest dit för att se och lära inför framtiden. Men så slutade det med att jag vann tävlingen före alla fabriksförarna. Jag kan knappt fatta det själv ännu, skrattar Kristensson.
Det blev dubbel jackpott i Lettland, kan man säga.
De ansvariga på Opel fick upp ögonen för att han kan prestera på den höga nivån. Sedan kommer EM-finalen att avgöras i höst just på samma vägar i Lettland, som Tom Kristensson satte alla andra på plats.
– Det visade sig vara rena genidraget. Det gäller att skapa chanserna och att ta tillvara på dem när tillfälle ges, tycker Kristensson.
Han började på allvar sin rallykarriär för bara tre år sedan. 2015 var lyckosamt, han vann 18 av 23 starter, och därefter har Hörbyföraren sakta men säkert flyttat fram sina positioner.

För att kunna känna på tävlingsbilen även på hemmaplan, så har hans mentor köpt in en likadan Opel R2, som han ska tävla med i EM-serien.
– Hemmabilen ska jag köra med i SM och mindre sprinttävlingar i Sverige och kanske Danmark för att få träning och erfarenhet när det sedan verkligen gäller, säger han.
Det blir utan tvekan ett hektiskt rallyår för Tom Kristensson. Totalt 16 tävlingar räknar han med att köra, varav sex i EM-serien.
Efter premiären på Azorerna väntar rallyn på Gran Canaria, Italien, Tjeckien, Polen och Lettland.
– Utöver det så kör jag också två deltävlingar i den tyska mästerskapsserien och det tyska VM-rallyt i augusti, berättar han.

En kartläsare av rang är också ett krav för att nå hela vägen. Där har teamet plockat in Henrik Appelskog från Motala.
– Vi började samarbeta förra säsongen, och det klickade direkt mellan oss. Han har vunnit SM tidigare och vårt samarbete är extremt viktigt, menar Tom Kristensson.
Intresset för ERC-serien är extremt stort. Europsport direktsänder samtliga deltävlingar, som förra året följdes av 163 miljoner tittare över hela världen.

×