Peter Haber spelar för 35:e gången (!) Martin Beck. I Ditt eget blod spelar han mot Charlotta Jonsson i rollen som Tina Sellstedt. Foto: Baldur Bragason
Mårten Klingberg. Foto: Baldur Bragason

Relationsdrama i deckarkostym

Mer relationer och mindre spektakulära brott. Det utlovar regissören och manusförfattaren Mårten Klingberg när den nya Beckserien drar igång på C More, I centrum för handlingen står ett terrordåd på svensk mark.
– Min film handlar om den potentiella risken i en återvändande terrorresenär, säger han.

Det börjar med två till synes orelaterade händelser när Peter Haber för 35:e gången ikläder sig rollen som Martin Beck. En man misshandlas till döds i Mellanöstern och i Stockholm försvinner en ung kvinna. Steinar Hovland leder sökandet efter kvinnan men Martin Beck, som sagt upp sig från polisen, dras in i handlingen igen.
Mårten Klingberg har funnits med som regissör och manusförfattare sedan filmserien startade om 2015 efter fem Beck-fria år. De första 26 filmerna hade Rolf och Cilla Börjlind som manusförfattare men nu skulle nya krafter ta över.
– Jag blev tillfrågad, tillsammans med några andra manusförfattare, om jag ville vara med och skapa en ny form för filmerna. Sedan tackade jag ja även till att vara första regissören ut. Det har gjort att jag varit styrande när det gäller hur den nya looken ska se ut. Det var en tydligt brytningstid och vi fick tämligen fria händer, säger han.

Av de åtta filmer som visats sedan dess har han skrivit ett och regisserat hälften – bland annat den där karaktären Gunvald Larsson skrevs ut ur handlingen och den där den nya karaktären Steinar Hovland gjorde entré. Det är nya karaktärer och en ny look men omgörningen går djupare än så.
– Jag var väldigt intresserad av att göra ett relationsdrama i krimkostym och kanske göra det än mer autentistiskt, säger Mårten Klingberg.
– Jag gillar när det inte är så mycket spektakulära mord utan mer trovärdigt, en högre grad av autenticitet när det gäller vilka brott man beskriver. Vi var väldigt måna om att man skulle få känna med såväl poliser som brottsoffer och förvare så att det blir psykologiskt intressant. Plus att det skulle vara spännande, så klart, men lite mer down to earth. De elementen har väl funnits tidigare också, liksom i Sjöwall/Wahlöös intentioner.

Maj Sjöwall och Per Wahlöös tio romaner om Martin Beck publicerades mellan 1965 och 1975 och speglar sin tid. Filmserien har sedan länge lämnat böckernas handlingar bakom sig. Kvar finns Martin Beck – och även hans närvaro hänger på en skör tråd. Men en Beck-serie utan honom är naturligtvis svår att tänka sig.
– Jag ska inte avslöja för mycket men den tidigare omgången filmer slutade med att han övervägde om han skulle säga upp sig eller ej. Det kommer vi att få svar på under mina två filmer. Han kommer att få en ny roll under de två filmerna jag har gjort, Ditt eget blod och Den tunna isen.

På samma sätt som Sjöwall och Wahlöö skildrade sin samtid i kriminalromanens form är Klingbergs ambition att spegla den tid vi lever i. En del av den verkligheten är de terrordåd som vi har tvingats vänja oss vid. Terrordådet på Drottninggatan i våras inträffade under slutet av inspelningen av Ditt eget blod. Och även i filmen figurerar ett terrordåd på svensk mark.
– Filmen sprang inte ur den händelsen men temat var inte svårfunnet. Det är ständigt på tapeten och tyvärr säger terrorforskare att i takt med att IS trycks tillbaka på marken så är det snarast att förvänta en ökning av antalet terrordåd i Europa än en minskning.
– Min film handlar om den potentiella risken i en återvändande terrorresenär. Men det är ju verkligen inte bara de som utgör ett hot utan alla som radikaliseras. En stark faktor är hur vi hanterar segregation och utanförskap generellt. Det är en grogrund bland andra. Psykisk ohälsa är en annan faktor som det kanske inte talas lika mycket. Det är ett komplext problem.

Mårten Klingberg har ett förflutet som skådespelare. Under 2001 och 2002 medverkade han som polisen Nick i åtta av filmerna.
– Det är ett annat liv för mig. Jag är skådespelare i botten men redan då, när jag var med, gick jag på Dramatiska Institutets filmregiutbildning.
– Jag gjorde en liten cameo i den första Beckfilmen jag regisserade och lät honom komma ut ur en hiss.

Lite som att sommarjobba på ett ställe och sedan komma tillbaka som chef …?
– Ja, just det. Och som chef med uppdrag att göra om. Men jag menar att det inte är någon som haft problem med det.

×