– Vi vill att barnen ska kunna röra sig och ta sig till skolan. Det här handlar dessutom inte om någon liten enskild väg utan om trafik som kommer från väg 13. Då behövs belysningen, säger Maglasätebon Per Hansson som gärna skulle vilja se en diskussion om en framtida cykelväg mellan Maglasäte och Höör. Frågan om belysningen får vara kvar i Maglasäte ska fortsatt utredas inom kommunen. På bilden syns Weine Andersson, Per Hansson, Torbjörn Strid och Håkan Frostgård som alla kämpar för att ha kvar belysningen i Maglasäte. Foto: Tobias Lagerholm

Belysning kvar i Maglasäte tills vidare

maglasäte Gatubelysningen som funnits i Maglasäte sedan 1972 är hotad. Nu blir belysningen kvar tills vidare samtidigt som Höörs kommun ska fortsätta utreda frågan.
– Vi fick ny information i ärendet och det är i nuläget inte aktuellt med någon förändring av belysningen, säger Hanna Ershytt (C), ordförande i tekniska nämnden.

I förra veckan skrev Skånska Dagbladet om att Höörs kommun planerar att plocka ner 30-talet belysningsstolpar i Maglasäte om inte två samfällighetsföreningar och ett byalag tar över kostnad och drift för belysningen.

Så löd tjänstemannaförslaget som låg på tekniska nämndens bord i tisdags kväll. Men beslutet sköts upp av en enig nämnd. Nu väntar vidare utredning.
I slutet på förra året fick Höörs kommun information av Kraftringen om att elstolparna som kommunens belysning sitter i skulle behöva plockas ner med kort varsel. Nu visade sig att så inte blev fallet.
– Vi vet nu att när Kraftringen gjort sin omkoppling så påverkar det inte belysningen. Därför har vi ingen panik att besluta hur vi ska göra. Stolparna ska stå och lysa tills vidare, säger Hanna Ershytt.
På sikt är fortsatt ambitionen att Höörs kommun inte ska ansvara för belysningen på de ställen där man inte äger vägen. Något som är fallet i Maglasäte.

Nu vill tekniska nämnden se en djupare dialog med de berörda föreningarna, men också med Trafikverket.
– När det gäller korsningen vid väg 13 skulle vi vilja att Trafikverket sätter upp lampor. Sannolikheten för detta är liten och då ska i andra hand kommunen sätta upp lampor som ger en fullgod belysning.
– Det var en nyhet för oss i nämnden att skolbarn stiger av bussen på väg 13, säger Hanna Ershytt.
När det gäller korsningen nere i Maglasäte by är tanken att kommunen ska behålla sin belysning och eventuellt utöka den med en lampa.

För andra gången på två månader har frågan om belysning i Maglasäte gått tillbaka för utredning. Har tekniska nämnden svårt att bestämma sig?
– Nej, men vi får nya uppgifter på våra sammanträden. Som exemplet med var skolbussarna går. Det är heller inget lätt beslut och tjänstemännen har haft bråttom. Nu vet vi att vi har mer tid, säger Hanna Ershytt.
Maglasätebon Per Hansson välkomnar återremissen men är fortsatt motståndare till att byalag och vägföreningar ska bli vad han kallar belysningsföretag. Han menar att riktlinjerna för belysning som kommunen beslutat om slår mot landsbygden.
– De är inte anpassade för situationen i småbyarna. Det riktlinjerna i praktiken säger är att om en by inte har en cykelbana så har man heller ingen rätt till belysning.
– Bara för att det står i riktlinjerna behöver det inte vara rätt. I slutändan handlar den här frågan om trafiksäkerhet och trygghet på landsbygden. Belysningen har trots allt funnits i Maglasäte i 45 år och den kom upp av en anledning, säger Per Hansson.

Hanna Ershytt säger att Höörs kommun har gjort ett antal undantag från riktlinjerna.
– Exempelvis på vägar där vi vet att det finns oskyddade trafikanter. Sen hur länge lamporna funnits i Maglasäte tycker jag inte är väsentligt. Dagsaktuell situation får avgöra. Nu vill vi ha en dialog med vägföreningarna för att lösa belysningsfrågan, säger hon.

Dagens fråga

Tycker du att årets Malmöfestival har varit bästa hitills?

Loading ... Loading ...
×