Lola Zackow, Rosh och Lancelot Sakile Ncube i Klipp han. Från och med föreställningen i Malmö 10 januari är Lola Zackow ersatt av Shada-Helin Sulhav. Foto: Sören Vilks

Pjäs om skjutningar som ställer krav på sin publik

Scen/recension

SCEN
Klipp han
Scen: Studion, Malmö Stadsteater
Regi: Ulf Stenberg, Emil Rosén Adsten
Koreografi: Emil Rosén Adsten
Musik: Rosh
Ljus: Jesper Larsson
På scen: Shada-Helin Sulhav, Lancelot Sakile Ncube, rapparen Rosh.
Gästspel från Teater Fryshuset och Unga Dramaten i samarbete med Unga Teatern/Malmö Stadsteater och Fryshuset Malmö 10/1 2018

Tre ungdomar på en tom scen. En mikrofon på stativ i mitten är enda rekvisitan. De tre rör sig i linjer, står placerade på avstånd från varandra diagonalt över scenen, i en triangel, som ett streck rakt över scenen. På ena sidan en ung kvinna (Shada-Helin Sulhav). På andra sidan en ung man (Lancelot Sakile Ncube). I mitten hiphop-stjärnan Rosh – kanske som en utsträck hand mellan de två andra.
Avståndet mellan dem är enormt på alla sätt och vis. Hon har förlorat en älskad lillebror. Han är mördaren som avlossade tre skott.
Berättelsen i Teater Fryshuset och Unga Dramatens föreställning Klipp han är byggd på verkligheten, på intervjuer med unga offer och förövare från hela Sverige, inte minst från Malmö.
Berättelsen om den döde unge mannen, om sorg och saknad, om varför man höjer pistolen och skjuter ramas in av skildringar av en värld där kriminalitet går ner i åldrarna, där äldre utnyttjar de yngre, där revirmarkering och hämnd accelerera i en spiral som aldrig verkar ta stopp.
Den unga kvinnan berättar om sin pappas ordlösa sorg, om blommorna på platsen för skjutningen, om hur hon vill hämnas och i sin tur ta livet av mördaren men hindras av vetskapen om att hennes agerande får konsekvenser för dem hon älskar. Den unge mannen berättar om en tuff uppväxt med en sjuk mamma, om två bröder som tar hand om och skyddar sin yngsta bror, om att sälja knark som nioåring. Mellan dem rappar Rosh texter som blir som kommentarer och en resonansbotten till det som berättas.

Klipp han, som gjorts i samarbete mellan Unga Dramaten och Teater Fryshuset, har spelats på Dramaten i Stockholm under hösten och gästar nu Malmö Stadsteater under en vecka. Den är i sin raka stillsamhet, i sin enkla men effektiva uppbyggnad av tre röster, tre monologer, en starkt berörande tragedi som här och nu blir en färd in i en värld många av oss i publiken annars bara möter genom nyhetsrapportering. Och genom pjäser som denna eller för den delen till exempel Manal Masris Guldbaggenominerade film Brev till en seriemördare eller Roslund & Hellströms kriminalroman Två soldater.
Det är viktigt att få en inblick, att få sin medelklasstrygghet utmanad men Klipp han vill också mycket mer än att ge oss den här glimten som vi kanske sedan lägger på tryggt avstånd från oss själva igen. Den ställer frågar om allas vårt ansvar och kräver vårt agerande, uppmanar oss att hjälpa till att åstadkomma en förändring.

Som en del av föreställningen ingår ett samtal efteråt där pjäsförfattarna Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten tar plats på scen och här i Malmö även Fryshuset Malmös verksamhetschef Sigrun Sigurdsson. Hon konstatera med tårar i ögonen att hon inte vill mista en ungdom till, inte gå på fler begravningar. Tanken med samtalet är sedan att vi i publiken ska kunna ställa frågor och dela med oss av tankar som Klipp han väckt.
Vi trevar oss fram efter förklaringar, efter lösningar. Här finns de ideella krafter som ligger bakom föreställningen, politiker, lärare och alla vi andra och självklart hittas inga svar exakt i denna stund men det är en början och inget lämnas hängande i luften. Visningarna av Klipp han och samtalen efteråt ska så småningom mynna ut i en stor konferens kring frågeställningen vad vi kan göra för att stoppa en utveckling där allt fler unga skjuts till döds av andra unga. Trots pjäsens svärta finns här handlingskraft och förändringstro. En kombination som liksom själva pjäsen imponerar.

SCEN
Klipp han
Scen: Studion, Malmö Stadsteater
Regi: Ulf Stenberg, Emil Rosén Adsten
Koreografi: Emil Rosén Adsten
Musik: Rosh
Ljus: Jesper Larsson
På scen: Shada-Helin Sulhav, Lancelot Sakile Ncube, rapparen Rosh.
Gästspel från Teater Fryshuset och Unga Dramaten i samarbete med Unga Teatern/Malmö Stadsteater och Fryshuset Malmö 10/1 2018

×