Foto: Lars-Erik Gille
Så tycker Sweco att museet skulle kunna byggas ut – och samtidigt ge ubåten U3 tak över huvudet. Illustration: Sweco

Landshövdingen vill rädda museets ubåt

MALMÖ Museiubåten U3 skadas av väder och vind.
Nu kräver landshövding Anneli Hulthén att den får komma under tak.

Det är dock inte i egenskap av landshövding som Anneli Hulthén nu begär att ubåten skyddas utan som ordförande för STSM, Stödföreningen för teknik- och sjöfartsmuseet i Malmö.
I ett brev till fritidsnämndens ordförande Frida Trollmyr (S) efterlyser Anneli Hulthén ett möte ”för att komma vidare i processen med att säkra bevarandet av en av de tyngsta ikonerna vid tekniken och Sjöfartens hus, nämligen ubåten U3.”
För ikonen mår inte bra. Underhållet av undervattensfartyget har under en längre tid varit otillräckligt, fortsätter Anneli Hulthén. Framför allt utsidan förfaller eftersom den skadas av väder och vind.
”Det påverkar både föremålets och museets image.”

Anneli Hulthén hänvisar till ett förslag från konsultfirman Sweco, ett förslag där ubåten byggs in i harmoni med en ombyggnad av museets yttergård mot Citadellsvägen.
Hon tror att stadens näringsliv kan vara intresserat av att vara med och bevara och utveckla ubåten och området kring den, det tyder erfarenheter från Marinmuseet i Karlskrona på.
”Förutsättningen är att Malmö stad tar initiativ och tar täten”, tror hon.

U3 var en av sammanlagt nio mindre, helt svenskbyggda ubåtar som byggdes under andra världskriget 1941-1944. Ubåtarna byggdes på Kockums och Karlskrona örlogsvarv. U3 färdigställdes i Karlskrona.
U3 sattes upp på museet 1967 efter att två år tidigare ha bogserats från Göteborg till Malmö och Kockums mekaniska verkstad.

För att kunna transportera ubåten över land till museet fick den delas i tre sektioner i Kockumsvarvets torrdocka. På Tekniska museet lyftes delarna upp på betongfundament så personal från varvet kunde svetsa ihop dem igen.
Men ubåten har inte mått bra av att stå ute. Det berättade Hans Carlsson, sekreterare i Ubåtsklubben U3, veteranbesättningen som guidar i ubåten, i en intervju i SkD i april förra året.
– Vatten klarar den väl bra, om den nu legat i vatten. Men nu står den ju på land och utsätts för svavelnedsläpp och annat. Och konstruktionen var bara tänkt att hålla i 25 år. Nu är den 75. Den blir bara fulare och fulare där hon står, sa han då.

Bland annat oxiderar aluminiumplåtarna som ligger på överdäck och det finns hål både här och där. Och periskopet har måsar flera gånger funnit en bra plats att bygga bo i.

Dagens fråga

Cyklar du till jobbet?

  • Nej (71%, 456 Röster)
  • Ja (29%, 185 Röster)

Antal röster: 641

Loading ... Loading ...

Tv

×