Att Espresso House valt att öppna i Eslöv är ett tecken på att handeln i centrum är på gång, menar nya centrumledaren Cecilia Reinholdsson. Foto: Henrik Lindahl

I centrum för Eslövshandeln

Eslöv Som nytillträdd centrumledare hör det till Cecilia Reinholdssons uppgifter att hjälpa till att få fart på handeln i centrala Eslöv. Ett uppdrag hon är van vid efter flera år med liknande arbetsuppgifter.

Efter knappt en månad på tjänsten säger hon att hon har fått en ”rivstart” och att hon är imponerad av Eslöv och att förutsättningarna är goda.
– Det händer enormt mycket nu, handlarna är på gång. Espresso House och Harrys har visat att man är beredda att satsa, det kan ge ringar på vattnet. Jag vet att det finns fler intressenter. Det bubblar mycket under ytan, säger Cecilia Reinholdsson när hon tar emot för en intervju på sitt kontor på Medborgarhuset.
Men det handlar inte bara om att få hit namnkunniga butiks- och restaurangkedjor. De unika lokala butikerna är minst lika viktiga och det är mixen som är framgångsreceptet, tror hon.
En del av Cecilia Reinholdssons roll kommer att handla om att ringa in vilka typer av butiker som saknas i utbudet och som skulle ge Eslövshandeln ytterligare en injektion.

Nu i början blir det många möten med personer som på olika sätt spelar en viktig roll för centrum.
– Varje person jag träffar brukar jag fråga om tre andra personer jag också borde prata med.
Hon är van vid att bygga nätverk från ett yrkesliv som till stor del kretsat kring just stadsutveckling. Hon kommer närmast från Höganäs där hon arbetade med stadsutveckling, och dessförinnan har hon varit cityutvecklare i Helsingborg. Hon har även hunnit med en period som marknadsansvarig på Skånetrafiken – och under flera år drev hon tidningen Nöjesnytt i Helsingborg.
I Eslöv ser hon goda förutsättningar, genom till exempel den höga inflyttningen och utformningen av centrum.
– Det är en kompakt och fyrkantig stadskärna med nära till allt. Det underlättar för kunder men också för samarbete mellan handlarna.

Eslövs kommun planerar för en stor ombyggnad av Stora torg. Något som Cecilia Reinholdsson ser som ett ”fantastiskt tillskott” som gynnar både handlare och besökare.
Men det finns förstås frågetecken också. De nyinförda parkeringsavgifterna oroar flera handlare.
– Det är klart att det finns en oro. Parkeringsavgifter är trots allt en barriär, och blir det för många barriärer är risken att kunder handlar någon annanstans. Men jag tror att det är en övergångsfas och då handlar det om att göra det så enkelt som möjligt. Jag tror att man kan förenkla och förbättra systemet med avgifterna.

Så du tycker inte att man ska riva upp parkeringsavgifterna helt?
– Nej, snarare förbättra och förenkla. Många andra städer har parkeringsavgifter och ändå en fungerande handel.
Ett annat orosmoln för cityhandlarna är hur det nya handelsområdet Flygstaden kommer att påverka.
– Men där ska det vara dagligvaruhandel, upplevelser och volymhandel så jag tror att det kan vara ett komplement till småbutikerna av personlig karaktär i centrum, och att vi kan samarbeta. Det är lätt att skapa en bubbla av oro i stället för att se möjligheterna., säger Cecilia Reinholdsson som tror mycket på devisen ”handel föder handel”.

Som centrumledare fungerar Cecilia Reinholdsson som ett nav och samtalar med såväl beslutsfattarna på kommunen som med fastighetsägarna och handlarna.
Eftersom de här tre parterna kan ha olika intressen kan en spindel i nätet vara ett sätt att lättare hitta en konstruktiv väg framåt.
– Det är en komplex roll och jag får vara ganska neutral.
Tjänsten har funnits tidigare men nytt från i år är att den är på heltid. Den finansieras av Eslövs kommun och fastighetsägarna.

Stadskärneföreningen har även en styrelse med representanter från kommunen, fastighetsägarna och näringsidkarna. Där håller man även på att skapa en ny struktur för att ta tillvara på goda idéer, till exempel genom olika arbetsutskott. Mycket handlar om att våga utvecklas och prova nya saker, tror Cecilia Reinholdsson.
– I sommar ska vi till exempel ha VM-fest på torget. Jag ser att det finns vilja, engagemang och driv i staden. Det är inga trötta handlare i Eslöv, utan här finns ett ”go”, säger Cecilia Reinholdsson.
0704-14 26 26, henrik.lindahl@skd.se

Läs mer:

Dagens fråga

Betalar du tv-licens?

Loading ... Loading ...

Tv

×