Malmö Operas uppsättning Aniara. Foto: Malin Arnesson

Årets bästa scenkonst

Listdags

Årets första tidning presenterar det gångna scenåret i listad sammanfattning. Och det är en brokig samling föreställningar från scener när och fjärran som etsat sig fast i våra recensenters minnen.

Nu ligger ett nytt scenår framför oss som lovar nya upplevelser att roa och underhålla å ena sidan, eller oroa och få oss att grubbla på livets frågor å den andra. God fortsättning!

Lars-Erik Larsson (Opera): Mästersångarna i Nürnberg, festspelen i Bayreuth: Regissören tar tag i Wagners antisemitism och lägger en extra dimension till verket. Scenografi och kostym var perfekta så även det musikaliska utförandet.

Aniara på Malmö Opera: Karl-Birger Blomdhals och Erik Lindegrens opera efter Harry Martinsons versepos blev tack vare Stefan Johanssons intelligenta regi och och sångarnas och musikernas prestationer bland det bästa som visats på Malmö Opera.

Parsifal på Staatsoper Hamburg: Mångkonstnären Achim Freyer vidgade begreppet ”Gesamtkunstwerk” genom att stå för inscenering, scenografi, kostym och ljus.
Och Kent Naganos musikaliska ledning, liksom solisternas insatser var extraordinära.

Gunilla Wedding:

Aniara i regi av Stefan Johansson på Malmö Opera: Överväldigande, utmanande, färgrik och fullständigt oemotståndligt blev det när Stefan Johansson med stor kärlek skickade ut sitt drömprojekt på Malmö Operas scen.

Vem? i regi av Pelle Öhlund på Månteatern: Teater i det lilla formatet som på ett genialt sätt hittade vägen till magi och metateater.

Romeo och Julia i regi av Peter Oskarson på Helsingborgs Stadsteater: Att fånga en ung publik med en uttjatad klassiker är en utmaning som Peter Oskarson tog sig an med stor entusiasm på helsingborgs scen under hösten.
Resultatet blev en upplyftande och angelägen Romeo och Julia precis för vår tid.

Clemens Altgård:

Det svarta vattnet av Roland Schimmelpfennig på Intiman i Malmö: En lika avancerad som lekfull pjäs. Den bjuder på ett hopp i tiden som spänner över två decennier ger en skarp och tydlig överblick på varje enskilt levnadsöde. En koppling till Brechts idé om en teater som medvetandegör publiken.

En annan värld på Unga teatern, Malmö: Magisk, tekniskt avancerad och nästan ordlös, men alltigenom fascinerande barnteaterföreställning.
Utvecklad i en process där nyanlända barn i Malmö fått rita och berätta om sina upplevelser. I regi av Sara Cronberg och med Lilja Fredrikson som ensam skådespelare på scenen.

Spectrum på Skånes dansteater: Koreografi, regi av Ben Wright. Ett färgsprakande audiovisuellt collage. Danskonst med fräschör och en stundtals bländande skönhet. 

Jan Olsson (Musikal):

Chicago Det Ny Teater i Köpenhamn:
Oemotståndlig dramatisk show med lysande sång- och dansinsatser.

Annie get your gun på Det Ny Teater:
En festlig, fartfylld och färgsprakande uppsättning med odödlig musik av mästaren Irving Berlin.

The sound of music på Nöjesteatern, Malmö:
En klassiker som man trodde var utsliten. Men ack nej, Den är fortfarande fullständigt bedårande!

Yvonne Erlandsson (musikal):

Spelman på taket på Malmö Opera:
Säsongens stora musikalupplevelse. I regi av Orpha Phelan blir Spelman på taket både rolig, rörande och slösande rik.
Det finns mycket att känna igen sig i i denna djupt allmänmänskliga historia med vackra körnummer, fina solistinsatser och några helt enastående ögonfägnande dansnummer.

The Book of Mormon på Chinateatern, Stockholm:
Första uppsättningen av musikalen i ett icke-engelskspråkigt land i översättning och regi av Anders Albien.
Satirisk på gränsen till ärekränkande musikal som slår vilt åt alla håll – ch ändå på många sätt en klassisk musikalgodbit.

Chess på Kristianstad teater:
Scenisk premiär för musikalen i Skåne och urpremiär för Anders Eljas nya orkestrering. Den lilla scenen på Kristianstads teater gav en fin inramning till det svårspelade schackdramat.
I Ola Hörlings regi gav musikalen en efterklang i minnet. Ett storverk i det lilla formatet.

×