Börje Andersson, vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Eva Bramsvik Håkansson, 1:a vice ordförande i kommunstyrelsen, Stefan Malmberg (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande och Kent Mårtensson, kommunstyrelsens ordförande, såg till att byggstarten i måndags för Ystads nya paradgata blev en minnesvärd händelse. Foto: Jari Markkanen
Kommunstyrelsens ordförande Kent Mårtensson.
– Bygger man för dem som har svårt att röra sig eller att se, då bygger man också rätt bra för alla andra, säger projektledare Mari Holm. Foto: Jari Markkanen
Kent Mårtensson, kommunstyrelsens ordförande, fick uppgiften att symboliskt ta det första spadtaget med en grävmaskin medan Börje Andersson, vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Eva Bramsvik Håkansson, 1:a vice ordförande i kommunstyrelsen och Stefan Malmberg, samhällsbyggnadsnämndens ordförande tittade på. Foto: Jari Markkanen

Byggstart för ny paradgata

ystad I måndags startades bygget att omvandla den 670 meter långa Regementsgatan till en paradgata.
Den totala kostnaden beräknas bli 22,8 miljoner kronor.

– Det var tal om att komma i gång med gatan redan för ungefär 15 år sedan, men tyvärr föll det på den sista felande länken, det fattades pengar, säger Kent Mårtensson, kommunstyrelsens ordförande.
Det första spadtaget togs i måndags symboliskt av Kent Mårtensson med en grävmaskin för bygget som beräknas vara klart i juni 2019.

Projektledare Mari Holm berättar att byggstarten har föregåtts av cirka två och halv års arbetet som innefattar många kompromisser för att få en gata som bland annat är elegant, hållbar, trafiksäker och som skapar trygghet och aktivitet och samtidigt håller sig inom budget.
– Vi har prioriterat fotgängare och cyklister, framför allt för att gatan också är en skolväg, men målet är att få fler att välja cykeln eller att gå i stället för bilen, säger hon.

Det blir gångbanor utmed fasaderna och en cykelväg på södra sidan och träd planteras utmed hela gatan på båda sidorna.
– Det blir lindar som har stått i tio år på vår plantskola. De blir åtta meter höga, de är kompakta och skuggar inte för mycket, säger Mari Holm.
– Den sista biten mot Regementsområdet blir lite grönare med gräsytor. Det hänger ihop med villatomter runt omkring.
En stor del av arbetet sker under marken när 50-60 år gamla va-ledningar ska bytas ut för att separera dag- och spillvatten.
– Det är en vinst att vi också byter ut ledningarna samtidigt, som vi ändå hade varit tvungna att göra senare, påpekar Stefan Malmberg, samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

Gatan får 56 markerade platser för parkering. Datumparkering tas bort och nattparkering för de boende försvinner. I stället tillåts parkering i 15 minuter på dagtid vid butiker för att öka flödet.
Gatan anpassas också för funktionshindrade.
– Bygger man för dem som har svårt att röra sig eller att se, då bygger man också rätt bra för alla andra, anser Mari Holm.

Under hela byggtiden är Regementsgatan öppen för fotgängare. Eftersom gatan blir klar etappvis får bilister efterhand tillträde till gatan. Den första etappen av sju stycken är nu avstängd från Jennygatan till Sektersgatan och ytterligare cirka 50 meter fram till april. Bussen får ta en omväg runt gatan under hela byggtiden.
Mellan 15 och 20 byggjobbare med fem grävmaskiner ska arbeta med gatan och tanken är att så lite som möjligt störa verksamheter, exempelvis ska affärsidkare kunna planera för sina transporter trots bygget.
Mer information finns på ystad.se

Dagens fråga

Vilken festival går du helst på i sommar?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

Webbkryss

×