Kvartetten Brooklyn Rider och Anne Sofie von Otter bjöd publiken på varierad, vacker och underhållande samtida musik. Foto: Niclas Michin Aristoy
Colin Jacobsen. Foto: Niclas Michin Aristoy

Lustfylld kväll på Malmö Live

Recension.

KONsert
Von Otter & Brooklyn Rider
Malmö Live den 11 januari
Medverkande: Anne Sofie von Otter, mezzosopran
Brooklyn Rider:
Johnny Gandelsman, violin
Colin Jacobsen, violin
Nicolas Cords, viola
Michael Nicolas, cello

Anne-Sofie von Otter och stråkkvaretten Brooklyn Rider bjöd på en rolig och lustfylld kväll och lyckades med det självpåtagna uppdraget att visa publiken att samtida musik inte är svårlyssnad, utan varierad, vacker och underhållande. Von Otter inledde med ett hyllningstal till akustiken, vilket bådar gott för Malmöpublikens möjlighet att få se andra stora musiker i framtiden.
Klassiska artister som sjunger popmusik är en onödigt stor genre. Även briljanta artister kan drabbas av en hybris som gör att de står och nasalskrålar bubbelgumpop eller hissmusik med svulstigt symfonikomp, till synes utan en aning om att ”bra på Wagner” inte ger ”bra på Beatles”. Andra sidan på myntet är när en popstjärna plötsligt för sig att hen är kompositör, eller ska sjunga elizabethansk musik, vilket jag var rätt skeptisk till när Sting gjorde.

Tursamt nog har von Otter och kompani varit aktsamma så att man inte gör ”pop som opera”, utan presenterar musik som befruktats av flera genrer. Arrangemangen känns inte konstlade, utan som om man använt sina instrument på bästa sätt, oavsett om kompositören heter Philip Glass eller Björk Guðmundsdóttir. Repertoaren är väl vald och von Otter förstår skillnaden mellan hur rösten bäst används när hon sjunger John Adams och när hon sjunger Björk, som för övrigt fungerar utmärkt som kammarmusik.

Brooklyn Rider är lysande tekniker, som har en talang för att få allt att låta som om det skrivits just för stråkkvartett. Kvartettens Colin Jacobsen är dessutom kompositör till tre av styckena som spelades. I hans ljuvliga For 60 Cents får man inte bara lära sig att en kopp kaffe en gång kostade så lite i Brooklyn: han gör också en betraktelse över fika som företeelse: man får inte bara kaffe, utan ett helt litet mikrokosmos av bekvämlighet, service, människor och intryck. Von Otter ingick tillfälligtvis i ensemblen som solist på kaffekopp. Jacobsen låg också bakom argsint vackra BTT, där kvartetten visade upp användningsområden för sina instrument som man knappt visste fanns. Även Ping Pong Fumble Thaw av Glenn Kotche var ett fantastiskt roligt stycke. Det knäpptes, bankades och drogs, allt av goda skäl.

Att göra utdrag ur en av Rufus Wainwrights operor är ett val gjort på merit. Hans symfoniska album har alltid längtat till operascenen och hans första opera Prima Donna var inte alls pjåkig. Wainwright inte bara vill, utan kan hantverket. Les feux d’ artifice t’appelent är en av von Otters varma mezzosoprans finaste stunder under konserten; som att smekas i ansiktet med en sammetshandske.
John Adams Dr. Atomic, som är lite mindre publik än kioskvältaren Nixon in China men mycket intressant, var ett bra val. Von Otter kommer föga förvånande till sin rätt här, i en sorgset varm mezzobetraktelse över människors oförmåga att knyta an till varandra.
Kvinnor var det för en gångs skull gott om på programmet, till skillnad för hur det brukar vara på klassiska konserter. Inte bara Björk och Kate Bush, utan också Caroline Shaws Cant voi l’aube, som fungerade bra som exempel på att nutida konstmusik inte är svår. Den klassiska musikens istadiga sexism är en av dess minst attraktiva aspekter. Tummen upp för att von Otter och kompani ansträngde sig för att motbevisa den bisarra idén att det skulle vara kopplat till könsorganet att kunna skriva musik.

Det borde vara en liten straffavgift på att sjunga Abba eller Beatles för klassiska artister, eftersom det gjorts så illa så många gånger. Men det blir fripass för Abbas Gimme, gimme, gimme, eftersom alla synbart hade kungligt roligt under extranumret.

KONsert
Von Otter & Brooklyn Rider
Malmö Live den 11 januari
Medverkande: Anne Sofie von Otter, mezzosopran
Brooklyn Rider:
Johnny Gandelsman, violin
Colin Jacobsen, violin
Nicolas Cords, viola
Michael Nicolas, cello

×