Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, fick veta mer om projektet Pelars tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och statssekreterare Karin Röding. David Cuartielles berättade och demonstrerade. Foto: Lennart Larsson

Minister på första universitetsbesöket

MALMÖ Läraren kan från en plattform se hur eleverna agerar i klassrummet med hjälp av små elektroniska moduler som kan kopplas samman för snabba och kreativa uppfinningar.
Kanske en idé för regeringskansliet, skojade ministern för högre utbildning och forskning vid sitt Malmöbesök.

Helena Hellmark-Knutsson gjorde på tisdagen sitt första besök på Malmö universitet. Högskolan bytte ju vid årsskiftet status från högskola och blev universitet.
– Det är första besöket i Malmö som universitet. Men jag har varit här tidigare. Jag var på lärosätesbesök och gjorde en turné i början av mandatperioden.
Det var en och annan som råkade säga ”högskola” under ministerbesöket. Och banden till passerkorten att hänga om halsen var fortfarande märkta Malmö högskola, något som Andreas Jacobsson, dekan för fakulteten för teknik och samhälle, noterade strax innan ministern anlände.
Så bandet åkte i fickan.

Innanför ett av sammanlagt fem forskningscentrum väntade forskaren David Cuartilles, ivrig att få förklara resultatet av ett fyra år långt projekt om hur människor kan lära sig teknik och matematik och hur elever och lärare kan samarbeta bättre i klassrummet.
Med hjälp av små elektroniska moduler för till exempel temperatur eller ljus, sammanlagt 127 olika, har eleverna kunnat koppla samman dem i långa kedjor och via datorskärmen kunnat uppfinna och skapa och lära sig.

Samtidigt har läraren via en plattform fått ett extra hjälpmedel för att ännu bättre kunna hjälpa till i lärandeprocessen. Till exempel tyder kanske tystnad på att de inte riktigt förstår.
– Många gånger är elever rädda att säga att de har problem, säger David Cuartilles.
Via sensorer redovisas ljudet – eller bristen på det – i klassrummet i plattformen och kan ge läraren en vink om att hen kanske behövs.
– Vi tror systemet kan bli en gata för lärare och elever till ett bättre samarbete, hoppas David Cuartilles.

Dagens fråga

MFF har inte börjat säsongen som laget hoppats. Tror du fortfarande på guld?

  • Ja, självklart! (44%, 319 Röster)
  • Nej, knappast! (31%, 219 Röster)
  • Jag har aldrig trott på guld. (25%, 179 Röster)

Antal röster: 717

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×