Blue Dreams. Pressfoto
Blue Dreams. Pressfoto

Stark teaterupplevelse i baksätet

Scen/recension

Av: Public Plot
Spelplats: Malmö med Inkonst som startpunkt, fredag 2 februari 2018
Idé och koncept: John Hanse och Jonas Åkesson
Manus: Henrik Bromander
Regi: John Hanse
Ljuddesign/musik: Jonas Åkesson
Arkitekt (som skapat färdvägen): Simon Skö
Producent: Carina Ehrenholm
Skådespelare: Irma Jämhammar och Oskar Stenström

För två år sedan recenserade jag den interaktiva föreställningen Våld & pedagogik av Henrik Bromander och John Hanse på Inkonst i Malmö.
Istället för att vara passiva åskådare fick vi i publiken vara med i dramat. Bland annat förekom det en scen där en krog som utnyttjar svart arbetskraft försätts i blockad. I scenkonstkollektivet Public Plots nu aktuella Blue Dreams är det en liknande Malmörestaurang som står i centrum för handlingen.

Nu står Henrik Bromander som manusförfattare och John Hanse som regissör, men av programbladet framgår att det varit fråga om en kollektiv arbetsprocess. Även om Bromander skapat såväl ramberättelserna som de detaljerade händelseförloppen så är skådespelarna fria att improvisera dialogen.
Även den här gången prövas ett nytt och djärvt grepp för att göra berättande och undersökande teater med samhällskritiska ambitioner.
Föreställningen är upplagd på så vis att publiken (tre besökare åt gången) placeras i baksätet på en Volvo och förses med hörlurar. Så kommer skådespelaren Oskar Stenström och sätter sig vid ratten.
Föreställningen har börjat och vi rullar från Inkonst på Bergsgatan upp mot Möllevångstorget och Ystadgatan. Där ska Stenströms rollfigur, bartendern Jakob, hämta upp sin chef Nino, som spelas av Irma Jämhammar.

Nino är aningen stressad och nu ska hon och Jakob iväg till Lucu Food för att inhandla kött till restaurangköket. Valet av butik är förstås ingen tillfällighet. Lucu Food dömdes förra året att betala 5,4 miljoner kronor för falska fakturor.
Så vävs den svarta ekonomin in i föreställningen som bygger på ett grundligt researcharbete. På parkeringen utanför Lucu Food står det ett äldre par och halsar direkt ur en flaska, något som kommenteras av både Nino och Jakob. Tillfälligheter som denna gör att vanliga människor som rör sig ute i gaturummet denna fredagskväll i Malmö blir statister i storyn som växer fram inne i bilen.

Det är perfekt väder för en filmisk upplevelse med regn mot bilrutorna. Ja, det påminner lite om den suggestiva inledningen i filmklassikern Taxi Driver. Till stämningen bidrar Jonas Åkessons musik och ljuddesign.
Det är en realism utöver det vanliga som uppnås genom intimiteten i bilen som kombineras med skådespelarnas ypperliga improvisationsförmåga.

Köttet inhandlas men nu tar handlingen en ny vändning. Istället för att köra tillbaka till restaurangen Blue Dreams vill Nino att Jakob ska köra henne till den diskare som en längre tid uteblivit från arbetsplatsen. Motvilligt gör Jakob som han blir tillsagd och kör mot Kirseberg. På frågan om varför hon vill göra hembesök hos en av diskarna svarar Nino att hon bara ska se hur han mår och överlämna löningen.
Dialogen blir mera tillspetsad och snart kommer det att bli än mer dramatiskt. Exakt på vilket vis ska jag inte avslöja, men plötsligt övergår det hela till att bli ett kriminaldrama. Det våld som förekommer i manuset får vi aldrig se och det blir faktiskt mer trovärdigt på det viset. Den förhöjda realismen i Blue Dreams rubbas inte av att ett mord finns inskrivet i intrigen. En konflikt uppstår mellan de två i framsätet. Nere i Frihamnen får så konflikten en lösning.

Som i en Brechtpjäs så är slutet upplagt på ett sådant sätt att publiken får något att begrunda. När Jakob säger till sin boss att ”vi är ett team” så är det också ett slags solidaritet, men en solidaritet av det tvivelaktiga slaget.
Jag måste säga att Blue Dreams bjuder på en teaterupplevelse som är synnerligen övertygande och faktiskt något av det starkaste jag upplevt på mycket länge.

Av: Public Plot
Spelplats: Malmö med Inkonst som startpunkt, fredag 2 februari 2018
Idé och koncept: John Hanse och Jonas Åkesson
Manus: Henrik Bromander
Regi: John Hanse
Ljuddesign/musik: Jonas Åkesson
Arkitekt (som skapat färdvägen): Simon Skö
Producent: Carina Ehrenholm
Skådespelare: Irma Jämhammar och Oskar Stenström

×