Johan Hugosson är på besök i hemstaden Lund för att höra sitt musikstycke Togo uruppföras. Foto: Håkan Jacobsson
Johan Hugosson är på besök i hemstaden Lund för att höra sitt musikstycke Togo uruppföras. Foto: Håkan Jacobsson
Johan Hugosson har varit slagverkare och garanterar att det kommer att höras i Togo. Foto: Håkan Jacobsson
Johan Hugosson. Foto: Håkan Jacobsson
Togo fick inte genast äran av bragden, men blev ändå en riktig kändis.
Johan Hugosson är i Lund för en konsert med hans musik i Stadshallen i Lund. Foto: Håkan Jacobsson

Tonsättare hyllar en heroisk hund

HYLLNING. En heroisk slädhund som inte fick den uppmärksamhet den förtjänade – det inspirerade lundafödde tonsättaren Johan Hugosson till att skriva musikstycket Togo, som uruppförs i Lunds stadshall på söndag.

Namn: Johan Hugosson
Ålder: 44 år
Yrke: Musiker och kompositör
Familj: Hustrun Maria – de träffades i Paris när hon intervjuade honom efter en konsert.
Bor: Baron’s Court i London.
Aktuell: Har skrivit konsertouvertyren Togo, som har urpremiär i Lund på söndag.
Övrigt: Skrev Karnevalsmelodin till Lundakarnevalen 1998 – Johan Wester skrev texten.
Ytterligare: Togo avlivades 1929, sexton år gammal. Hans skinn finns uppstoppat i Alaska och hans skelett finns hos universitetet i Yale.

Johan Hugosson har skrivit om hur han fick idén. Han satt och tittade på BBC – han bor i London – och där visade man ett program om hur ett serum år 1925 måste fraktas till staden Nome i Alaska och att en stafett med hundspann var enda möjligheten. Togo var ledarhund på en av sträckorna; hans spann färdades i storm över förrädiska isar i fyrtio graders kyla; vid ett tillfälle simmade Togo för att rädda hela gruppen.
Men serumet kom fram och ett utbrott av difteri kunde stoppas.
När reportrar kom till Nome för att skriva om bragden var det en annan hund, Balto, som fick äran och blev nationalhjälte och fick en staty. Den hade förvisso också gjort sitt jobb varit ledarhund på sista etappen, men det var Togo som hade lett sitt spann genom de allra svåraste passagerna.

”Därför tyckte jag att det var på tiden att ett verk skrevs till Togos ära! När jag skrev stycket hade jag i åtanke att avbilda den dramatiska färden, men även det fantastiska arktiska landskapet, såväl som triumfen i att byn blev räddad.”
Det där låter ju som en film, och det har Johan Hugosson hört förr.
– När jag började spela egen musik kom det folk fram till mig efter konserterna och frågade om jag skrev för film – och det hände ganska ofta.

Svaret var ju nej, men han beslöt att utforska den tankegången. Så han började studera filmmusikkomposition vid London College of Music.
– En väldigt speciell situation, konstaterar han. Man är fruktansvärt begränsad – du måste hålla dig inom enormt tydliga ramar.
Det första han fick lära sig var att man måste svälja sitt ego; du får lära dig tåla att en mängd personer kommer att ha synpunkter på – och inflytande över – ditt arbete utan att för den skull kanske vara speciellt kunniga när det gäller musik.
– Det var väldigt svårt. Men det går, om man har självförtroende i det man gör. Det är en situation jag lärt mig hantera.

Det här låter kanske som att filmmusikstudierna var en enda plåga. Så var det inte:
– Jag lärde mig att vara effektiv, att leverera. Jag har fått ganska många redskap för att skapa olika stämningar, lärt mig om orkestrering och färger, att behärska de olika instrumenten.
Men det är inte som skapare av filmmusik som Johan Hugosson ser sin framtid. Musik för konsert, live, är fortfarande huvudspåret.
– Det är helt klart det jag brinner för.
Och det är som sådant man ska se – eller höra – Togo, som alltså uruppförs av Lunds Stadsorkester på söndag.

Johan Hugosson kommer själv från Lund, från ett musikaliskt hem. Mamma är musiklärare, pappa kantor.
– Jag började spela piano när jag var tre år och satt i mammas knä.
När han började ta lektioner var det på tvärflöjt:
– Tills jag insåg att det var roligare med trumma.
Så han och några kompisar bildade bandet Kobjärs Cowboys.

Men slagverk och piano tog mer och mer uppmärksamhet, och till slut var det pianot hans satsade på.
– Det var bara konsertpianist som gällde.
Han gick musiklinjen på Heleneholmsgymnasiet i Malmö. Han kunde välja mellan musikhögskolorna i Malmö och Köpenhamn och det blev den senare.

Sedan tjugo år har han London som bas; han flyttade dit för att studera på Royal College of Music.
En karriär som konsertpianist har det blivit.
Och mer och mer har han komponerat själv.
– Alla mina rötter kan få blomma när jag skriver själv.
Han kan ta ingredienser från all den mängd musikstilar som format honom.

Speciellt aktuellt just nu är ett projekt som heter Made in Sweden.
Det har sina rötter i en konsert i en upplaga av Kulturnatten i Lund.
– Det började som en duo med slagverkaren Måns Block. Jag började komponera som en galning till den.
– Det blev populärt bland publiken och vi utvecklade det till en större grupp.

De uppträdde i England med en engelsk stråkkvartett och i Sverige med kvartetten Vindla från Malmö; det resulterade i en tv-inspelning på Palladium i Malmö och en cd.
– I London håller en manager på att sätta ihop en turné.
Exile heter ett annat projekt, som är sprunget ur en julsång, som han fick beställning på av tidningen Financial Times.
Den ledde till en kontakt med Bengt Ollén, grundare av och ledare för Sofia Vokalensemble från Stockholm. Det blev den naturliga samarbetspartnern när cellisten Mattias Rodrick föreslog att han skulle skriva ett nytt stycke för cello och kör.

Det här var när flyktingrapporteringen var som hetast.
– Jag tänkte att om man kunde hitta poeter som flytt hit, gärna från olika länder och från olika tider, och använda deras texter.
– Det visade sig att det redan fanns ett projekt – superlämpligt för mig.
Det var via appen ”Exile – free poets on the run”, sammanställd på Stockholms universitet, han valde sex texter av tre poeter som flytt till Sverige, i olika tider.
– Det blev jättefint. Det blev en radioinspelning, och den går att lyssna till på P2 live i ett par veckor till.

Men vill man höra musik av Johan Hugosson kan man alltså också ta sig till Lunds stadshall nu på söndag klockan 18.
Där spelar också trumpetaren Simon Andersson och pianisten Olle Sjöberg i André Jolivets Concertino för trumpet, piano och stråkar.
Annat på programmet är The perfect fool av Gustav Holst, Homage á Stravinsky av Ole Schmidt och Nötknäpparsvit av Pjotr Tjajkovskij.

Johan Hugosson gläder sig också åt att hans manager just har landat en överenskommelse med BBC om en radioinspelning – troligen kommer han att spela egna musikstycken på solopiano.

Namn: Johan Hugosson
Ålder: 44 år
Yrke: Musiker och kompositör
Familj: Hustrun Maria – de träffades i Paris när hon intervjuade honom efter en konsert.
Bor: Baron’s Court i London.
Aktuell: Har skrivit konsertouvertyren Togo, som har urpremiär i Lund på söndag.
Övrigt: Skrev Karnevalsmelodin till Lundakarnevalen 1998 – Johan Wester skrev texten.
Ytterligare: Togo avlivades 1929, sexton år gammal. Hans skinn finns uppstoppat i Alaska och hans skelett finns hos universitetet i Yale.

Dagens fråga

Betalar du tv-licens?

Loading ... Loading ...

Tv

×