Malmökompositören Benjamin Staern medverkar på musikbiennalen Njord i Köpenhamn. foto: Gunilla Wedding

Benjamin Staern vill överraska sin publik

Malmökompositören Benjamin Staern är en av de medverkande i musikbiennalen Njord i Köpenhamn som inleddes på torsdagen och pågår till och med 28 januari.

Njord
Njord – New Nordic Music Biennale startades 2014 och presenterar vartannat år en eller flera erkända nordiska konstnärer som huvudnamn. Syftet med Njord är att skapa nya nordiska samarbeten kring tvärkonstnärliga projekt och attskapa event som en bred, nyfiken publik kan spegla sig i. Njord vill också bidra till att förmedla konstmusik till både vuxna och barn.
Årets Njord arrangeras i Köpenhamn 25-28/1.
temat för årets Njord är Nordic Noir.
Källa: Njordbiennal.com

Benjamin Staern har två stycken med på Njord. Det ena är utdrag ur Tranströmer Songs, en tonsättning av dikter ur Sorgegondolen och det andra stycket Air-light-spiral, som från början ingick i en multimediaföreställning som uppfördes vid Norrlandsoperan.
Det senare har han komponerat ny musik till så att det blir ett längre stycke.
– Jag vill att det skulle kunna stå för sig själv, eftersom det är väldigt bra musik, tycker jag.
Inspirationen för Benjamin Staerns stycken kan vara något litet, ett enda ljud. Som vinglaset, som används i Air-light-spiral.
– För mig började det med klangen i glaset. Hur noterar man det? Hur skriver man ner det ljudet?
Men det påverkade också var det skulle uppföras. Ljuset inspirerade.
– Det finns lite norrsken i det här stycket.

Benjamin Staern poängterar musikerns roll, som bollplank och ibland som en del av verket. Spelar han inte ett instrument själv, så kan feedback från en solist visa vägen, som gitarristen Jacob Kellerman.
– När jag träffar musikern kan det hända att de säger att det är väldigt svårt, eller nån gång att det inte är spelbart. Då måste man ha ett öppet sinne och fråga sig hur man kan göra istället? Vad är deras motbud, så att säga?
Benjamin Staern har ofta visuella element i sin musik: en bild eller en färg. Det hänger ihop med hans synestesi: ett tillstånd där ljud har en färg.
Ett visst ackord kan vara vitt, ett annat gult. Sjunger någon riktigt falskt kan det bli lika jobbigt för ögonen som för öronen.

Under sin medverkan i Njord ser Benjamin Staern ser fram att emot att möta Köpenhamnspubliken.
– Det kan finnas skillnader i hur man möter ett stycke från ställe till ställe.

Hur är det som kompositör att se publiken reagera på ett stycke de inte hört förut?
– Det kan vara lite skrämmande nästan, men det släpper man helt sen när musiken börjar. Då tänker man inte på något annat.
Han tänker på publiken när han komponerar och deras möte med musiken.
– Jag vill att de ska ska sätta sig ner och inte ha en aning om vad de får. Jag vill gärna överraska.
Han jämför med ett biobesök: man kan ha förväntningar, men man kan inte veta hur filmen är förrän man sitter där. Men det är en balans: han skriver inte med tanke på vad publiken önskar sig eller vad som kan ”slå”.
– Då är det ingen vits med att vara konstnär. Då kan man lika bra gå hem, om man inte vill överraska. Man kan inte tänka som när man skriver en poplåt som man vill folk ska lyssna på. Man måste ge publiken något mer i klassisk musik.

Det är inte bara mötet med publiken, utan med andra konstnärer som gör det intressant att vara verksam internationellt och få sina verk uppförda utomlands.
– Det är ett viktigt sätt att nätverka och samverka. Biennaler som Njord blir en plattform för samarbete över sundet. Kammarmusik fungerar bra för det, tycker jag. Det är inte någon särskilt hierarkisk struktur, det är lättare att mötas.
Han talar varmt om den isländska kompositörskollegan Anna Thorvaldsdottir, som är composer-in-residence vid Njord-biennalen. Hennes verk skulle han gärna höra i Malmö framöver.
Han tror att kvinnliga tonsättare har framtiden för sig och har varit aktiv i intresseföreningen KVAST, som vill främja kvinnliga tonsättare på repertoaren.
– Det är konsten och begåvningen som ska gälla, inte könet. Det har funnits en okunnighet hos producenter och arrangörer, men det är nog på väg att vända nu.

Målsättningen för framtiden är att kunna vara brett verksam. Han vill gärna få både opera och orkestermusik uppförd.
– Jag vill gärna skriva musik som engagerar. Just nu är jag särskilt intresserad av personliga relationer.
Han väntar på besked om musiken till Historien om en prinsessa kommer att uppföras på en festival för modern musik i Beijing. De internationella framgångarna för Benjamin Staerns musik fortsätter.

Njord
Njord – New Nordic Music Biennale startades 2014 och presenterar vartannat år en eller flera erkända nordiska konstnärer som huvudnamn. Syftet med Njord är att skapa nya nordiska samarbeten kring tvärkonstnärliga projekt och attskapa event som en bred, nyfiken publik kan spegla sig i. Njord vill också bidra till att förmedla konstmusik till både vuxna och barn.
Årets Njord arrangeras i Köpenhamn 25-28/1.
temat för årets Njord är Nordic Noir.
Källa: Njordbiennal.com

×