Johan Falkmans tavla. Foto. Roland Källberg
Ronny Danielsson i arbete med Billy Elliot. Foto: Yvonne erlandsson

En minnesvärd hyllning till musikalen

Vernissagekonsert/recension

Konstnären Johan Falkman, som förevigat många profiler i hemstaden Malmö, ville måla Ronny Danielsson, som tackade nej åtskilliga gånger. Ända tills Falkman kom på idén att använda temat från en pjäs av Luigi Pirandello; Sex roller söker en författare.
Med flera skådespelare som gärna ställde upp på att porträtteras tillsammans med regissör Danielsson fångades även denne i nätet. Och så blev det tolv roller, eller rättare sagt tretton, eftersom en liten kille från Billy Elliot tillkom i hörnet på tavlan.

På måndagen invigdes tavlan med en konsert på Malmö Operas stora scen – och det blev en kväll utanför ramen, en kväll att minnas för alla på parketten. Det kändes lite som om Operan öppnat sin finaste gottepåse och bjöd friskt på alla smaker.
Med kvällens radarpar Lindy Larsson och Sara Lehmann som konferencierer serverades godbitar ur musikaler blandat med några schlagerpraliner och en revy-smällkaramell.
Hyllningskvällen till Ronny Danielsson blev inte den ”minnesstund” han sade sig fasa för, men tvärtom ett nedslag i ett ständigt pågående arbete för att ge publiken det bästa.

Att få några glimtar från gamla produktioner på Malmö Opera var speciellt och känslomässigt starkt. När spelperioden är över är de ju borta, men där var Sanna Nielsen som Lara ur Doktor Zjivago I en ljuvlig vals, där var – överraskning! – Ola Salo som Jesus i Jesus Christ Superstar och Lars Humble som Herodes, Charlotte Perrelli som Evita, Lindy Larsson från All you need is love, Dan Ekborg som Jean Valjean i Les Misérables.
Fina minnen som vi i publiken delar med regissör Ronny och som det kändes dyrbart att återuppleva. Ett annat lysande ögonblick från en annan scen än Malmö Operas – Lill Lindfors och Johan Rabaeus med Ananas-sången ur Cabaret, en ljuvlig tolkning av denna så fina scen. Så ska den göras, precis så!

Att allt inte var de avporträtterade som hoppade ur tavlan och framförde sina roller visade både Mellovinnarna Perrelli och Nilsson som framförde Hero och Undo – livemusik är så mycket bättre – och Malmö Operas finaste Marianne Mörck och Lars Humble.
Marianne bjöd på sin innerliga tolkning av Sondheims Send in the clowns och Lars Humble på sin superba Jazzgossen.

På sluttampen dansade 12-årige Oliver Palm in med numret Elektrisk från Billy Elliot. Oliver har bara spelat Billy i Stockholm – men vilken tur att några fler i hemmapubliken fick se vad han går för.
Vernissagekonserten blev mycket riktigt en hyllning till regissören Ronny Danielsson, men också till musikalen som genre och till Malmö Opera som tar den här konstformen – precis som bildkonsten – på allvar.

Läs mer:

×